Biltema TURBO till volvo 850

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
13 oktober 2008 · 963 Inlägg

mrbad skrev:

bobbo22 skrev:
nu är det så att min turbo är tvär slut sad
och jag ska köpa ny turbo
satt på tass och läste lite ur feltema = biltema kan deras turbo vara något att ha ?
mvh bobbo22

Jag skulle inte köpa feltemas turbo roll
Det finns ett en sida http://www.xmotos.se/ ,
Jag har frågat om kvaliten och fick svaret "Alla våra varor är seritillverkade och du kan fråga alla våra 300 fastakunder. endast 1 kund som fick fabriksfel men han blev kompenserad fördetta. mer finns inte att säga. mvh:Xmotos" big_smile

Så du går på utlåtandet i ett mail från en person som jobbar/äger(?) firman som säljer en produkt?
Biltemas Turbos är nog också serietillverkade... och blir det fabrikationsfel på produkten så gäller garanti hos biltema också...

Wanegardh Asgammal medlem.
13 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

TCG skrev:

H3dlund skrev:

xenopsy skrev:
han som hade min bil innan mig hade köpt såna där aluminiumkorkar till ventilerna i på däcken. Sen när jag skulle fylla på luft i däcken gick de inte att få väck korken. Visade sig att dom eroderat fast på ventilen. BILTEMA...

Aluminum mot aluminium oxiderar ja! Spelar ingen roll dom så köper några svindyra ventilhattar i aluminum från Porsche så kommer dom också oxidera fast.

Löses med en droppe olja eller silverpasta på gängorna. wink

Vattenfast fett hade jag rekommenderat. Funkar på allt och hårdnar inte som exempelvis kopparpasta. Silverpasta har jag inte använt...

eller så räcker det med att man spänner dom löst med fingrarna..det har jag gjort i alla år

Dhdy
13 oktober 2008 · 16 Inlägg

jag håller med "removal" köp en turbo från biltema! går den sönder så lämna till baka den. Det e mycket snack om att biltema är så dåligt... tex mitt batteri e från biltema! funkar finfint har haft det nu i ett och ett halvt år... Jag tycker det e värt ett försök att köpa turbon!!

Senast redigerat av sierra_mp (13 oktober 2008)

Volkswagen Passat 2,0TDI "Familjevagnen" (2008)
BMW E36 320i "Vinterhäcken" (1992)
BMW 325 Turbo E36 "Dhdy" (1992)
bobbo22
13 oktober 2008 · 313 Inlägg

det blev en het debatt om biltema smile turbo
jag ska nog prova den turbo dom säljer
sen kan jag säja hur den funkar smile

SkepticalHippo
14 oktober 2008 · 65 Inlägg

När ändå biltema är på tapeten.
köpte en vattenpump där förra månaden. Har kört 60 mil och nu tjuter den lika illa som den gamla.. Tror ni man kan få en ny eller pengarna tillbaka för en sån sak? Hur hårda är dom, vad har dom för garantier.. Borde ju vara 2-års fabriksgaranti tycker man.

TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
14 oktober 2008 · 963 Inlägg

Gripen_Swe skrev:
När ändå biltema är på tapeten.
köpte en vattenpump där förra månaden. Har kört 60 mil och nu tjuter den lika illa som den gamla.. Tror ni man kan få en ny eller pengarna tillbaka för en sån sak? Hur hårda är dom, vad har dom för garantier.. Borde ju vara 2-års fabriksgaranti tycker man.

Du har alltid minst 1års garanti och 3års reklamationsrätt på icke slitagedelar. Detta kan knappast räknas som slitagedel.

Bara gå tillbaka, du har rätt till en ny. Om de är snälla så kan du få pengarna tillbaka men du har ingen rätt till det förrän efter det varit fel på produkten 3ggr(rätta mig om jag har fel).
Det jobb du lagt ner på att byta pump friskriver sig Biltema(och de flesta andra butiker) från i sina köpvillkor.
Har du en bit att åka så brukar du dock kunna få bensinpengar som presentkort om du frågar.

MrTurbo Better than God \o/
14 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

Är det inte bättre å köpa något med kvalité och slippa byta så ofta? tongue

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
TCG I didn't spank you. I high fived your ass!
14 oktober 2008 · 963 Inlägg

MrTurbo skrev:
Är det inte bättre å köpa något med kvalité och slippa byta så ofta? tongue

Även "kvalité" kan gå sönder. Vissa saker är faktiskt bra på biltema, såsom verktygen med 10års garanti m.m. Finns skit också, men man har ju råd att byta oftare.
På slit-och-släng bilar så duger oftast.

SkepticalHippo
14 oktober 2008 · 65 Inlägg

Anledningen till att jag köpte pumpen där från första början var att pengarna var helt slut efter en hård sommar, och var i desperat behov av en ny pump men hade inte råd med en från mekonomen big_smile

Så nu när nudelätartiden är över skulle jag ju helst få pengarna tillbaka och bege mig till mekonomen och köpa en pump där istället! Men en ny från Biltema är ju onekligen bättre än inget.

Glader_GT Arbetsterapeut
14 oktober 2008 · 37 Inlägg

körde 12 000 med min biltema vattenpump inte ett missljud,,

Opel Corsa (1992)
Opel Vectra 2.0 16v CD "Irmscher line" (1999)
MrTurbo Better than God \o/
14 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

TCG skrev:

MrTurbo skrev:
Är det inte bättre å köpa något med kvalité och slippa byta så ofta? tongue

Även "kvalité" kan gå sönder. Vissa saker är faktiskt bra på biltema, såsom verktygen med 10års garanti m.m. Finns skit också, men man har ju råd att byta oftare.
På slit-och-släng bilar så duger oftast.

Jo de verktygen är faktiskt bra!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
rosengren1
14 oktober 2008 · 77 Inlägg

herregud, vad många trådar det är som spårar ur på  den här sidan...
här var frågan om biltemas turbos. inte ventilhattar,vattenpumpar,företag,laddmätare osv... håll er till ämnet!

jag tycker du ska testa biltemas turbo! jag har inget emot biltema alls, tycker det är ett kanonställe,grejorna fungerar ju lika bra som allting annat som oftast är betydligt dyrare!! och som sagt det är ju garanti, så det är ju bara att hämta ut en ny om den nu skulle gå sönder, vilket jag tvivlar på! smile

man lever bara en gång,så se till att ha så kul som möjligt!
Volkswagen Vento CLX "Fatboy" (1997)
MrTurbo Better than God \o/
17 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

rosengren1 skrev:
herregud, vad många trådar det är som spårar ur på  den här sidan...
här var frågan om biltemas turbos. inte ventilhattar,vattenpumpar,företag,laddmätare osv... håll er till ämnet!

Okej...

rosengren1 skrev:
jag tycker du ska testa biltemas turbo! jag har inget emot biltema alls, tycker det är ett kanonställe,grejorna fungerar ju lika bra som allting annat som oftast är betydligt dyrare!! och som sagt det är ju garanti, så det är ju bara att hämta ut en ny om den nu skulle gå sönder, vilket jag tvivlar på! smile

Jag betvivlar att kinatillverkade turbos är eller blir bättre än de billiga kopior de är.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
camaro67 Meister
22 oktober 2008 · 6 763 Inlägg

MrTurbo skrev:

rosengren1 skrev:
herregud, vad många trådar det är som spårar ur på  den här sidan...
här var frågan om biltemas turbos. inte ventilhattar,vattenpumpar,företag,laddmätare osv... håll er till ämnet!

Okej...

rosengren1 skrev:
jag tycker du ska testa biltemas turbo! jag har inget emot biltema alls, tycker det är ett kanonställe,grejorna fungerar ju lika bra som allting annat som oftast är betydligt dyrare!! och som sagt det är ju garanti, så det är ju bara att hämta ut en ny om den nu skulle gå sönder, vilket jag tvivlar på! smile

Jag betvivlar att kinatillverkade turbos är eller blir bättre än de billiga kopior de är.

Men det är ju inte kinagrejor om nu inte garrett har sin tillverkning där.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Strongman
3 november 2008 · 203 Inlägg

Jag har verktyg -> Skruvmejslar, blocknycklar, ringnycklar, spärrskaft, torx, bits + div verktyg från biltema och de används flitigt, enda negativa jag har att säga om dessa är att torxen är kassa.

Har arbetskläder från biltema, arbetsbyxor. Inte en söm har släppt efter 1år.

Min far har kört med biltema olja i sin bil i över 10år, nu har bilen gått 43000mil. Inga problem där heller.
Jag har biltema laddtrycksmätare i min bil, visar korrekt laddtryck, har skiftat mellan speedparts och KLracings.

Det enda jag undviker från biltema är deras förbättringsfärger, enbart för de är jobbiga att använda. De ger samma resultat som mekonomens, men har en tendens att vara mer "rinniga" och behöver längre tid att torka mellan lagerna.

Så sluta gnälla på biltema för f*n.

Jo kom på en sak, deras bromsbelägg till Saab 900 och volvo 2-7-900 undviker jag också. Då de har en tendens att bli "glasade" snabbt och ge ifrån sig skrik.

I övrigt tackar jag gud för att biltema finns!

A just det, dessutom gav jag ett tips till chefen om att köpa ny Turbo från biltema till arbetsbilen, en Ford diesel. Alla vet ju hur väktare kör, 5000mil still running.

Tyvärr så har jag inget om att säga det trådskaparen ville veta angående Turbo till Volvo 850, men kanske han kan finna lite ro om att det finns folk som verkligen handlar på Biltema och är NÖJDA.

peegee Forummoderator
3 november 2008 · 2 924 Inlägg

T5-Gajjan

orange

xenopsy

terazzi

Liri

ZonaX

Gripen_Swe


…och några till som snackar om ventilhattar, laddtrycksmätare, vattenpumpar och annat som inte har något att göra med kvalitéen på Biltemas TURBO-aggregat som denna tråden handlar om...
HÅLL ER TILL TOPIC(!) eller låt bli att skriv i denna tråd(!) så vi slipper ta till tråkiga åtgärder för er som förstör trådar med irrelevanta kommentarer…

/ Moderator

Senast redigerat av peegee (3 november 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Fredrik-79
3 november 2008 · 2 164 Inlägg

Be att få kolla på en biltema turbo och ha gärna kollat på en annan innan ni gör de.
Själv skulle jag aldrig sätta en biltema turbo på min bil men testa kan man väl om man vill.
Men håll koll på olje nivån noga.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Ramneborg Allt i allo
3 november 2008 · 358 Inlägg

bobbo22 skrev:
nu är det så att min turbo är tvär slut sad
och jag ska köpa ny turbo
satt på tass och läste lite ur feltema = biltema kan deras turbo vara något att ha ?
mvh bobbo22

du kan känna dig lugn över att köpa ett agg. dom funkar bra, dock om du vill vara på säkra sidan, köp ett agg åk till verkstad och be dom montera den (spara kvitto) pajjar motorn innom 6månader är dom ju skyldiga att laga smile

De é nice !
Ramneborg Allt i allo
3 november 2008 · 358 Inlägg

TCG skrev:

MrTurbo skrev:
Är det inte bättre å köpa något med kvalité och slippa byta så ofta? tongue

Även "kvalité" kan gå sönder. Vissa saker är faktiskt bra på biltema, såsom verktygen med 10års garanti m.m. Finns skit också, men man har ju råd att byta oftare.
På slit-och-släng bilar så duger oftast.

var bara tvungen att instämma här, kommer ni folks inte ihåg verktygstestet för typ 6-7 år sen när biltemas verktyg spöade de flästa andra så som tex kamaza-tools wink rätt kul

De é nice !
Andy_88 Elektriker/Volvobuse
30 november 2008 · 218 Inlägg

också sugen på att veta lite om deras turbos, funderar på att skaffa en 850 turbo från dom istället för min LPT snurra i 940in, de är väl T5 agg dom har där va?

vad gäller biltema, ända jag kan klaga på hos dom är, de finns aldrig de JAG vill ha där, alltid tomt i de facket på hyllan, men de e nog bara min otur

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar
Volvo V70n "BlackBetty" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang