3577
Sök

ULTIMATA Cylindervolymen/antal cylindrar!

Rocketdog
270 Inlägg
16 oktober 2008
#41
1 cylinder, 1.6 L wink det är grejjer det smile

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

1 072 Inlägg
16 oktober 2008
#42
10L wankel eller en 2,8l 8cyl, á 19000rpm


10 287 Inlägg
16 oktober 2008
#43
Ingen som ens försöker utgå ifrån vad det är som begränsar effektuttag per cylinder.... roll

Om ni börjar med att tänka i banor om VE på höga varv (pumpförluster) och maximal dimensionerbar kolvhastighet så kan man börja resonera om vad som är optimalt när det gäller att få ut maximalt antal hästkrafter per liter slagvolym.

(Vi pratar väl inte optimal körbarhet eller optimalt billig tillverkning?)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

83 Inlägg
16 oktober 2008
#44
Om den ultimata "gat-effekten" är 600hk på våra bilar.

Mitt val:
Rak 6a med överladdning.  Varför krångla med två topplock o massa litrar i onödan.   Supramotorn som exempel: Helt outstanding. Den går att trimma rejält fär vad som kan tänkas behövas på gatan. Den låter helt otroligt vackert när den ylar på 7000rpm. Bränsleekonomi finns om man inte rör pedalen...

Vad som faller bort.
En fyrcylindrig måste stressas över gränsen för att få upp i ca 600hk.  Visst funkar det men kanske inte lika driftsäkert som en större motor i detta effektuttag.

5cyl. Som fyran fast lite bättre.. wink

V6. Bra motor men varför V när det finns rak..

Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.

Ferarri/exotisk V12..Visst hade det varit kul men i längden kanske inte så ekonomiskt av många olika skäl.

Turbo X

4 682 Inlägg
16 oktober 2008
#45
encylindrig tvåtakt me turbo på typ 500cc, det ger högst effekt i förhållande till volymen.

1 571 Inlägg
16 oktober 2008
#46
3 liter - rak 6 cyl

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
16 oktober 2008
#47
3.0-3.2L  i6 cyl.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

99 Inlägg
16 oktober 2008
#48
de bästa som ja har hört är 0,5L/cylinder.

kör volvo 244 glt!

Avstängd
1 031 Inlägg
. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
16 oktober 2008
#50
T200 skrev:
Om den ultimata "gat-effekten" är 600hk på våra bilar.

Mitt val:
Rak 6a med överladdning.  Varför krångla med två topplock o massa litrar i onödan.   Supramotorn som exempel: Helt outstanding. Den går att trimma rejält fär vad som kan tänkas behövas på gatan. Den låter helt otroligt vackert när den ylar på 7000rpm. Bränsleekonomi finns om man inte rör pedalen...

Vad som faller bort.
En fyrcylindrig måste stressas över gränsen för att få upp i ca 600hk.  Visst funkar det men kanske inte lika driftsäkert som en större motor i detta effektuttag.

5cyl. Som fyran fast lite bättre.. wink

V6. Bra motor men varför V när det finns rak..

Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.

Ferarri/exotisk V12..Visst hade det varit kul men i längden kanske inte så ekonomiskt av många olika skäl.

Varför rak när det finns V  wink
Man har ju en V motor för vridets skull offtast!
En rak motor går ju inte att får närheten av samma vrid som en stor V8

C H E V R O L E T <3

1 688 Inlägg
16 oktober 2008
#51
Children-Of-Bodom skrev:
T200 skrev:
Om den ultimata "gat-effekten" är 600hk på våra bilar.

Mitt val:
Rak 6a med överladdning.  Varför krångla med två topplock o massa litrar i onödan.   Supramotorn som exempel: Helt outstanding. Den går att trimma rejält fär vad som kan tänkas behövas på gatan. Den låter helt otroligt vackert när den ylar på 7000rpm. Bränsleekonomi finns om man inte rör pedalen...

Vad som faller bort.
En fyrcylindrig måste stressas över gränsen för att få upp i ca 600hk.  Visst funkar det men kanske inte lika driftsäkert som en större motor i detta effektuttag.

5cyl. Som fyran fast lite bättre.. wink

V6. Bra motor men varför V när det finns rak..

Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.

Ferarri/exotisk V12..Visst hade det varit kul men i längden kanske inte så ekonomiskt av många olika skäl.

Varför rak när det finns V  wink
Man har ju en V motor för vridets skull offtast!
En rak motor går ju inte att får närheten av samma vrid som en stor V8

Nu vet jag inga raka 8or i dagens läge som serietillverkas, därför tar vi Raka 6or och v-ställda 6or som exempel!

Ta en Bmw x30D och en Audi 3.0 TDI så har Bmw rak 6a och Audin v6a.
Och i just detta fallet så har BMW både mera effekt och vrid i sina snurror än vad Audi har i sina V-motorer.

Audi A4 3.0 TDI V6 2008   240 hk 500 nm original
Bmw 730 3.0 TDI 2008     245 hk 540 nm original

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 oktober 2008
#52
8cyl, 90graders v formation, stötstänger, gjutjärn 5liter och uppåt smile

Rock'n Roll

529 Inlägg
16 oktober 2008
#53
Mccoy skrev:
8 cyl. Minst 5 liter big_smile

Håller med! Allt under 5 liter är starmotorer.cool

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

2 182 Inlägg
16 oktober 2008
#54
8 cyl, å minst 5L

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

49 Inlägg
16 oktober 2008
#55
V8 , minst 5L


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
16 oktober 2008
#56
T200 skrev:
Stor V8 kan man givetvis få mängder effekt ur men den effekten blir ohanterbar och bilen kommer väga för mycket.
skäl.

Ohanterbar? Det är väll när du pressar en liten 2liters japan på 1000kusar som det blir okontrollerbart. Man vill ha en linjär effektkurva, då blir effekten både kontrollerbar och användbar. Att ha 1000kusar 4varv innan varvstoppet slår in bara för att turbon börjar ladda först då är bara korkat.

Så bättre att ha 600kusar i en 350 än i en prius wink

Rock'n Roll

1 532 Inlägg
16 oktober 2008
#57
Amc 258 4,2l rak 6


207 Inlägg
16 oktober 2008
#58
7,3l V8 diesel cool

QUATTRO = De ä bar å åk

527 Inlägg
16 oktober 2008
#59
Säger väl 7,7 liter V8 mest för att jag har det själv tongue

jag vill inte uttrycka mig på något drastiskt sätt, men jag gör det ändå

638 Inlägg
16 oktober 2008
#60
MickeMys skrev:
Tänkte detta kunde vara roligt och se om folk som har olika åsikter om motorer kan enas (Kanske)
om vilken volym/antal cylindrar som är det Ultimata (Om man frångår sina egna motorer nu )

Jag säger här: 3,2 liters 6:a

Vad tycker ni om mitt val?
Skriv gärna ert val med..!

Mvh.Micke

ja håller med big_smile

Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you're in deep shit


Sök