5818
Sök

Hur vet jag om topplockspakningen är dålig? gäller vr6.

388 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
som topic så undrar jag hur jag vet att jag behöver byta topplockspakning på min passat vr6 -95?
det jag vet är att det försvinner kylarvatten men jag har inte kollat hur oljan ser ut än men jag ska kolla det direkt när jag kommer hem tänkte jag. har inte märkt att den ryker speciellt inte när den är varm iaf.

okej det är klart den ryker när den är kall men som sagt inte när den är varm vad jag har tänkt på iaf.

dessutom så reagerade jag på att det är någe som låter i motorn men det slutar när man passarar 1500-2000rpm. tänkte om det är kamkedjan som behöver bytas?

Tacksam för alla svar.

Mvh thomas

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 oktober 2008
Smuurf skrev:
jag har inte kollat hur oljan ser ut än men jag ska kolla det direkt när jag kommer hem tänkte jag. har inte märkt att den ryker speciellt inte när den är varm iaf.

låter som en bra start

Smuurf skrev:
dessutom så reagerade jag på att det är någe som låter i motorn men det slutar när man passarar 1500-2000rpm. tänkte om det är kamkedjan som behöver bytas?

rassel/tickande och liknande ljud på tomgång är nästintill normalt på vr-6...dåliga skenor/spännare/kedjor slutar inte låta för att du drar den högre stå med kopplingen intryckt och varva sakta uppåt medans en polare står och lyssnar om oljudet fortsätter...

du skriver ju dock bara att något låter det kan lika gärna vara värmesköllden som är lös och skramlar beskriv lite mer specifikt eller kolla så att allt sitter fast...

4 586 Inlägg
3 oktober 2008
ett rassel både kall som varm då är det garanterat kamkedjan som bör bytas. Du bör kolla oljan ifall det är för mycket olja så har du fått vatten i motorn även ifall den är grå/vit. motorn behöver inte alls ryka speciellt mycket bara för topppackningen börjar bli dårlig. utan det beror på vart packningen har gett sig. när du fyllt på vatten i motorn så låt locket vara av och gasa då ska det inte sjunka i burken.

hoppas du inte kör med bilen det ger stora skador på lager i motorn ifall packningen är dårlig även kamkedjan skapar stora skador då den blivit dårlig

388 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
okej japp jag ska kolla det men tänkte vad det kan vara om den tar vatten för som det är nu så har jag fyllt på 2 gånger lr någe och vad jag vet så ska det egentligen inte behövas lr?

okej då ska jag kolla det när jag varvar upp den lite  och ha någon som lyssnar.

sen tänkte jag kolla lite när jag har någon som vet här och skriver. jag är intresserad av att trimma min vr6:a men vet liksom inte riktigt vad som är värt att lägga pengarna på.

jag är inne på att turbokonvertera så fort jag får inte pengar så det räcker men innan dess kanske du vet något som går att göra för att få lite mer krut i maskineriet. smile

Mvh thomas

388 Inlägg
3 oktober 2008
Trådstartare
jorre83 skrev:
ett rassel både kall som varm då är det garanterat kamkedjan som bör bytas. Du bör kolla oljan ifall det är för mycket olja så har du fått vatten i motorn även ifall den är grå/vit. motorn behöver inte alls ryka speciellt mycket bara för topppackningen börjar bli dårlig. utan det beror på vart packningen har gett sig. när du fyllt på vatten i motorn så låt locket vara av och gasa då ska det inte sjunka i burken.

hoppas du inte kör med bilen det ger stora skador på lager i motorn ifall packningen är dårlig även kamkedjan skapar stora skador då den blivit dårlig

okej jag ska kolla oljan så fort jag kommer hem igen då jag är borta över helgen. men det är helsyntet som gäller i vr6 har jag hört va?

Sök