Mitsubishi Colt 1.3 99 går på tre cylindrar!Häjp!

engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Hej!

Idag gick min Colt plötsligt på tre burkar...sad

Det är den den andra cylindern som spökar.

Har kollat: gnista finns.
Bensin verkar inte komma fram.
Jag mätte spänningen på kontakten som går till spridaren, och på tomgång ligger den på ca 6.8 volt.
När man rusar motorn ligger spänningen på ca 9-10 volt. Jag vågade inte mäta vad spänningen på de andra cylindrarna ligger på, för då går ju motorn skit på bara två burkar...

Det märkliga är att när man kör, så går den på alla burkar.


Stiftet på tvåns cylinder var sotigt, men inget farligt.

Nu undrar jag:
vad kan problemet vara?
kan man koppla den strulande spridaren till en fungerande, eller får de inte signal samtidigt?

Motorn är en 1.3 liters med fördelare, 1999 års modell.

är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få, bilen används dagligen...

engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Jag kom på att det är kanske fel på själva spridaren...

Ska försöka byta den med en annan imorgon och se om det blir nån skillnad.

Kan den vara så att det är smuts eller nånting i spridaren som gör att den inte öppnar ordentligt?

fullkorn Molesta la breasta!
30 september 2008 · 69 Inlägg

Bara känna på spridaren om den klickar.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Jag får byta plats på den imorgon och se om det blir nån skillnad.

Men hur mycket ström ska en spridare ha, 12 v konstant, eller i impulser?

Som jag tidigare skrivit: jag mätte kontakten och fick 6.8 v på tomgång, lite mer på högre varv, vilket är märkligt...

Kan man testa den med att koppla 12 volt direkt på den och höra om den klickar, eller finns det risk att man bränner skiten?

fullkorn Molesta la breasta!
30 september 2008 · 69 Inlägg

Det vet jag inte. Har för mig att det ska gå i impulser. Man känner klart om den tickar eller inte. Min gamla bil började gå som skit ett tag. Misshandlade spridaren med en ficklampa och mosade i en liter injectioncleaning sen dess har det lirat på den. Jag tror det ska gå att koppla på 12v på den men jag har inte skruvat med bensinförbränning på ett par år jag vågar inte ge nått riktigt svar. Prova knacka lätt på den eller flytta kontakterna. Klickar den inte med en annan kontakt är det fel i den.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Oki, ska testa det. Tack!

Streethawk Billjuds Wannabe
30 september 2008 · 1 771 Inlägg

Spridare får ström i impulser ( annars skulle dom sitta och mata in bränsle hela tiden , NON STOP ) Låter som spridaren har satt igen sig. gör som föregående talare och gör rent den.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Fick också den tanken, för motorn går faktiskt på alla cylindrar på högre varv när man kör, så då öppnar den ju, fast kanske bara delvis.

Blir demontering och rengöring imorgon...

fullkorn Molesta la breasta!
30 september 2008 · 69 Inlägg

Det känns nog bara som det. Så kändes min bil också när jag fick laddtryck och lite effekt. Den drog bara tio liter milen..

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Fy shit, så mycket?!
Fastnade spridaren i öppet läge eller?
Det måste ju ha runnit rakt igenom.

Hoppas det bara en enkell sak att fixa, annars ska det letas efter en fungerande spridare.

Olsson__
30 september 2008 · 136 Inlägg

komptesta och kan ju även va topppackningen som har gett upp !

Volvo v70n 2.5t "R design" (2005)
engolf
30 september 2008 · 3 235 Inlägg

Cylindern får inte bensin...tror inte det är toppackningen.
Jag skruvade ut stiftet och startade motorn, då kom det jävligt högt flåsande ljud, men inget tecken på bensin.
Jag kännde med handen, det blåste väldigt kraftigt, men inga bensindroppar.
Dessutom drar den varken vatten eller olja, och när jag skruvar loss oljepåfyllningslocket blåser det ingenting, samma med oljestickan, så jag räknar med att kompressionen är Oko.

Återkommer imorgon när jag testat olika teorier.

Tack för alla svar och tips!

Senast redigerat av engolf (30 september 2008)

fullkorn Molesta la breasta!
1 oktober 2008 · 69 Inlägg

engolf skrev:
Fy shit, så mycket?!
Fastnade spridaren i öppet läge eller?
Det måste ju ha runnit rakt igenom.

Hoppas det bara en enkell sak att fixa, annars ska det letas efter en fungerande spridare.

Aa jag tror att den gjorde det. Åkte från söderköping där jag tankade, till nyköpingsbro iaf innan den hoppa igång igen. Då fick jag fylla tanken igen. Sen så gick det kanske 2 veckor innan det blev så igen. Då var det bara o slå på spridaren.

Arguing with me is like competing in the special olympics. Even if you win your still a retard.
Audi RS2 "Tidsmaskinen" (1996)
engolf
1 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

PROBLEMET LÖST!

Idag felsökte jag, jag kom fram att spridaren var helt Oko, och den fick bränsle.

Det som var felet var att avgasventilen inte stängde ordentligt på grund av felaktigt ventilspel.
Resten av ventilerna var Ok, men inte tvåan. Den ställde jag in med samma spel som resten, och nu går den på alla fyra burkar.
Toppen på kolven såg dock ganska sotig ut, så jag hällde i lite diesel och rostborttagare (spray), och efter en stund blåste rent med tryckluft. Nu går det som den ska:)

Tack för alla tips och råd!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang