Biltema TURBO till volvo 850

bobbo22
11 oktober 2008 · 313 Inlägg

nu är det så att min turbo är tvär slut sad
och jag ska köpa ny turbo
satt på tass och läste lite ur feltema = biltema kan deras turbo vara något att ha ?
mvh bobbo22

T5-Gajjan
11 oktober 2008 · 166 Inlägg

jag hade inte rekomenderat att du köper något där överhuvudtaget! känner några polare som handlat bla laddmätare och den visar ju t.ex 1,2 istället för 1bar osv osv.. så jag hade nog lagt lite extra cash och köpt en bättre turbo!


Mvh

orange
11 oktober 2008 · 168 Inlägg

jag kan ju sägga att realcars piss-mätare är precis samma soppor som bil-tema. min realcar vissade 1,7 när det var 1,45.. men turbon finns säkert på blocket billigare än temas..

xenopsy N/A
11 oktober 2008 · 141 Inlägg

han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Syst3m
11 oktober 2008 · 1 079 Inlägg

Finns en del info om just Biltema-turbo. Använd google.

Och sen kan ju alla som tjötar om laddtrycksmätare osv och annan skit från Biltema vara tysta. Turboagg vill ts veta om, inte hur Bertils vindrutetorkare funkade.

Senast redigerat av Syst3m (11 oktober 2008)

bobbo22
11 oktober 2008 · 313 Inlägg

Syst3m skrev:
Finns en del info om just Biltema-turbo. Använd google.

tack för tipset big_smile

Aronsson_Kil
11 oktober 2008 · 653 Inlägg

Dessa turbos från biltema är inte det garrett eller holset?

zijaa Bilmekaniker
11 oktober 2008 · 1 354 Inlägg

Sluta reta biltema för deras turbo. har en vän som köpte till turbo däriftån till sin mazda 232f.. den går utan problem. Folk säger bara att dom är dåliga bara för att dom har hört att biltema suger, fast vet själv inte...

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
terazzi
11 oktober 2008 ·

HADE ALDRIG köpt därifrån ^^ anledningarna har alla andra redan sagt wink
Kolla isåfall turbobanditen.se
Airtune.se
Gikturboservice.se smile
Kvalite ska man aldrig snåla på wink

NFC-racing
12 oktober 2008 · 63 Inlägg

På andra trådar här på sidan tas det även upp om Biltemas turbo.....
Priset är ju relaterat till tillverkningskostnaden och garantierna....
Nånting lär ju skilja eftersom priset skiljer.....
Sen måste man ju nog ta med i beräkningen belastningen....
Biltemas delar är ju mer anpassade efter lite Svensson körning enligt min mening....
Har du chippat bilen osv...så är man nog i utkanten av vad den är gjord för...
Funkar säkert jätte bra men kommer kanske att slitas hårdare....
Har du inte tänkt ha bilen flera år till eller kör med resten av bilen orginal är det kanske ett alternativ...
Du får säkert svar av de som testat......finns säkert redan nån som fått ras på en sån...
Finns det inte det lär dom ju i alla fall hålla några mil.....

Konsten att ha roligt för små pengar....*L*
twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Tror jag fungerar skitbra smile

Är ju många som kör med kinakopior av större turbos, som T04, och dom funkar ju jättebra för det mesta smile

Tror inte det är något fel på dom alls smile Visst, otur kan man ju ha... Men då är det troligen just... OTUR.

Ang mäatarna så görs ju dom av AutoGage, som är ett dotterbolag till Autometer, så det är autometer ni får gnälla på...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
discokapten Kapten på disco!
12 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Står även på förpackningen att man ska droppa lite olja ANNARS SÅ ERODERAR DEN FAST. Skillnad mellan dåligt företag och skit bakom spakarna.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
removal PULVERLACKERAR
12 oktober 2008 · 605 Inlägg

Du har garanti på biltema...Gör ju inget fall den är dålig...bara att åka in med turbon och få en ny eller pengarna tillbaka....
Biltema har mycket mycket bra saker....Dom har även mycket skit...men vill man ha det billigt får man ju räkna med problem....
Biltemas bromsar ex är exakt samma som mekonomen..samma fabrik...
Biltema bygger ju inte en fabrik bara för att göra turbos=)
Är samma prylar...
Prova en biltema turbo du....

Vill du snygga till under bilen? Lacka bakaxel eller länkarm?Prata med mig, älskar att lack
Saab 9-3 VECTOR "E-85an" (2008)
Chevrolet Impala "Knack8an" (1959)
Chevrolet Impala "nöjesbilen" (1959)
H3dlund Med lem
12 oktober 2008 · 1 127 Inlägg

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Aluminum mot aluminium oxiderar ja! Spelar ingen roll dom så köper några svindyra ventilhattar i aluminum från Porsche så kommer dom också oxidera fast.

Löses med en droppe olja eller silverpasta på gängorna. wink

PushedRay Sir Real
12 oktober 2008 · 390 Inlägg

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

den är nog inte unikt för biltema köpte ett par ganska dyra på micro och dom eroderade fast också.

BeCe
12 oktober 2008 · 364 Inlägg

dem stresskörde turbon men höll inte så bra

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Sen är det ju så att många verkligen försöker ha sönder grejer dom inte tror på...

Om du hetsar som F*n med eb B-tema turbo och sen stänger av bilen direkt så förkortas livslängden... Men det gör det säkert på en Garrett elelr så med...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
perzy Snål gnällspik
12 oktober 2008 · 402 Inlägg

Är du säker på att du behöver byta turbo då? Enligt vad jag hört så håller de mycket längre än de flesta tror.
Ryker / drar den mycket olja så är det viktigaste om vevhusventilationen är rengjord. Är den igensatt, vilket den verkar bli på alla vitmotorer över 20 000 mil så trycker den olja överallt.

Laddar den dåligt kan det lika gärna vara wastegaten eller nån liten vacumslang för 9:90 kr. .. har din bil gått mindre än 30 000 borde turbon inte behöva bytas anser jag:)

F.ö. tror jag säkert Biltemas turbos är helt OK, deras grejor brukar funka lika bra som orginal.

Senast redigerat av perzy (12 oktober 2008)

Volvo S80 2,9.
mrbad
12 oktober 2008 · 206 Inlägg

bobbo22 skrev:
nu är det så att min turbo är tvär slut sad
och jag ska köpa ny turbo
satt på tass och läste lite ur feltema = biltema kan deras turbo vara något att ha ?
mvh bobbo22

Jag skulle inte köpa feltemas turbo roll
Det finns ett en sida http://www.xmotos.se/ ,
Jag har frågat om kvaliten och fick svaret "Alla våra varor är seritillverkade och du kan fråga alla våra 300 fastakunder. endast 1 kund som fick fabriksfel men han blev kompenserad fördetta. mer finns inte att säga. mvh:Xmotos" big_smile

jip
12 oktober 2008 · 272 Inlägg

perzy skrev:
Är du säker på att du behöver byta turbo då? Enligt vad jag hört så håller de mycket längre än de flesta tror.
Ryker / drar den mycket olja så är det viktigaste om vevhusventilationen är rengjord. Är den igensatt, vilket den verkar bli på alla vitmotorer över 20 000 mil så trycker den olja överallt.

Laddar den dåligt kan det lika gärna vara wastegaten eller nån liten vacumslang för 9:90 kr. .. har din bil gått mindre än 30 000 borde turbon inte behöva bytas anser jag:)

F.ö. tror jag säkert Biltemas turbos är helt OK, deras grejor brukar funka lika bra som orginal.

Wow, första genomtänkta inlägget i denna tråd. Fantastiskt att det finns så mkt rötägg här inne som går efter "polaren har sagt det".

Håller med dig Perzy till 100%.

http://www.fartverket.se - Sveriges snabbaste myndighet!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang