vevstakslager nissan200sx s13-93

rosengren1
30 september 2008 · 77 Inlägg

tjenare , ska byta bort 940in mot en nissan har jag tänkt . så nu har jag fått förslag att byta mot en 93as s13 med knackande motor! wink

han tror att det är vevstakslager, och att detta går att byta genom att hissa upp motorn litegrann och ta loss tråget. och att lagrena kostar 1200kr.

är detta ett vanligt fel på dessa? den var ej trimmad bara öppet filter och dump. går det att göra som han påstår ?

snabba svar är mycket tacksamt!smile

mvh jonas

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!
Volkswagen Vento CLX "Fatboy" (1997)
hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
30 september 2008 · 744 Inlägg

vevstaktslager är ett vanligt fel på s13,tänkte själv köpa en som hade vevstaktslager ras men vart för lat tongue

angående att byta,så har jag hört att man kan bara hissa upp motorn lite å ta de underifrån,men är inte säker,rätta mej om jag har fel någon wink

rosengren1
30 september 2008 · 77 Inlägg

hewra skrev:
vevstaktslager är ett vanligt fel på s13,tänkte själv köpa en som hade vevstaktslager ras men vart för lat tongue

angående att byta,så har jag hört att man kan bara hissa upp motorn lite å ta de underifrån,men är inte säker,rätta mej om jag har fel någon wink

jo dom är ju tydligen väldigt känsliga på oljan! oljekyl är ju nästan ett måste.nån som vet var man får tag i lager billigast? är ju faaan om det inte är dom lagrena som gått bara.

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!
Volkswagen Vento CLX "Fatboy" (1997)
Racing_
30 september 2008 · 228 Inlägg

Man ska byta både vev och ramlager.. annars är det ingen mening med att byta

Man schulle kansche scjhöpa sig en schaab ;)
LocKtar Herr
30 september 2008 · 1 722 Inlägg

Jag själv hade ju inte enbart bytt lagrena vid en sån operation... om du har planer på att behålla bilen längre så är ju en hel renovering att föredra när du endå har isär skiten. En helrenovering landar på runt 8-10 000. Men då har du en bil som du _vet_ håller.. Kör du hårt eller har planer på att trimma så köp en oljekyl för att vara på säkra sidan. Men att ha isär motorn såpass och enbart byta lager är väldigt dumt i mina öron.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
rosengren1
30 september 2008 · 77 Inlägg

den hade nyss varit inne på service där dom bytte stift,filter,olja, några packboxar, kamremmen och allt till den.

så en full renovering kanske inte är i behov än, hade gått 13000mil.

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!
Volkswagen Vento CLX "Fatboy" (1997)
LocKtar Herr
30 september 2008 · 1 722 Inlägg

Om jag har fattat det rätt så har den nyss vart på service, och i dagsläget tickar den? Bra jobbat av antingen föraren eller han/dom som utförde servisen.. Jag skulle iaf gjort en grundlig check av motorn.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
torpis Forummoderator
30 september 2008 · 10 572 Inlägg

rosengren1 skrev:
den hade nyss varit inne på service där dom bytte stift,filter,olja, några packboxar, kamremmen och allt till den.

så en full renovering kanske inte är i behov än, hade gått 13000mil.

Det är alltid smidigare att plocka ur motorn, man slipper många svordommar då.

Hona samt byta kolvringar samt inspektera kolvarna är ju aldrig fel, då dessa motorer äter både kolvar och vev/ramlager.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang