Gnisslande bildörr, vilket smörjmedel ska jag använda?

chrizz Administratör
25 september 2008 · 11 790 Inlägg

Jag har en burk teflonsmörjmedel från Biltema hemma som fungerar utmärkt på gångjärn av olika slag (dörrar hemma t.ex.). Vågar jag använda det till bildörren? Rost? Fräter på lack? Andra nackdelar? Fördelar?

Vad ska jag använda istället om det inte duger?

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Mortalis VW-nörd?
25 september 2008 · 4 332 Inlägg

Ifall man inte orkar vänta på svar, så har du prövat att ringa din verkstad du lämnar in bilen o fråga vad de rekommenderar för medel osv? smile De brukar ju inte vara elaka på å ge såna enkla tips.

chrizz Administratör
25 september 2008 · 11 790 Inlägg

Mortalis skrev:
Ifall man inte orkar vänta på svar, så har du prövat att ringa din verkstad du lämnar in bilen o fråga vad de rekommenderar för medel osv? smile De brukar ju inte vara elaka på å ge såna enkla tips.

Ne, jag har inte bråttom till att börja med, och dessutom litar jag mer på kompetensen här. Får jag inte utnyttja mitt eget forum nu eller? wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
DazRobbe Lastbilschaufför
25 september 2008 · 45 Inlägg

Jag personligen använder antingen 556 eller vanlig smörjolja som tex till cykelkedjor

Mortalis VW-nörd?
25 september 2008 · 4 332 Inlägg

Klart du får utnyttja de, va ju inte menat så, mer att dom på Audi e inte riktigt så korkade som de ser ut smile Av egen erfarenhet iaf..ja har använt vanlig olja till gångjärn på tidigare bilar, droppa lite å öppna, stänga ett par gånger..har ju funkat

master_lars
25 september 2008 · 1 180 Inlägg

Chassiefett ska du väl ändå ha, sparsamt skall det läggas på också.

Saab 9-3 Vector Cab "Spanjorskan" (2004)
Saab 900i "Gratisbilen eller Florentinern" (1988)
Saab 900 Turbo Cab "Ture Turbo" (1987)
Martin81
25 september 2008 · 1 232 Inlägg

5-56,wd-40,matolja,motorolja allt som smörjer och tränger in.de e bare å smörj

J-P-R DO IT LOW STYLE
25 september 2008 · 1 342 Inlägg

Mortalis skrev:
Klart du får utnyttja de, va ju inte menat så, mer att dom på Audi e inte riktigt så korkade som de ser ut smile Av egen erfarenhet iaf..ja har använt vanlig olja till gångjärn på tidigare bilar, droppa lite å öppna, stänga ett par gånger..har ju funkat

Nej jag måste faktiskt erkänna att när det gäller VAG verkstäder är dem faktiskt mer korkade än vad de ser ut. Och då har jag hunnit testa ett flertal verkstäder i.o.m förra jobbet där jag flyttade runt i Sverige och servade Caddyn jag hade som tjänstebil.

Men priset tog mekanikern på Normans när jag servade Skodan angående remoten till baslådan:
"Är det där vredet du har under ratten elektroniskt styrt laddtryck?"

Ha i åtanke att killen precis har gått igenom hela bilen i en s.k basservice.

Men till topic: Brukar använda 5-56 till gnisslande dörrar, funkar fint.

Portal Filkörning?
25 september 2008 · 852 Inlägg

lithium fett brukar jag använda... det försvinner typ inte och tål att det kommer vatten på de med.

(finns också på biltema)

Senast redigerat av Portal (25 september 2008)

Mäki Långsam Perfektionist
25 september 2008 · 4 800 Inlägg

Teflonspray brukar jag använda på det mesta, men annars fungerar (tro det eller ej) hårspray bra!
Men som sagt, kör på telfonsprayen, så får du öppna och stänga några gånger så sprayen går ner sig, sen kan du torka av allt överblivet bara.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
bmwkvinna
25 september 2008 · 73 Inlägg

Mortalis skrev:
Ifall man inte orkar vänta på svar, så har du prövat att ringa din verkstad du lämnar in bilen o fråga vad de rekommenderar för medel osv? smile De brukar ju inte vara elaka på å ge såna enkla tips.

Jasså? Vilka underbara verkstäder du har!

Woogensea Volvoturbo For Life
25 september 2008 · 366 Inlägg

DazRobbe skrev:
Jag personligen använder antingen 556 eller vanlig smörjolja som tex till cykelkedjor

Jepp, 5-56 är ju beprövat som sagt...

En gång Volvo, Alltid Volvo
Volvo V70N T5 "Silverpilen" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang