3239
Sök

dumpventil på volvo s40 T4 -03

248 Inlägg
23 september 2008
Trådstartare
tjenare, hade tänkt att jag skulle skaffa mig en dumpventil, men vad ska man ha? öppen självklart, men finns många olika.. och det största problemet.. vart sätter man in den och hur? jag kanske är helt ute å cyklar nu, men har inte just s/v40 T4 en liten dumpventil orginal? borde gå att sätta in den där kanske?
tacksam för svar, även bilder på hur det ska se ut //marcus

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 september 2008
beror ju lite på hur mkt du vill att de ska låta . vissa nöjjer sig med pyset från öppet luftfilter
skaru köra en riktig dump ska du nog skaffa en återcirkulerande vad jag har hört ska dom funka bäst
Klart den har  en dump orginal men den sitter på turbon och går inte och ta bort vet itne hur det ser ut på nyare volvos men på 940 sitter den på turbon och går inte och ta bort antar de är samma nu förtiden med

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2008
JinXr2 skrev:
men vad ska man ha? öppen självklart,

jaså?

gör en sökning, så kommer du upptäcka helt andra saker.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 833 Inlägg
23 september 2008
HKS ssqv gillar jag, köp en sådan. Sen måste du ha ett dumplock som du sätter där orginaldumpen sitter.

Exempel på montering: http://www.garaget.org/?car=11857&image=147016

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

769 Inlägg
23 september 2008
sen kommer du sitta där och undra varför din bil går som en kanna skit. Så länge du inte kör med eget sprut så är det ingen större mening med att byta till öppen dump, möjligen en återcirkulerande men why bother när det redan sitter en på bilen orginal. Satsa på ett sportluftfilter istället isåfall om du vill ha lite pysljud.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590

S40 T4
584 Inlägg
23 september 2008
har alla s40 t4 en orginal dump? för jag e osäker vart min e eller om jag ens har någon? har en S40 T4 från 1998

1 353 Inlägg
23 september 2008
Shady_killen skrev:
har alla s40 t4 en orginal dump? för jag e osäker vart min e eller om jag ens har någon? har en S40 T4 från 1998

ja om du inte hade haft en dump monterad org så hade din bil inte klarat sin längre än till 2000..
om du vill se var den sitter så ställer du dig jämte bilen vid luftfiltret. följer röret som går ner mot turbon. när du hittat turbon så kollar du på nästa rör som går ut från turbo och fortsätter mot intercooler. på aggregatet så sitter en liten trekantig sak som det går en liten vakumslang inkopplat till.. det e dumpen som sitter internt i turbon

ALLA (personbilar)bilar med turbo har:
1: turboaggregat
2: Wastegate (intern eller extern)
3: Avlastningsventil, dumpventil (intern eller extern)
4: Intercooler

detta är delarna för att de ska funka.. utan det ena eller de andra så blir de ingen långlivad bil...
Senast redigerat av Crille88 (23 september 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2008
Crille88 skrev:
ALLA (personbilar)bilar med turbo har:
3: Avlastningsventil, dumpventil (intern eller extern)
4: Intercooler

detta är delarna för att de ska funka.. utan det ena eller de andra så blir de ingen långlivad bil...

Faktiskt inte, exempelvis Nissan 200SX S13 har inte dumpventil, Även av någon lustig anledning vanligt att BMW nissar överladdar utan IC...

men visst, det går bättre med därför avsedd dump samt IC.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 september 2008
JinXr2 skrev:
hmm många funderingar här ser jag tongue den har ju som sagt en återcirkulerande dump.. vad gör det för skillnad om man sätter dit en eftermarknads dump som även den är återcirkulerande? och om jag trycker dit ett öppet luftfilter istället för orgilal lådan, funkar det att sätta dit det direkt innan LMM eller måste man flytta på även den?
sen har jag hört att det är bra med en s.k värmekåpa runt det öppna filtret som stänger ute lite av värmen från motorn.. är det nödvändigt i en orginalbil?? fast det ser ju coolt ut dock tongue

Alltså, det finns redan nerskrivet många många gånger på forumet.  sök och läs!

dump funkar ej!
värmeskyddet fungerar ej!

1 353 Inlägg
24 september 2008
torpis skrev:
Faktiskt inte, exempelvis Nissan 200SX S13 har inte dumpventil, Även av någon lustig anledning vanligt att BMW nissar överladdar utan IC...

oooofan men borde de inte bli världens tryckstötar i 200:an om den inte avlastar? kan väl inte hålla i längden?
jo vissa överladdar utan ic men hur bra blir de me varmluft?
syftade mest på "standard" bilar som man vill ska hålla.. för de flesta då bortsett från 200 har dump osv...

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
Crille88 skrev:
torpis skrev:

oooofan men borde de inte bli världens tryckstötar i 200:an om den inte avlastar? kan väl inte hålla i längden?
jo vissa överladdar utan ic men hur bra blir de me varmluft?
syftade mest på "standard" bilar som man vill ska hålla.. för de flesta då bortsett från 200 har dump osv...

Visst blir det tryckstötar på en 200Sx...    dock laddar en sådan bil ganska lite i original, men ändå hörs tryckstötat.

Att överladda utan IC är också dumt,   jag antar att man kan säga att på alla nya bilar så finns både dump samt IC. Men det har basolut funnits exempel som saknar dump samt IC.

1 353 Inlägg
24 september 2008
torpis skrev:
Visst blir det tryckstötar på en 200Sx...    dock laddar en sådan bil ganska lite i original, men ändå hörs tryckstötat.

men hur blir de me respons o så när man kör en sån bil? blir de bättre eller sämre när den inte dumpar ut? turbinen tvingas väl stanna?
sry ot...

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
Crille88 skrev:
torpis skrev:

men hur blir de me respons o så när man kör en sån bil? blir de bättre eller sämre när den inte dumpar ut? turbinen tvingas väl stanna?
sry ot...

Ja, det finns många skolor...  grabbarna med Supra kör ofta utan dumpventil även på malligare byggen (det ljudet alla fjortisar älskar roll )   Medans de flesta andra monterar avlastningsventil, och gärna en dimensionerad för vettiga gashastigheter, så det inte låter för illa (tjuter poffar och har sig)

Suprakillarnas teori är att jag kommer ändå byta turbo snart + att jag växlar så fort att det kvittar hmm

Om vi tittar på en 200SX så är det en microturbo som inte laddar så mycket, så den håller säkert bra och man får laddtryck fort med en liten turbo, (men det hade utan vidare hållt längre och fått ladd tidigare med dump) Nissan ansåg uppenbarligen att skillnaden var marginell, medans Volvo (mig veterligen) alltid ansett att dump är nödvändigt. (ex 740 TIC från 1985)

956 Inlägg
24 september 2008
torpis skrev:
JinXr2 skrev:
hmm många funderingar här ser jag tongue den har ju som sagt en återcirkulerande dump.. vad gör det för skillnad om man sätter dit en eftermarknads dump som även den är återcirkulerande? och om jag trycker dit ett öppet luftfilter istället för orgilal lådan, funkar det att sätta dit det direkt innan LMM eller måste man flytta på även den?
sen har jag hört att det är bra med en s.k värmekåpa runt det öppna filtret som stänger ute lite av värmen från motorn.. är det nödvändigt i en orginalbil?? fast det ser ju coolt ut dock tongue

dump funkar ej!

Hej torpis, eftersom du är insatt i ämnet.
Menar du att tex värmeskyddet som man köper tex sportluftfiltret på tex bsr inte funkar nå bra?
Blir det fortfarande varmt efter ett tags körande?

Har sett bilder på din filterbox. Hur står sig den gentemot vanliga avskärmningar?

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

1 353 Inlägg
24 september 2008
okej okej.. ja personligen skulle ja aldrig köra en bil utan dump..(kanske en sugis då wink)

Forummoderator
10 576 Inlägg
24 september 2008
luunggan skrev:
torpis skrev:
JinXr2 skrev:

dump funkar ej!

Hej torpis, eftersom du är insatt i ämnet.
Menar du att tex värmeskyddet som man köper tex sportluftfiltret på tex bsr inte funkar nå bra?
Blir det fortfarande varmt efter ett tags körande?

Har sett bilder på din filterbox. Hur står sig den gentemot vanliga avskärmningar?

Jag borde ha skrivit förklaringen där bilderna fanns :p  Drar det snabbt igen...   en plåtvinkel skärmar av strålningsvärme, men du har ju en höfläkt fram som rör om luften, så inte tusan blir det något kallare bakom dendär plåten. Det är ju inte lufttätt någonstans. Det är påtaglig skillnad när original insprutning känner att det är varmare än 55grader i insuget och vrider ner effekten. plåten är dock smidig att montera LMM/filter i.

S40 T4
584 Inlägg
29 oktober 2008
hur ska man göra med dumpventilen som sitter på turbon om man ska sätta dit en annan? kan man ha båda eller vadå? :S

Sök