Ingen som ens försöker utgå ifrån vad det är som begränsar effektuttag per cylinder....
Om ni börjar med att tänka i banor om VE på höga varv (pumpförluster) och maximal dimensionerbar kolvhastighet så kan man börja resonera om vad som är optimalt när det gäller att få ut maximalt antal hästkrafter per liter slagvolym.
(Vi pratar väl inte optimal körbarhet eller optimalt billig tillverkning?)
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Om den ultimata "gat-effekten" är 600hk på våra bilar.
Mitt val: Rak 6a med överladdning. Varför krångla med två topplock o massa litrar i onödan. Supramotorn som exempel: Helt outstanding. Den går att trimma rejält fär vad som kan tänkas behövas på gatan. Den låter helt otroligt vackert när den ylar på 7000rpm. Bränsleekonomi finns om man inte rör pedalen...
Vad som faller bort. En fyrcylindrig måste stressas över gränsen för att få upp i ca 600hk. Visst funkar det men kanske inte lika driftsäkert som en större motor i detta effektuttag.
5cyl. Som fyran fast lite bättre..
V6. Bra motor men varför V när det finns rak..
Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.
Ferarri/exotisk V12..Visst hade det varit kul men i längden kanske inte så ekonomiskt av många olika skäl.
Mitt val: Rak 6a med överladdning. Varför krångla med två topplock o massa litrar i onödan. Supramotorn som exempel: Helt outstanding. Den går att trimma rejält fär vad som kan tänkas behövas på gatan. Den låter helt otroligt vackert när den ylar på 7000rpm. Bränsleekonomi finns om man inte rör pedalen...
Vad som faller bort. En fyrcylindrig måste stressas över gränsen för att få upp i ca 600hk. Visst funkar det men kanske inte lika driftsäkert som en större motor i detta effektuttag.
Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.
Ferarri/exotisk V12..Visst hade det varit kul men i längden kanske inte så ekonomiskt av många olika skäl.
Varför rak när det finns V Man har ju en V motor för vridets skull offtast! En rak motor går ju inte att får närheten av samma vrid som en stor V8
Varför rak när det finns V Man har ju en V motor för vridets skull offtast! En rak motor går ju inte att får närheten av samma vrid som en stor V8
Nu vet jag inga raka 8or i dagens läge som serietillverkas, därför tar vi Raka 6or och v-ställda 6or som exempel!
Ta en Bmw x30D och en Audi 3.0 TDI så har Bmw rak 6a och Audin v6a. Och i just detta fallet så har BMW både mera effekt och vrid i sina snurror än vad Audi har i sina V-motorer.
Audi A4 3.0 TDI V6 2008 240 hk 500 nm original Bmw 730 3.0 TDI 2008 245 hk 540 nm original
Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket. skäl.
Ohanterbar? Det är väll när du pressar en liten 2liters japan på 1000kusar som det blir okontrollerbart. Man vill ha en linjär effektkurva, då blir effekten både kontrollerbar och användbar. Att ha 1000kusar 4varv innan varvstoppet slår in bara för att turbon börjar ladda först då är bara korkat.
Tänkte detta kunde vara roligt och se om folk som har olika åsikter om motorer kan enas (Kanske) om vilken volym/antal cylindrar som är det Ultimata (Om man frångår sina egna motorer nu )
Jag säger här: 3,2 liters 6:a
Vad tycker ni om mitt val? Skriv gärna ert val med..!
Mvh.Micke
ja håller med
Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit