Biltema TURBO till volvo 850

camaro67 Meister
12 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:
Dessa turbos från biltema är inte det garrett eller holset?

Precis. Det är garrett som tillverkar turbona som biltema säljer. Alltså är det bra grejor. Om du söker på forumet så finns de ett par trådar om de här redan. Jag skulle iaf inte tveka på att köpa en turbo därifrån

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Miklen
12 oktober 2008 ·

..sen kan man ju fråga sig va alla fancy firmor har för prispålägg på sina grejer vs biltema.. hur många dom köper in varje gång..alla marginaler hit å dit.. Man kan inte annat än att skratta åt folk som bara snackar så jäkla mycke dynga.

DusanMandick Random Hero
12 oktober 2008 · 4 047 Inlägg

mrbad skrev:

bobbo22 skrev:
nu är det så att min turbo är tvär slut sad
och jag ska köpa ny turbo
satt på tass och läste lite ur feltema = biltema kan deras turbo vara något att ha ?
mvh bobbo22

Jag skulle inte köpa feltemas turbo roll
Det finns ett en sida http://www.xmotos.se/ ,
Jag har frågat om kvaliten och fick svaret "Alla våra varor är seritillverkade och du kan fråga alla våra 300 fastakunder. endast 1 kund som fick fabriksfel men han blev kompenserad fördetta. mer finns inte att säga. mvh:Xmotos" big_smile

typ allt i världen e serietillverkat ? tongue o 300 kunder för ett företag är inte mkt att skylta med tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
AxlSam
12 oktober 2008 · 1 497 Inlägg

camaro67 skrev:

Aronsson_Kil skrev:
Dessa turbos från biltema är inte det garrett eller holset?

Precis. Det är garrett som tillverkar turbona som biltema säljer. Alltså är det bra grejor. Om du söker på forumet så finns de ett par trådar om de här redan. Jag skulle iaf inte tveka på att köpa en turbo därifrån

Men anledningen till att Biltema kan pressa priserna såpass hårt
måste ju bero på något.

Och i detta fall beror det förmodligen på lite billigare material i turbon.
Såsom annan härdning, lager med högre tolerans mm.

Turbon du köper kan vara precis lika bra som en original Garrett.
Men också en som bara går tusen mil..

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
12 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

AxlSam skrev:

camaro67 skrev:

Aronsson_Kil skrev:
Dessa turbos från biltema är inte det garrett eller holset?

Precis. Det är garrett som tillverkar turbona som biltema säljer. Alltså är det bra grejor. Om du söker på forumet så finns de ett par trådar om de här redan. Jag skulle iaf inte tveka på att köpa en turbo därifrån

Turbon du köper kan vara precis lika bra som en original Garrett.
Men också en som bara går tusen mil..

Du kan köpa en ny bil t.ex en bmw som går hundra tusen mil, men också en som haverar efter bara tusen mil....

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
AxlSam
12 oktober 2008 · 1 497 Inlägg

The_Mechanic skrev:

AxlSam skrev:

camaro67 skrev:

Precis. Det är garrett som tillverkar turbona som biltema säljer. Alltså är det bra grejor. Om du söker på forumet så finns de ett par trådar om de här redan. Jag skulle iaf inte tveka på att köpa en turbo därifrån

Turbon du köper kan vara precis lika bra som en original Garrett.
Men också en som bara går tusen mil..

Du kan köpa en ny bil t.ex en bmw som går hundra tusen mil, men också en som haverar efter bara tusen mil....

Klart!

Men för att pressa priserna måste man ju dra ner på något.
Och i Biltematurbons fall säkerligen på kontroller mm.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
12 oktober 2008 · 2 252 Inlägg

AxlSam skrev:

The_Mechanic skrev:

AxlSam skrev:
Turbon du köper kan vara precis lika bra som en original Garrett.
Men också en som bara går tusen mil..

Du kan köpa en ny bil t.ex en bmw som går hundra tusen mil, men också en som haverar efter bara tusen mil....

Klart!

Men för att pressa priserna måste man ju dra ner på något.
Och i Biltematurbons fall säkerligen på kontroller mm.

aavisst men om man är så osäker över biltemas kontroller på lager osv, plocka isär turbon och gå på SKF - Momentum och hämta ut nya lager innan du stoppar ner den i bilen blir ändå mkt billigare, för jag tror ju inte Garret skickar 2a sortering till biltema o säljer...

Senast redigerat av The_Mechanic (12 oktober 2008)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Liri
12 oktober 2008 · 2 Inlägg

Man får vad man betalar!!

KimVsWorld Mästare
12 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Garret gör säkert lite billigare/lågkvalité turbos för Biltema precis som Peak Performance(eller vad det var) gör för Gekås.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
badass_cossie
12 oktober 2008 · 19 Inlägg

är det nån som verkligen har testat en Biltema turbo här?? eller är det bara "polaren sa"??? tror inte det är farligt alls bara för att det är billigt.. Biltema har väll kanske inte lika mycket "vinstkrav" som t.ex ett mindre företag har.

In it, 2 win it...
Mercedesturbodiesel Sothora <3
12 oktober 2008 · 1 201 Inlägg

AxlSam skrev:

camaro67 skrev:

Aronsson_Kil skrev:
Dessa turbos från biltema är inte det garrett eller holset?

Precis. Det är garrett som tillverkar turbona som biltema säljer. Alltså är det bra grejor. Om du söker på forumet så finns de ett par trådar om de här redan. Jag skulle iaf inte tveka på att köpa en turbo därifrån

Men anledningen till att Biltema kan pressa priserna såpass hårt
måste ju bero på något.

Och i detta fall beror det förmodligen på lite billigare material i turbon.
Såsom annan härdning, lager med högre tolerans mm.

Turbon du köper kan vara precis lika bra som en original Garrett.
Men också en som bara går tusen mil..

bet du i surt äpple, ja om ett lager har högre tollerans ? vad innebär det då? du har inte en aning tydligen, det betyder att lagret har sitt  " arbetsregister" högre upp alltså lagren gillar högre varv
Men va vet ja, ja har arbetat med lager länge nu,

Men On toopic

ja tror de inte är många i den här tråden som provat. Om ens någon har det, du kankse kan bli den första?
Sen visst biltemas "slitage" delar är säkert aningen sämre, men vaFan man får ju ungefär 3 par bromsbelägg från biltema för ett par på volvo.

Go for it säger jag!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
AxlSam
12 oktober 2008 · 1 497 Inlägg

bet du i surt äpple, ja om ett lager har högre tollerans ? vad innebär det då? du har inte en aning tydligen, det betyder att lagret har sitt  " arbetsregister" högre upp alltså lagren gillar högre varv
Men va vet ja, ja har arbetat med lager länge nu,

Sura äpplet?
Hög tolerans menas väl med att man tollererar större glapp.
Ex. du vill ha en A-ring men ett innermått på 100mm.
Med en hög tolerans tollererar du att den kan skilja på ex. 99,5mm - 100,5mm.
Med en låg tolerans tollererar du bara ett spel på ex. 99,9mm - 100,1mm.

Och detta skall du matcha ihop med B-ringen som borde ha samma tollerans på mått.

Vi pratar nog lite om varandra här..
Kanske uttryckte mig lite galet.
Om du vill ha ett lager som klarar av att varva mycket utan för stor värmeutveckling
så söker du en låg friktion. Dvs. högre tolerans.
Men om toleransen bli FÖR hög så kan du samtidigt få ett för stort lager glapp.
Och det är ju inget man söker i en turbo direkt..

Senast redigerat av AxlSam (12 oktober 2008)

KimVsWorld Mästare
12 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Tolerans stavas det.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
orange
13 oktober 2008 · 168 Inlägg

synd att dom bara har "små" agg på tema.mm man kanske ska köppa 2 och åka ifrån alla som kan allt på internet istället smile

Erikkk
13 oktober 2008 · 250 Inlägg

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Och gör man enligt rekommendationer för ventilhattar så fungerar det utmärkt, dvs tar lite smörjfett i gängorna innan man skruvar på...

ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Ni pratade tidigare i tråden om biltemas laddmätare mm.   Är det nån som vet om det är bra eller k*k-dålig kvalité på  Sgear Motorsport mätare?  Tänkte mest på denna:  http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … =SG-33102*

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
dasse
13 oktober 2008 · 74 Inlägg

BILtema tillverkar ju inge grejer själv direkt utan köper in mycket stora partier eller bygger ordar åt företag som ska göra saker åt dom!!!dom sätter ju bara sitt märke på grejerna....som med verktyg dom har utan text märke osv.....de kotar mer å få boktäver grvarade osv så dom köra ju nilligast möjligt å köpa så dom själva kan sätta bra priser på de=)......det är vad jag vet!!!dom kör ju med turbo aggregat som många andra så kallde Trimnings företag å styling företag kör med....samma grejer.

Rand
13 oktober 2008 · 1 024 Inlägg

köp turbon om du vill prova den, men pajjar den så lämna tillbaka å få pengar tillbaka inte mer med det ; )

Toyota Supra TTC BPU "Leksaken" (1993)
Glader_GT Arbetsterapeut
13 oktober 2008 · 37 Inlägg

inga biltemahatare som någonsin hört talas om mängd rabatt? biltema köper in så sjukt stora mängder av vad de än köper så därför får de ner priset, och även därför den lilla fina märkes butiken som säljer en 1000 del av vad biltema gör blir dyrare, dock inte alla gånger bättre.

och varför i helvete skulle biltema lämna garanti på saker som är skit? att de skulle köpa in turboagg som går sönder direkt?? hallå????? vakna nu för helvete.... biltema går ju knappast med förlust, och vill nog inte göra det heller så de köper nog inte in några skit turbos.

och som alla tror att det är biltemas saker, biltema är som en återförsäljare för bildelar, de har inga egna fabriker som gör alla deras delar de köper från alla andra precis som vilket företag som helst.

slår vad om att biltema bytte namn till gik lr nåt skulle de va kö efter deras agg, döm inte efter namnet utan efter produkten

tack o hej

Opel Vectra 2.0 16v CD "Irmscher line" (1999)
Opel Corsa (1992)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
13 oktober 2008 · 963 Inlägg

H3dlund skrev:

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Aluminum mot aluminium oxiderar ja! Spelar ingen roll dom så köper några svindyra ventilhattar i aluminum från Porsche så kommer dom också oxidera fast.

Löses med en droppe olja eller silverpasta på gängorna. wink

Vattenfast fett hade jag rekommenderat. Funkar på allt och hårdnar inte som exempelvis kopparpasta. Silverpasta har jag inte använt...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang