2565
Sök

Kostnad för 400 hk (855 T-5R)

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Hejsan!

Har troligen bestämt mig för att fixa min skurna motor och byta ut automaten till manuell låda på min 855.

Eftersom jag kommer byta alla lager och turbo osv. . . så tänkte jag att jag lika gärna kunde trimma den lite lagom... så jag undrar vad skillnaden blir i kostnad om man jämför att fixa ihop han till orginal gentemot ca: 400hk ... En ungefärlig totalsumma hade varit guld också.. Resonerar ju så att eftersom jag nu ända ska ner med allt och e tvungen att byta turbo eftersom den gamla e kass.... så som sagt... ungefärlig kostnad på detta....

Sen om någon har en lagom recept på 400 hk skulle detta skulle det vara super...

det blev en del...

Men hoppas att någon vänlig själ kan svara på mina frågor/funderingar!

MVH!

Från Landet...

8 266 Inlägg
7 oktober 2008
Merkostnaden blir ganska tung kan man säga om man räknar va en renovering bara mot vad en sån maskin hamnar på:

Renovering: minst 10000 oavsett

Sen tillkommer det:

Mappning: 10000
Stakar: 3700 och uppåt beroende på vart man köper
Soppapump: 1500
Spridare: 3-5000
Koppling: 5-10000
Turbo: 2-15000
Grenrör: 1500
Lmmhus: 500-2000
Luftfilter: 500-???
Ic: 2000

Jag räknade lite snabbt på ett ungefär och summan landade på lite över 50.000:- Och då förutsätter den kalkylen att du redan har ett bra avgassystem och att du inte behöver borra upp och byta kolvar. Lär du ha system och kolvar inkl borrning så är notan uppe i runt 65.000:- och då är det ändå räknat lite på snålsidan. Det går ju att snåla in mer än på det siffror jag har i huvudet från mina byggen, så din slutsumma kan ju skilja en del. Det beror ju på om man köper nytt eller beg, och vad man köper för turbo, om man vill ha arp-bultar och såna saker spelar in hel del på slutnotan.

Sen får man ju dessutom räkna på allt småkraffs: nya tänddelar, olja, glykol, slangklämmor, bultar osv osv, allt sånt blir också en hel del pengar. Siktar man på 400hk så kan man räkna med 80.000:- i slutnota.

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Merkostnaden blir ganska tung kan man säga om man räknar va en renovering bara mot vad en sån maskin hamnar på:

Renovering: minst 10000 oavsett

Sen tillkommer det:

Mappning: 10000
Stakar: 3700 och uppåt beroende på vart man köper
Soppapump: 1500
Spridare: 3-5000
Koppling: 5-10000
Turbo: 2-15000
Grenrör: 1500
Lmmhus: 500-2000
Luftfilter: 500-???
Ic: 2000

Jag räknade lite snabbt på ett ungefär och summan landade på lite över 50.000:- Och då förutsätter den kalkylen att du redan har ett bra avgassystem och att du inte behöver borra upp och byta kolvar. Lär du ha system och kolvar inkl borrning så är notan uppe i runt 65.000:- och då är det ändå räknat lite på snålsidan. Det går ju att snåla in mer än på det siffror jag har i huvudet från mina byggen, så din slutsumma kan ju skilja en del. Det beror ju på om man köper nytt eller beg, och vad man köper för turbo, om man vill ha arp-bultar och såna saker spelar in hel del på slutnotan.

Sen får man ju dessutom räkna på allt småkraffs: nya tänddelar, olja, glykol, slangklämmor, bultar osv osv, allt sånt blir också en hel del pengar. Siktar man på 400hk så kan man räkna med 80.000:- i slutnota.

Det är så pass ändå.....hmm
Man drömmer kanske lite för mycket. . . . . . tongue
Men hur högt kommer man i effekt utan att det behöver kosta skjortan. . . missförstå mig rätt.. men det finns väl en ungerfärlig effektsiffra där kostnaderna börja stiga mer lodrätt?

MVH!

Från Landet...

8 266 Inlägg
7 oktober 2008
Sorglig sanning är att fart kostar pengar. Så frågan är inte drikt vart kostnaderna drar iväg utan vad man är villig att satsa. 10000:-? 25000:-? 100000:-? Mer ändå? Sen får man därifrån se vad man kan göra, men rent generellt så när man kommer upp så pass att det är dags att byta stakar så ökar kostaden rätt rejält

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Sorglig sanning är att fart kostar pengar. Så frågan är inte drikt vart kostnaderna drar iväg utan vad man är villig att satsa. 10000:-? 25000:-? 100000:-? Mer ändå? Sen får man därifrån se vad man kan göra, men rent generellt så när man kommer upp så pass att det är dags att byta stakar så ökar kostaden rätt rejält

Ca: 50 k är väl planerat att lägga.... men i den summan ska byta till manuell och renvering av motor klämmas in.... så 20-25 k kan läggas på motor... vad lyckas man locka fram för dessa pengar ur maskinen...

(Fan va jobbig jag e tongue)

Har 3" avgas från turbon kan jag tillägga....

Från Landet...

8 266 Inlägg
7 oktober 2008
Om budget är 25 och 10 går till själva renoveringen skulle jag lägga kvarvarande i bästa fall då 15 på stakar och r-koppling (6000), en Walbro soppapump (1500), ett japangrenrör (1500, men håll dig ifrån s60r-grenröret), ett beg 16T och ett chip är väl vad jag hade satsat på med den budgeten.

Klart, det går ju att köpa större lmm-hus, större spridare och mjukvara för det, men då får du räkna på ytterligare 8-10000.

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Om budget är 25 och 10 går till själva renoveringen skulle jag lägga kvarvarande i bästa fall då 15 på stakar och r-koppling (6000), en Walbro soppapump (1500), ett japangrenrör (1500, men håll dig ifrån s60r-grenröret), ett beg 16T och ett chip är väl vad jag hade satsat på med den budgeten.

Klart, det går ju att köpa större lmm-hus, större spridare och mjukvara för det, men då får du räkna på ytterligare 8-10000.

Det låter ju vettigt.... men varför ska jag hålla mig ifrån S60R-grenröret? dyrt eller??
Något jag har funderat på är ett kit med S60R grejjer.... typ vevaxel+stakar+kolvar?? eller detta kanske är jättedyrt... har inte hittar något sådant mer än en vevaxel som låg på 5000 kr.... Har verkligen 0 koll på vad saker och ting kostar...

Men "specen" du skrev... vad hamnar det på för effekt då??

MVH!

(Stort tack för hjälpen!)

Från Landet...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 oktober 2008
Motorn till min S70 kostade ju 140 000, hos autotech och ger 400 hk, men om du ska göra det själv så blir det nog bra mycket billigare, kanske inte halva priser men inte långt ifrån, litet motorrecept på motorn står på sidan om du vill kolla=) / Rooth

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Rooth07 skrev:
Motorn till min S70 kostade ju 140 000, hos autotech och ger 400 hk, men om du ska göra det själv så blir det nog bra mycket billigare, kanske inte halva priser men inte långt ifrån, litet motorrecept på motorn står på sidan om du vill kolla=) / Rooth

Jo, gör ju allt själv... så billigare än A-tech blir det nog:cool:

MVH!

Från Landet...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 oktober 2008
-Claesson- skrev:
Rooth07 skrev:

MVH!

Hehe ja visst det,, men som sagt du kommer nog fan inte under 50 papp iaf skulle jag tro:P

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Rooth07 skrev:
-Claesson- skrev:
Rooth07 skrev:

MVH!

Hehe ja visst det,, men som sagt du kommer nog fan inte under 50 papp iaf skulle jag tro:P

Är nog dags att inse det..... får helt enkelt sluta drömma.... lollol

MVH!

Från Landet...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
7 oktober 2008
-Claesson- skrev:
Rooth07 skrev:
-Claesson- skrev:

MVH!

MVH!

Haha man ska inte sluta drömma:P

133 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Rooth07 skrev:
-Claesson- skrev:
Rooth07 skrev:

MVH!

Haha man ska inte sluta drömma:P

Bra motto! big_smile

Ska jag leva efter hädanefter! coolcool

Från Landet...

8 266 Inlägg
7 oktober 2008
-Claesson- skrev:
Marlboroman skrev:

Det låter ju vettigt.... men varför ska jag hålla mig ifrån S60R-grenröret? dyrt eller??
Något jag har funderat på är ett kit med S60R grejjer.... typ vevaxel+stakar+kolvar?? eller detta kanske är jättedyrt... har inte hittar något sådant mer än en vevaxel som låg på 5000 kr.... Har verkligen 0 koll på vad saker och ting kostar...

Men "specen" du skrev... vad hamnar det på för effekt då??

MVH!

(Stort tack för hjälpen!)

S60R-grenröret har helt fel form på kanalerna, det går att få ett sånt att funka bra med en 850-topp, men då lär man svetsa och slipa om formen på kanalerna, sen att det är bra mycket dyrare än ett japangrenrör som har en bättr utformning är ju spiken i kistan.

Klart du kan sätta i S60R vevparti, men med tanke på din budget och att du då måste borra upp blocket till 83mm så är det inget bra alternativ, det blir bara dyrt i onödan.

Med mitt förslag så landar man på strax över 300 "kataloghästar" eller 270-280 ärliga hk.

139 Inlägg
8 oktober 2008
Detta rör ju faktiskt ämnet så jag passar på att fråga..

Läste i Rooths motorspec att han/du har en T04/E kullagrad turbo till sina 400hk på hjulen...  Någon som vet vad den turbon kostar hos a-tech(eller annan stans)? kanske rooth själv?wink

Antar att A-tech har sin egen variant av denna med ett speciellt kompressorhus/avgasus..?

8 266 Inlägg
8 oktober 2008
SL Turbo tar 14600 för en sån T04E och då kan du få en likadan som atech (inga specialgrejjer på den f.ö) säljer, eller en värre.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 oktober 2008
varför inte en K24 och E85?   t04e är 20 år gammla aggregat, ger onödigt sent spool för bara 400hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 oktober 2008
torpis skrev:
varför inte en K24 och E85?   t04e är 20 år gammla aggregat, ger onödigt sent spool för bara 400hk.

TO4e lär vara ett gammal agg men finns i många olika kombinationer...kör ett t04b i min kärra..de är också oldstyle agg men med orggrenrör så rör den sig tidigt å bra ändå...

8 266 Inlägg
8 oktober 2008
torpis skrev:

K24 är bara att glömma. Håller ju inte för nå laddtryck (270-lager) och K24:an är inte flång ny den heller. En T04 med rätt grejjer svarar mycket fint. Och har dessutom lite marginal så man slipper plåga ut det sista ut agget med risk för verkningsgraden

486 Inlägg
8 oktober 2008
Marlboroman skrev:
torpis skrev:

K24 är bara att glömma. Håller ju inte för nå laddtryck (270-lager) och K24:an är inte flång ny den heller.

Jo, men varför ska om man ladda så mycket? K24orna håller om man ligger under 1,4-1,5.

Med K24 och etanol går det garanterat att plocka 300-350 ärliga. Fast då blir de ju till och mappa. Kostnadsfråga som allt annat smile

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Sök