Ny skolskjutning i Finland

p-nyhlen Quattro - bar å åk
24 september 2008 · 621 Inlägg

Tyvärr så är väl inte sista idioten född än....

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
beyond Avstängd
24 september 2008 · 367 Inlägg

MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

MVH Beyond
DoT Häst
24 september 2008 · 1 099 Inlägg

beyond skrev:
MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

Bagdad är inget land. Men du hade säkert bara skrivit fel.
Och det är väl illa nog det som hänt i Finland nu? roll

Än är inte den sista idioten född..
PH_
24 september 2008 · 310 Inlägg

beyond skrev:
MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

Förstår vart du vill komma. Men faktum kvarstår att det som sker där nere beror på väpnadekonflikter som har sin grund i religösa fanatikers skeva världsuppfattning.

Jag personligen tror inte våldet i mellanöstern kommmer ebba ut förrens dom haft ihjäl varenda en av varandra.

Senast redigerat av PH_ (24 september 2008)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
PH_
24 september 2008 · 310 Inlägg

Skolmördaren hade tydligen varit inne på 4chan.org och postat i random delen ( /b/ ) där i förrgår.

Han frågade vilket av sina vapen han skulle använda............ :S

Han som låg bakom förra skolskjutningen i finland postade i samma forum del precis innan han gick till skolan och utförde dådet.. Han frågade vad /b/ tyckte om vad han skulle göra.

Svaret han fick:

"DO IT FAGGOT!!!"

Har sett en screencap på tråden.. Helt sjukt.

Fattar inte att det finns så sjuka människor där ute.

(btw, Observera att jag inte varit inne på sidan när dessa två djupt störda individer postat där.)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
FreddeK
24 september 2008 ·

PH_ skrev:
Skolmördaren hade tydligen varit inne på 4chan.org och postat i random delen ( /b/ ) där i förrgår.

Han frågade vilket av sina vapen han skulle använda............ :S

Han som låg bakom förra skolskjutningen i finland postade i samma forum del precis innan han gick till skolan och utförde dådet.. Han frågade vad /b/ tyckte om vad han skulle göra.

Svaret han fick:

"DO IT FAGGOT!!!"

Har sett en screencap på tråden.. Helt sjukt.

Fattar inte att det finns så sjuka människor där ute.

(btw, Observera att jag inte varit inne på sidan när dessa två djupt störda individer postat där.)

sjukt...riktigt jävla sjukt.

Germax
24 september 2008 · 12 086 Inlägg

De här med terrorattacker och självmordsbombare mm det va ju inte o tala om för några decenier sedan.
Men nu är de ju rena barnmaten, folk självmordsbombar och skjuter ist för att ta livet av sig som man gjorde förr! Och den ena incidenten peppar 2 nya!

Jag tycker de är förjävligt!

Germax
24 september 2008 · 12 086 Inlägg

beyond skrev:
MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

Det är pga av att 100 dör i bagdad varje dag som sånt här händer i våran lilla idyll uppe i norr!!

Brandis Diktator
24 september 2008 · 968 Inlägg

är man det land i världen som ligger på 3 plats över flest vapen per invånare, så är det bara en fråga innan någon skjuts, men att skjuta på i skola, det handla inte om tillgång till vapen, är man så mentalt störd så man gör en sån sak så skaffar man fram vapen lagligt eller olagligt. fattas bara att något sånt här händer i sverige snart...

för övrigt dör det fler i usa med vapen relaterade brott varje dag, än vad civila skjuter ihjäl varandra i mellanöstern

decib3L Körv
24 september 2008 · 3 535 Inlägg

beyond skrev:
MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

Oj, men det har du ju rätt i. Kan du säga det till föräldrarna som nyss förlorat sina barn?
Förresten.. Irak, det har väl varit krig därnere rätt länge nu?

Rätt onödig kommentar.

Truckdriving Man
JontaK
24 september 2008 · 174 Inlägg

PH_ skrev:
Förstår vart du vill komma. Men faktum kvarstår att det som sker där nere beror på väpnadekonflikter som har sin grund i religösa fanatikers skeva världsuppfattning.

Eller p.g.a att vissa länder vill måla fan på väggen och sen smyga åt sig lite olja. wink

On topic, det där med 4chan är otroligt läskigt.
Det är ju inte första sjuka händelsen som, på något sätt, haft anknytning till /b/.
Jag kan aldrig förstå hur folk kan bli så fruktansvärt verklighetsfrämmande att dom uppmanar en annan människa till att genomföra såna här dåd.

Sen tror jag nog att det har lite med vapenlagar, och kanske framförallt synen på vapen, att göra.
I ett land som Sverige finns det otroligt många som aldrig kommer i kontakt med vapen alls.
Lever man i ett mer vapenliberalt land så kan jag tänka mig att bara den, i vissa områden, naturliga närheten till handeldvapen kan föda diverse idéer hos mer eller mindre sjuka individer.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
jonesono Personal- och beteendevetare
24 september 2008 · 1 082 Inlägg

pimpad740 skrev:

jonesono skrev:

pimpad740 skrev:
+ att dagens ungdommar måste sluta vara så jävliga mot varandra. nä strängare straff i skolan och i hemmet skulle göra att mobbing osv upphörde. för det är inte många som vill ta konsikvenserna när de väl gäller.

Förklara gärna hur strängare straff i skolan (och i hemmet?!?) får människor att bli mindre "förstörda" och där igenom begå dylika handlingar.
Det här vill jag verkligen höra...
"Den som själv slår har ofta själv blivit slagen" - värt att tänka på.

inge våld altså får de tror ja inte på att de funkar. mensom de är nu så får man varning på varning på varning osv. stäng av mobbare från skolan redan vid första varningen stäng av dom än ternim och låt dom gå om de året. stäng av dom från ungdomsgårdag/fotbolls träningen osv. och ta mer hand om den utsatte ist för att se genom fingrarna att"jaja de blir nog bra sen effter ett tag" mobbing å trakaserier får inte förekomma. frys "mobbarna" från allt. låt dom sitta hema å inte göra ett skit. inge tv,dator, kompisar mm. föräldrar bryr sig inte i regel längre dom acepterar näst intill allt. nä straffa dom som utsätter barn och ungdommar för psykisk misshandel.

Okej, den klassiska "vi skall inte dalta med mobbare"-varianten. Men säg mig, vad löser detta?
Tror du att "utfrysning" av mobbarna (som är de som mår riktigt dåligt i grund och botten) resulterar i att de helt sonika slutar pga att de skulle känna att "mobbing och trakasserier får inte förekomma och jag bör inte göra detta av den anledningen"? Det funkar inte riktigt så... Att "frysa ut" någon som psykiskt redan känner sig utfryst resulterar snarare i så kallad "back-fire" snarare än att det löser det egentliga problemet.
Tänk på att de som mobbas mådde bra innan mobbingen uppstod. Mobbaren mår aldrig bra, varken innan han/hon mobbar eller efter (oavsett vad någon annan tutat i dig). Är du en gång "stämplad" mobbare, tror du att det är en lätt process att gå ur det?

föräldrar bryr sig inte i regel längre dom acepterar näst intill allt. nä straffa dom som utsätter barn och ungdommar för psykisk misshandel.
Här har du dock hittat en poäng! Föräldrarna har oerhört stor del i detta och de bör absolut straffas om de själva utsätter någon för misshandel (psykisk såväl som fysisk). Problemet är att de som slår sina barn inte sällan har en rejält dålig bakgrund (missbruk av olika slag, misär, ekonomiskt sett utslagna osv) och dessa är riktigt svåra fall att "omvandla". Att då t.ex ta ifrån föräldrarna deras barn resulterar inte alltid i att barnet mår vidare bra när det växer upp - en möjlig grund på tidig nivå för att själv utsätta andra för mobbing etc.
Många föräldrar saknar idag förmågan att uppfostra sina barn till att visa respekt och hänsyn mot varandra samt att disciplinera dem, vilket en stor del av poängen hänger på. Likaså premieras mobbare på olika sätt i medier (Internet hjälper till här som redan nämnts) vilket kan ge "mer vatten på kvarn" till dem som redan är igång med vad de gör.
Jag skulle önska att det gick att ta ett slags körkort för att få ha barn, men det funkar ju inte riktigt så...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
DoT Häst
24 september 2008 · 1 099 Inlägg

Supra_MK2 skrev:
Sag det precis pa FOX nyheterna. Vet nan hur manga som dog??

11 personer inkl. skytten själv.

Än är inte den sista idioten född..
soyd
24 september 2008 · 1 853 Inlägg

Så jävla sjukt!. tur man inte går i skolan längre.... men hur ska man våga sätta sina barn i skolan i framtiden... (inte för att jag har några barn men...)

85an
24 september 2008 · 249 Inlägg

Får väl sätta skottsäkra västar på barnen

Mortalis VW-nörd?
24 september 2008 · 4 332 Inlägg

Stoppa mobbingen så upphör problemen till 99% säkerligen...

Minitaylor Killen med idéer.
24 september 2008 · 193 Inlägg

Mortalis skrev:
Stoppa mobbingen så upphör problemen till 99% säkerligen...

Men herregud så lätt...Shit asså du tror inte att i stort sätt alla skolor i Sverige kämpar mot mobbingen?
Självklart att mobbingen är ett problem o att det skapar sådana händelser...men säg mig..NÄR senast vart någon skjuten i skolan i Sverige pga att denne mobbat en annan?
Jag tror lr snarare vet att det största problemet är vapentillgången...O att det är "skitlätt" att få tag på vapen i ungdomen här i sverige är bullshit...Det är inte som om en vanlig ungdom kan få tag på en pistol bara sådär..Man måste lixom umgås i dom kretsarna..
Kolla bara på all jävla våld i USA...Där är det lagligt med vapen hipp som happ..Samma sak i finland..Det finns ju en anledning till att detta inte händer dagligen i skolor runt om i världen(Jag säger inte att det inte händer...)..Dra ner acceptansen på vapen så tror jag att detta slags våld kommer att minska.

- True to the Source -
Hamilton
24 september 2008 · 8 864 Inlägg

jonesono skrev:
Jag skulle önska att det gick att ta ett slags körkort för att få ha barn, men det funkar ju inte riktigt så...

Jag tror att det skulle lösa många problem.

Fotograf på tierpidag.se
lapin_kulta Maskinmontör
24 september 2008 · 139 Inlägg

killen lär ha planerat det här sen 2002 så han skulle i vilket fall som hellst fått tag i ett vapen ett eller annat sätt....VAPEN DÖDAR INTE MÄNNISKOR....MÄNNISKOR DÖDAR MÄNNISKOR

Rwd 4 Fun :D
Audi_powah
24 september 2008 · 1 515 Inlägg

decib3L skrev:

beyond skrev:
MEN OJ  kolla bagdad IRAK och såna länder

det dör varje dag 100st
VARJE DAG  . lilla finland har inte ens 100 döda totalt pga idioter

Oj, men det har du ju rätt i. Kan du säga det till föräldrarna som nyss förlorat sina barn?
Förresten.. Irak, det har väl varit krig därnere rätt länge nu?

Rätt onödig kommentar.

går inte att jämföra Irak och Finlad. . de lever på olika sätt, går helt enkelt inte att jämföra.

Det som hänt i Finland är tragiskt, det tragiska med det hela är att 10 andra barn dödades pga någon idiot, om han ville dö, så kunde han väll bara dödat sig själv. . ( eller, borde inte lägga upp det exakt så, finns säkert någon berättelse bakom det hela, men men )

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang