Skillnad på V70R motor (99-00) och äldre (96-98)

TurbOla Reservdansk
17 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Det enda jag känner till är att 99/00ans motor är på 2,4 liter, medan äldre är på 2,3liter.

Övriga skillnader?

Inget snack om insprut och gasspjäll, det vet jag, mer fysiska skillnader i blocket och sånt. smile
Passar H-profilstakar från en 2,3 liters i den motorn, är borrningen större eller skiljer veven?
MVH

R AWD
HK: 264
NM: 350@2500
CC: 2435

Rak Femcylindrig bensinmotor med högtrycksturbo (1999 och nyare)

Senast redigerat av TurbOla (17 oktober 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

Det är bara -00 R som har 2,4 Litersmotor, den har 90mm veven, 143mm stakar, och 83mm kolvar. Dock inte likadana kolvar som LTT, utan kolvarna i R ger lägre kompression.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
17 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det är bara -00 R som har 2,4 Litersmotor, den har 90mm veven, 143mm stakar, och 83mm kolvar. Dock inte likadana kolvar som LTT, utan kolvarna i R ger lägre kompression.

Det betyder att 139,5mm stakar passar rakt av då?
Eftersom motorn är byggd som AWD, är det några fästen som kommer iväg vid turbon/downpipen, eller det är bara att slänga i motorn, koppla på allt, och tuta och köra?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:
Det är bara -00 R som har 2,4 Litersmotor, den har 90mm veven, 143mm stakar, och 83mm kolvar. Dock inte likadana kolvar som LTT, utan kolvarna i R ger lägre kompression.

Det betyder att 139,5mm stakar passar rakt av då?
Eftersom motorn är byggd som AWD, är det några fästen som kommer iväg vid turbon/downpipen, eller det är bara att slänga i motorn, koppla på allt, och tuta och köra?

Skulle du få för dig att köra med 139,5mm stakar i en 00 R motor så får du ett grundkomp på runt 7, men ja, det går. AWD-blocken är ju inte lika som fwd's, så man får provmontera motor och låda mot varann, ibalnd så lär man kapa bort ett fästa till awd'n. Med 00 så kommer ju även nya motorfästena.

Är det en 99 eller äldre så passar ju allting som vanligt då det i grund och botten är exakt samma maskin som T5.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
17 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Skulle du få för dig att köra med 139,5mm stakar i en 00 R motor så får du ett grundkomp på runt 7, men ja, det går. AWD-blocken är ju inte lika som fwd's, så man får provmontera motor och låda mot varann, ibalnd så lär man kapa bort ett fästa till awd'n. Med 00 så kommer ju även nya motorfästena.

Är det en 99 eller äldre så passar ju allting som vanligt då det i grund och botten är exakt samma maskin som T5.

Som jag har förstått är det en -99ans R-motor, enligt annonsen i mycket fint skick.
Nej, jag skulle inte ge mig på att montera 139,5mm stakar i en -00ans motor, det var därför jag frågade.
Men undrar vilken cylindervolym man skulle få? big_smile

Har försökt komma i kontakt med säljaren ikväll, men ännu inte fått något svar.
Enligt honom ska det bara vara att stoppa i motorn och köra, men eftersom jag har H-profilstakar passande en 2,3liters motor vore det ju synd om dom skulle ligga och skräpa. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:
Nej, jag skulle inte ge mig på att montera 139,5mm stakar i en -00ans motor, det var därför jag frågade. Men undrar vilken cylindervolym man skulle få? big_smile

Exakt samma, längden på vevstaken har ingen inverkan på slagvolymen, den bestäms av vevaxeln och vilken borrning man har.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
TurbOla Reservdansk
17 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Nej, jag skulle inte ge mig på att montera 139,5mm stakar i en -00ans motor, det var därför jag frågade. Men undrar vilken cylindervolym man skulle få? big_smile

Exakt samma, längden på vevstaken har ingen inverkan på slagvolymen, den bestäms av vevaxeln och vilken borrning man har.

Men det måste ju göra skillnad om man har en vevstake som är 4,5mm kortare, det ökar ju volymen i cylinderloppet och sänker kompressionen?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
17 oktober 2008 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Nej, jag skulle inte ge mig på att montera 139,5mm stakar i en -00ans motor, det var därför jag frågade. Men undrar vilken cylindervolym man skulle få? big_smile

Exakt samma, längden på vevstaken har ingen inverkan på slagvolymen, den bestäms av vevaxeln och vilken borrning man har.

Men det måste ju göra skillnad om man har en vevstake som är 4,5mm kortare, det ökar ju volymen i cylinderloppet och sänker kompressionen?

Nej. Att ändra längden på vevstaken ändrar inte slagvolymen. Skulle den minska skulle kompressionen öka. Däremot så ökar squishen, alltså arean ovanför kolven, och det gör att kompressionen sänks. Skulle man däremot välja en längre stake så blir ju squishen mindre och kompressionen högre, men slagvolymen är ändå densamma.

Slagvolymen räknar du ju fram genom: pi*kolvens radie^2 * slaglängden * antal cylindrar. Vilket gör att det inte spalar nån roll för slagvolymens del om staken skulle va 98mm eller 632mm, volymen blir densamma oavsett. Däremot så skulle squishen ändras och kompressionen med den.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Volvoniss
19 januari 2013 · 227 Inlägg

Hmmm... Har en fundering om min v70 -97a
köpte en bil som är reggad som t5, men blocket är b5254t. dvs 2.4l?
Kan dom ha bytt motor till en R spis?

har ett b5254t block... sitter i 143mm stakar, 83mm kolvar...
Och först nu upptäckte jag att det satt en 16t turbo på motorn. (7ans raka avgashus på)

och vad tror ni att denna setup ger för effekt med ett laddtryck på 1.1bar?

Senast redigerat av Slim_M (19 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang