Hej, har en A100 2,8e c4 som började knacka som fan häromnatten, är ingen expert alls på bilar men nån ventil/lyftare tyckte jag de lät som (har noll mekvana) , jahapp, körde hem lugnt. kollade oljestickan idag. inget................. suck inkompetenta idiotjävel tänkte man väl för sig själv, sen testade jag starta den 5 sekunder idag då gnisslade det OCH knackade. motorn har alltid rykt vitrök på sistonde så det kanske har pågått länge. annars har oljetryck mätaren visat 5 bar(då antog jag att de fanns olja i motorn), fast nu på sistonde har de varit 4bar och t.o.m den började vackla nu inatt. ska köpa 5w-40 helsyntet nu och slå i och se om det blir bättre, hoppas verkligen på det.
har förövrigt problem med mina mätare i instrument panelen! har ingen oljetemp/vattentemp + hastighetsmätare dör efter ett tags körande.
har ni några rescue tips/vad det kan vara som tjuter/tickar? och motorn måste dragit mycket olja, kollade i somras då var det bra. förövrigt om man har örat över motorn hör man ventilerna ticka litegranna när den står och går, det kanske är normalt?
de e nog kanske så att ventilmekanismen kan ha tatt stryk och lager.. vilket innebär att du eventuellt får plocka isär den.. man ska alltid kolla oljan med jämna mellanrum. lita aldrig enbart på vad mätare visar.
och de med vitrök, har du kokat motorn i den? den kan ha gått varm så toppen kanske har bilivt shev, och vatten kommer in i cylindrarna och då kan de ryka vitt. samt kolla om de e olje läckage vid blockpackningen. Lycka til:)
suck, det låter som skit alltihop, ska iaf testa om de blir lite bättre med olja i motorn, annars vet jag inte vad jag ska göra av skiten. har varken kunskap att fixa det själv eller pengar att slänga in den på verkstad. sen angående kokningen så är de ju bar skit av det med eftersom jag inte ser nån vattentemp..
JA JIPPIE den fortsätter låta men den ryker inte nu iaf................ men den har rykit jävligt länge, varför rykte den då isf när det inte fanns olja, vad kom röken ifrån..
Har du kört med för lite olja och den börjar ticka är det troligtvis lagerras... Eftersom du haft den igång ett tag så är troligtvis vev, stakar och lager slut...
Har du nått vatten kvar i bilen....? Har topplockspackningen gått så att du fått in lite vatten först får du vit rök...... Får du sen in mer så knackar motorn som fan när den försöker komprimera vattnet..... Så tränger vattnet förbi ringarna till lagren....när dom börjar skära får du gnisslande tjutande ljud..... Slår du på olja igen sen så blir det tystare igen.....men lagerytorna är förstörda....och slits väldigt fort...ökande knack hela tiden....samma gäller kammarna på kamaxeln... Låt nån kunnig titta på den ......