6285
Sök

Ofta problem med urladdat batteri Saab 9-5 vector

2 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Vår kombi-03 har ofta urladdat batteri, har börjat misstänka att det är fel på steron. Upplever att den står och "brusar" trots att bilen är avstängd och nyckeln är urdragen. 

Någon som känner igen problematiken eller vet vad det kan vara?

Bör väl nämna att vi nyligen bytt batteri pga av detta, men ingen förbättring.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 september 2008
svärgubben hade problem med att den inte stängde av sterion ordentligt när man tog ur nyckeln...

dock drog den aldrig ur batt då han åkte in på saab på en gång så jag rekomenderar att du åker in så dom får titta på ditt tändningslås,,,

2slow

21 761 Inlägg
17 september 2008
Lillamy skrev:
Vår kombi-03 har ofta urladdat batteri, har börjat misstänka att det är fel på steron. Upplever att den står och "brusar" trots att bilen är avstängd och nyckeln är urdragen. 

Någon som känner igen problematiken eller vet vad det kan vara?

Bör väl nämna att vi nyligen bytt batteri pga av detta, men ingen förbättring.

Visst verkar det lite galet att det hörs ljud från stereon fastän bilen och stereon är avslagen, det borde kollas upp.

En del stereoapparater kan faktiskt ställa sig i ett slags standby-läge även fast man har stängt av stereon, men då brukar det handla om att man har kopplat konstant plusmatning på den röda stereokabeln. Det brukar också stå i manualen att man inte ska koppla konstantplus till röd kabel eftersom batteriet riskerar att dras ur. Men jag vet ju inte hur det är kopplat i din bil eller om det är en originalstereo.

Om du har en batteriladdare så bör du göra underhållsladdning med jämna mellanrum för att minska risken för urladdning, åtminstone bör du göra så tills "felet" är fixat.

När du ändå gör eventuella felsökningar så kan du passa på att dels kolla generatorns laddspänning, dels mäta om det drar tjuvström när bilen är avstängd och nyckeln är urtagen.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
17 september 2008
Har du fjärrstyrt centrallås i bilen ??

Vet iaf själv att "ringen" som sitter runt nyckel i mittpanelen (alltså metalldelen som sjunker ner när man vrider om nyckeln) ibland inte hoppar tillbaka upp när ma drar ut nyckeln och det märker jag på att jag inte kan låsa bilen med fjärren.

Kanske har din bil samma problem och därför stänger inte stereon av sig = dött batteri ??

Men om du nu har fjärrlås och kan låsa så är det ju inte det problemet eftersom det inte går att låsa bilen om pluppen hoppar upp.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 Inlägg
17 september 2008
Trådstartare
Svar till tidigare inlägg:

Har orginal stereon.

Japp, har fjärrlås men inga problem med att låsa.

Sök