7154
Sök

WD40 - Sviker dig när du som bäst behöver den.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
WD40 har jag precis som många andra alltid använt till att smörja och lösa upp rost med hur länge som helst.

Men idag, när jag skulle ta bort min torkararm bak så satt den fastrostad..
jag skruvade dän alla bultar/muttrar osv. som håller ihop den konstruktionen då det bara va torkararmen kvar. den ska väl enligt min erfarenhet dras av rakt uppåt då den sitter på splines ?
jag smörjde på rikligt med WD40 och väntade litet tag. började bända o dra o pilla med skruvmejsel under ifrån och alla möjliga håll o kanter.. inget händer.
jag smäckar på MER WD40.. ganska mkt mer.. väntar ett tag.. börjar bända osv. samma procedur som tidigare..  inget händer -.- och jag fortsätter så ett bra tag men ..nada! den sitter fast.

jag blir så förbannad att den inte släpper då WD40 ska "lösa upp fast rostade saker"

ja menar hur hårt kan torkararmen egentligen sitta ? WD40 borde ju tränga ner en bit och åtminstonde hjälpa lite granna att de släpper.. men här hände verkligen ingenting !

jag har monterat bort torkararmar förut, men då släppte dom mkt lättare.

nån som har erfarenhet/idéer/tips på hur jag kan göra för att få bort torkararmen ?

Tacksam för svar smile

// Fredrik

911 Inlägg
15 september 2008
Det finns faktiskt verktyg för demontering av torkararmar , den ser ut som en klo " man skruvar på övre delen "

pic up the phone, wazzzaaa

4 506 Inlägg
15 september 2008
zortep skrev:
Det finns faktiskt verktyg för demontering av torkararmar , den ser ut som en klo " man skruvar på övre delen "

Ja och det värsta är att den faktist behövs ibland.
För en så lätt sak som en torkar arm lol haha

Kan du andas kan du dö.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
tackar för tipsen, tror jag börjar med "rost flash"   och sen om inte de går så får man väl skaffa ett sånt där vektyg tongue

huh?
10 427 Inlägg
15 september 2008
cfh skrev:
tackar för tipsen, tror jag börjar med "rost flash"   och sen om inte de går så får man väl skaffa ett sånt där vektyg tongue

Förvånansvärt bra faktiskt, kyler till 40 minus enligt förpackningen. Sen kan man knacka lite så ska rosten spricka.
Sen är det brute force som gäller tongue ~99kr för en stor burk, räcker rätt så länge.

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
okok, ah jag jobbar ju på mekonomen så då har man ju en liten personalrabbat  wink

911 Inlägg
15 september 2008
_Wallis_ skrev:
zortep skrev:

Ja och det värsta är att den faktist behövs ibland.
För en så lätt sak som en torkar arm lol haha

hehe ahh, härligt verktyg när det verkligen sitter fast smile

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
nån idé om vart man kan köpa ett sådant verktyg ? smile

12 086 Inlägg
16 september 2008
cfh skrev:
okok, ah jag jobbar ju på mekonomen så då har man ju en liten personalrabbat  wink

Fifan va bra, då tjänar du säkert 10 spänn!

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2008
cfh skrev:

Mekonomen har säkert avdragare...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2008
cfh skrev:
ja menar hur hårt kan torkararmen egentligen sitta ? WD40 borde ju tränga ner en bit och åtminstonde hjälpa lite granna att de släpper.. men här hände verkligen ingenting !

Är du införstådd med konstruktionen?  WD40 tränger inte in om det inte finns en spalt. torkararmar brukar sitta med koniska splines och då är där så tight att det inte kommer in någon WD40.

En fastrostad skruv går ju tex inte lättare förrens du börjat gänga den något varv eller två så WD40 kommer in mellan skruv och mutter.

Kapilärkraft i all ära, men den kan inte trolla  wink

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 072 Inlägg
16 september 2008
torpis skrev:
cfh skrev:

Är du införstådd med konstruktionen?  WD40 tränger inte in om det inte finns en spalt. torkararmar brukar sitta med koniska splines och då är där så tight att det inte kommer in någon WD40.

En fastrostad skruv går ju tex inte lättare förrens du börjat gänga den något varv eller två så WD40 kommer in mellan skruv och mutter.

Hehe smile

Åter till ämnet! Omega har en krypolja som är ruggitgt bra, jag vet inte priset då de går igenom företaget men jämförelse med WD40 osv så är denna betydligt bättre.

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 september 2008
sik skrev:
torpis skrev:
cfh skrev:

Hehe smile

Åter till ämnet! Omega har en krypolja som är ruggitgt bra, jag vet inte priset då de går igenom företaget men jämförelse med WD40 osv så är denna betydligt bättre.

Ja WD40 är dessutom inte den bästa smörjnan...

blacken
16 september 2008
Det kan även vara så att den har "tjälat" fast på grund av att den har monterats lite snett. Prova att bända lite "diskret" med en skruvmejsel diametralt mot torkararmen mellan dess lagring och torkararm. ( i bak kant av torkararmen liasom)..
Senast redigerat av blacken (16 september 2008)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 september 2008
Borde det inte gå att värma den? passa rutan bara tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 072 Inlägg
16 september 2008
Värma brukar va bäst om man kan utan att förstöra. Annars finns det som sagt avdragare smile

911 Inlägg
16 september 2008
cfh skrev:

Den billigaste finns väl på biltema skulle jag tro !

http://www.biltema.se/products/product. … emId=82510 den där lär säkert göra jobbet ! synd att den inte hade en pinne också så man slipper ta en hylsa för d lilla jobbet du ska göra !

Adrenalin Junkie
113 Inlägg
16 september 2008
Trådstartare
känns som att en avdragare är ett säkrare kort än rost flash.. men jag kör nog med båda för säkerhets skull  x)

rost flash kan man väl alltid ha använding för.

Sök