6717
Sök

Volvo 740 med kat, fungerande eller inte?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
Tja!

Jag har en Volvo 740 GLT 16v från 1988 med kat.
Men jag har hört något om att katalysatorn måste sitta på bilen men inte tvunget fungera. Stämmer det?
Tänkte på hur besiktningen och snuten ställer sig till detta.

//Jocke

Whatever :)
1 652 Inlägg
28 september 2008
hmm vet inte alls hur det ligger till med det. men när jag drg igenom min glt 16v och den vart okej.. men den verkar inte vara miljöklassad så verkar som att det inte spelar någon roll ? vet inte vad man ska tro längre om alla bestämmelser :S

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 september 2008
Ja, jag tror knappast att de berömmer dig för att din kat inte fungerar som tänkt. Frågan är bara hur snuten ska komma på att din kat är tom tongue SBP kollar väll bara på avgasvärdena, och är dom bara inom gränsvärdena så ska det väll inte vara några problem? Fom -89 blev väll avgaskraven  skärpta så du kanske slipper igenom smile

Rock'n Roll

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
28 september 2008
Det är faktiskt en svårare fråga än vad man kan tro, är bilen typad med kat (vilket står i regbeviset) så ska katten sitta där och fungera MEN som TenZer skriver så är avgaskraven för en bil <88 väldigt generösa gentemot 89>, så det brukar funka att rensa den. Dock ska man vara medveten om att man kan få ombesiktning på rensning av katt ändå, om man verkligen kan se att den är öppnad, men det brukar lösa sig rätt bra om man kan svetsa någorlunda.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 september 2008
Frågan är varför du skulle rensa ur katen, kanske vinner 1hk men bilen blir skapligt mycket skitigare. Ett mycket onödigt ingrepp som egentligen inte gynnar någon då effektökningen är försummbar och i frågan om en bättre miljö förbannat korkat.

Rock'n Roll

Stålverksarbetare
372 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Okey okey.
Joo, det ni säger om att bilen blir en stor miljöbov är jag absolut medveten om.
Det intressanta var bara om det stämmde eller hur det låg till. smile
Jag tittade på hur en kat ser ut innuti härom dagen och frågan är om man inte vinner en del på att rensa dom med tanke på hur tätt och ooptimerat allt är i dom... tongue

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
28 september 2008
Hmm, 740? då sitter skarven mellan framrör och katten precis innan katten, med andra ord så kan du rensa den ganska lätt utan att börja kapa mm. i den, bara skruva bort å ta en hammare å järn rör eller liknande å börja knacka sönder stenen...

å du behöver inte oroa dig för bess, dom kollar inte kattens funktion på -88...

Filkörning?
852 Inlägg
28 september 2008
hehehehehe han behöver inte plocka ner den wink den lossnade av sig själv på e6an... blev tvungen att åka ut på rescue mission haha smile lite roligt att köra med katen i backen och gnistor sprutande efter bilen i 120km/h tongue

Stålverksarbetare
372 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
Ha-ha... Va ju inte mitt fel tongue *ROST????*
Dessutom så kan vi diskutera hastigheten...

Tomten
1 065 Inlägg
28 september 2008
på 88b så sitter det katt men som sagt den behöver inte funka bara den sitter där. körde rensad på min visst lite effekt gav det ju men blir ingen rally bil ändå.
bes säger inget, sa inget till mig i alla fall,

Sök