Volvo 740 hög bränsleförbrukning

marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

Har märkt att bilen drar mycket soppa runt 1.4-1.5 liter lugn körning .. bilen är från 1992. motorn en b230f. har letat runt på olika sidor men inte hittat det jag letar efter, alla snackar om att man ska kolla luftmassemätaren som sitter innan luftburken men min bil saknar en sådan och har bara ett hål rätt in.
bilen går inte dåligt alls..
på besiktningen kuggade jag på CO 2500 0.5(0.3).. lambdan var 1.00 dvs den fungerar som den ska. jag vet att avgassystemet läcker lite innan katten och därmed är det kanske inte så konstigt att den kuggade på avgasvärdena. jag ska börja felsöka på helgen men har redan bytt luftfilter, kollat luften i däcken och så att ingen broms ligger an. tänkte börja med att byta bränslefilter, sen vetti fan inga tips?

bild på motorutrymmet kolla längst ner till höger, har kollat på andra liknande 740 och dom har samma sak bara ett hål rakt in. tänkte plugga det nu i helgen också
http://www.garaget.org/?car=113144&image=1076213

/den runda skarven nere vid luftburken ser ut som en luftmängdmätare men det är som sagt ett hål.. jag hittar inga sladdar som inte e inkopplade heller

Senast redigerat av marven (13 oktober 2008)

You can't B serious, oh K
Thias Gatebil Crew Sweden
13 oktober 2008 · 125 Inlägg

LMM har du ju så de kan ju vara ett tips att kolla upp den..

marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

Thias skrev:
LMM har du ju så de kan ju vara ett tips att kolla upp den..

var sitter den nånstans? e det den som e vid spjällhuset?

You can't B serious, oh K
Evil_90 +Uppfinnare+
13 oktober 2008 · 643 Inlägg

luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

Evil_90 skrev:
luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

det är ju de det inte gör, där sitter ingenting :S, de e hål o hittar inga kontakter.. ska ta en bild på de

You can't B serious, oh K
Thias Gatebil Crew Sweden
13 oktober 2008 · 125 Inlägg

då e de någon som tagit bort den för där skall de sitta en

Evil_90 +Uppfinnare+
13 oktober 2008 · 643 Inlägg

marven skrev:

Evil_90 skrev:
luftmängdsmätaren är en del av röret mellen insuget och luftburken, precis innan luftburken, där sitter en kontakt som är kopplad till röret, det är lmm.

det är ju de det inte gör, där sitter ingenting :S, de e hål o hittar inga kontakter.. ska ta en bild på de

Då är det kanske det som är problemet tongue för det e ju en insprutare, å då måste du ju ha lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Evil_90 +Uppfinnare+
13 oktober 2008 · 643 Inlägg

jag ser på bilden att du inte har något kontaktdon till lmm.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
offarn Blästrare LITAB LACK
13 oktober 2008 · 325 Inlägg

har du elektronis insprutning så skall det sitta lmm på den... annars kan du ju räkna med hög bränsleförbrukning...( behöver inte gå dåligt utan) på förgasar motor eller med mekaniskt sprut har du ej lmm

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!
BMW 325 "T5Rwd" (1992)
Seat ibiza (2003)
marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

då förstår jag inte att bilen kan gå så jämt och fint.. tvekar inte alls osv..äe jag får gå in på skroten och undersöka saken.. jag förstår inte liksom var ska kontakterna sitta isåfall? var sitter boxen på denna bilen

Senast redigerat av marven (13 oktober 2008)

You can't B serious, oh K
Thias Gatebil Crew Sweden
13 oktober 2008 · 125 Inlägg

bränsle boxen sitter på passagerar sidan vid fötterna.. och tänd boxen sitter under ratten

mrbuggy Entreprenör
13 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

marven skrev:
Har märkt att bilen drar mycket soppa runt 1.4-1.5 liter lugn körning .. bilen är från 1992. motorn en b230f. har letat runt på olika sidor men inte hittat det jag letar efter, alla snackar om att man ska kolla luftmassemätaren som sitter innan luftburken men min bil saknar en sådan och har bara ett hål rätt in.
bilen går inte dåligt alls..
på besiktningen kuggade jag på CO 2500 0.5(0.3).. lambdan var 1.00 dvs den fungerar som den ska. jag vet att avgassystemet läcker lite innan katten och därmed är det kanske inte så konstigt att den kuggade på avgasvärdena. jag ska börja felsöka på helgen men har redan bytt luftfilter, kollat luften i däcken och så att ingen broms ligger an. tänkte börja med att byta bränslefilter, sen vetti fan inga tips?

bild på motorutrymmet kolla längst ner till höger, har kollat på andra liknande 740 och dom har samma sak bara ett hål rakt in. tänkte plugga det nu i helgen också
http://www.garaget.org/?car=113144&image=1076213

/den runda skarven nere vid luftburken ser ut som en luftmängdmätare men det är som sagt ett hål.. jag hittar inga sladdar som inte e inkopplade heller

så ser den ut.

http://www.biltema.se/Archive/ProductCat/bil/luftmassematare.jpg

Volvoz84 "Ijenkligen"
13 oktober 2008 · 786 Inlägg
There is no theory of evolution, just a list of creatures Chuck Norris allows to live.
marven
13 oktober 2008 · 551 Inlägg

Har varit på skroten och kollat nu, undersökte min bil och där e inga spår av att nån har klippt eller tagit bort kablar. hittade dock denna http://www.garaget.org/?car=113144&image=1088377 bland kablarna och den passar i det hålet jag skrev om innan. där e 2 st trådar inne i den. någon som kan förklara vad det är?

You can't B serious, oh K
Volvo_Mannen Volvoskadad
13 oktober 2008 · 6 017 Inlägg

vet ni vad ni pratar om?? 740 92 har ett annat system, det såkallade regina/rex systemet, de har inga lmm,
de har en givare som mäter luft tempraturen(har jag för mej) istället för lmm

Jonas
moos_240
13 maj 2009 · 19 Inlägg

Precis som "volvo_mannen" säger! de finns ingen LMM på bilar me insprutningssystemet regina, och tändsystemet heter förövrigt renix.. LH 2.4 finns ochså på bilar fram till 92

-Mycke varv
-Många möjligheter
Load3d
26 augusti 2010 ·

*tråd lyft gillas va*

En vän har en 740 -91 med regina sprut. Sitter en ''map-sensor'' där LMM brukar sitta har jag för mig?! rätta mig om jag har fel.

Han undrar vad som ska bytas om han ska hinka ner en 940 från -95 uppåt med turbo alltså en FK / FT? Eller är vägen att konvertera motorn som sitter i simplare vad säger ni?

Mvh Jonatan

Bensinskallen P o r s c h e
26 augusti 2010 · 1 700 Inlägg

Load3d skrev:
*tråd lyft gillas va*

En vän har en 740 -91 med regina sprut. Sitter en ''map-sensor'' där LMM brukar sitta har jag för mig?! rätta mig om jag har fel.

Han undrar vad som ska bytas om han ska hinka ner en 940 från -95 uppåt med turbo alltså en FK / FT? Eller är vägen att konvertera motorn som sitter i simplare vad säger ni?

Mvh Jonatan

Du måste byta kabelhärvan och boxarna till de som tillhör ft/fk för att det ska fungera. Normalt har man lh2.4 sitter i bilen redan, och då är det bara att hinka i den nya motorn och ansluta elen som sitter i bilen, men inte i det här läget eftersom regina ser annorlunda ut.

Vet dock inte exakt vad som skiljer, det kanske är samma kablar ändå?

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Load3d
26 augusti 2010 ·

För att dra om elen vette attans om vi klarar av.. det känns som en chansning.. hoppas någon kan svara på detta:)

TACK!

sevenforti-4-life
2 april 2011 · 15 Inlägg

HEJ.. Min 740 har börjat ta ovanligt mycke soppa.. vad kan de bero på?? tror de kan ha nått att göra med lmm men jag är inte säker nån som har någon aning??smile

Ford Ranger Xlt "PPX 331" (2006)
Volvo 245L "JNJ" (1977)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang