4285
Sök

Golf 3 - Skillnader?

4 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
Tja! Fyller snart 17 och planerar att köpa bil under den kommande sommaren. Det jag vet är att det kommer bli en VW Golf 3. Sen finns det ju GT,GTI,GL,CL,TD,TDi och en massa andra Golfar.

Så frågan är till er är ungefär hur hög skatten och försäkringen är på dessa bilar, för så som jag förstått är de en lite högre försäkring på åldersgruppen 18-24?

Sen också vilken Golf ni tycker är bäst (prestanda/utseende). För jag kommer att lägga ner både tid och pengar på denna när det gäller styling och sånt. Samt skillnaderna på diesel och bensin på Golfarna?

Vore glad för många svar, och ge gärna tips på styling-delar ni tycker ser bra ut på en Golf också om ni vet wink

Tack på förhand, smile

597 Inlägg
19 oktober 2008
Gå in på IF´s hemsida där kan du kolla upp div priser på försäkringar

260 Inlägg
19 oktober 2008
Jag hade sattsat på en golf vr6a, går gött gör dem wink Sen med försäkring så kan du kolla på olika försäkringssidor.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
Prestanda har ju VR6 klart bäst. GTI bilarna har ju förvånansvärt lite hästkrafter och vrid. Sen är väl alla GTIer jag sett iaf, importer. Vet att man inte ska gnälla på importer här, men som jag sett folk säga, importer kan ge högre premier hos vissa försäkringsbidrag...
VR6 är törstig, dyr o försäkra, men har kamkedja åtminstone.
Sen är de ju snyggast

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 oktober 2008
Men sen är Vr6 dyrast att laga & reparera med wink
Kamkedje byte ligger runt 15 - 20 tusen hos en verkstad!
Så köp en som inte gått långt eller en som har ny bytt kedja!

C H E V R O L E T <3

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
Mortalis skrev:
GTI bilarna har ju förvånansvärt lite hästkrafter och vrid.

Kanske för att dom fortfarande hade sugmotorer i sann GTI-anda. big_smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
Men golf mk2 gti hade väl mer kraft än Golf mk3 gti? Och några hundra kilon lättare då
Senast redigerat av Mortalis (19 oktober 2008)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 oktober 2008
Mortalis skrev:
Men golf mk2 gti hade väl mer kraft än Golf mk3 gti? Och några hundra kilon lättare då

är också inne på samma spår som dig smile

C H E V R O L E T <3

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
VW Golf III GTI 16V 150hk/180Nm -94
Gewicht     1208 kg
0 - 100 km/h     9,0 s
0 - 180 km/h     36,9 s
Vmax     218 km/h

VW Golf II GTI 16V 129hk/168Nm -88
Gewicht     1021 kg
0 - 100 km/h     9,2 s
0 - 180 km/h     39,7 s
Vmax     202 km/h

Vanliga Golf III GTI 8v har ju bara 115kusar.
Gamla GTI 16V-motorn till Golf II utan kat hade 139hk.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 oktober 2008
Ah, brukar se 8v till salu ofta för mk3...den har typ 115hk eller nåt.
Men 139hk för mk2 gti borde ju vara skapligt mkt snabbare helt enkelt. För mig den låg runt 8s nåt 0-100 iaf smile
De e iaf "slött" för en gti kan man ju konstatera de där. VR6 klår de ju hehe

huh?
10 427 Inlägg
19 oktober 2008
Mortalis skrev:
Ah, brukar se 8v till salu ofta för mk3...den har typ 115hk eller nåt.
Men 139hk för mk2 gti borde ju vara skapligt mkt snabbare helt enkelt. För mig den låg runt 8s nåt 0-100 iaf smile
De e iaf "slött" för en gti kan man ju konstatera de där. VR6 klår de ju hehe

Ska man vara petig och jämföra GTI 8v MKII vs MKIII ser det ut så här:

VW Golf II GTI 107hk/157Nm -87 (DVS 8v!)

Gewicht     1025 kg
0 - 100 km/h     10,3 s
0 - 160 km/h     36,6 s
Vmax     188 km/h

VW Golf III 1.8 GTI 115hk/166Nm  -91 (DVS 8v!)

Gewicht     1106 kg
0 - 100 km/h     10,5 s
0 - 160 km/h     31,4 s
Vmax     193 km/h

Så på papperet är både Golf mk3 GTI 8v och GTI 16v lite snabbare än motsvarande Mk2-modeller.
Då är inte den gamla 139hk-bilen inräknad.  tongue

German Engineering
9 083 Inlägg
22 oktober 2008
Trevligt att du väljer en Golf III smile Mycket bra val wink Jag rekommenderar dig en GTi, billig att äga, rolig att köra och reservdelar är inte så dyra tror jag, beror på vad du ska ha smile Lycka till big_smile

//CarpeDiem wink
Senast redigerat av CarpeDiem (22 oktober 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
22 oktober 2008
en sak man inte får glömma är att golf3 GTi och VR6 har samma chassi,,, de är bara motorn som är annorlunda i princip...

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

4 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Får tacka för alla svar hittills! big_smile

Vr6 är en som sagt, en väldigt intressant Golf. Hade jag bara haft råd att köra med en Vr6 direkt så hade valet direkt hamnat där. Men nu är det lite prioriteringar innan jag ska välja bil. smile

Jag kommer att ha bilen som projekt i skolan, d.v.s att då lägger jag ner 100 timmar skoltid på Golfen. Givetvis kommer jag dra över lite, men ändå. Tänkte att jag kanske kunde lära mig att arbeta i glasfiber eller dylikt? Just nu är det bara idéer, och ska kolla först om jag kan genomföra dessa.

Men nåt som vore intressant och roligt vore att göra en ny, egen instrumentpanel gjord i glasfiber och valfri färg? Tycker just det är lite tråkigt i Golfarna. Eller att jag bygger en ordentlig baslåda, eller bygger om framdörrarna (invändigt). Helst ska ju Golfen vara 3d så ni vet smile

Tycker GTI, TDI (inte TD) och GL är intressant. Kommer inte ihåg om det var GL eller CL'en som hade snyggast kaross? Men kom gärna med förslag, är öppen! Bilen köper jag tidigast om 6 månader så jag planerar för fullt med min bror (mekaniker på Björstigs).

Förmodligen, blir det så att jag köper Golfen och ställer av den direkt. Den ska vara fräsch tills min 18-årsdag. D.v.s ingen synlig rost helst, bra invändigt och självklart bra ljud! Fälgarna är också viktiga.

Så vad tror ni? big_smile

Har redan lagt undan en stor summa pengar samtidigt som jag kommer att arbeta hela nästa år.

Förslag på passande/snygga fälgar till Golf samt ljud? smile
Senast redigerat av Golf3GT (24 oktober 2008)

260 Inlägg
24 oktober 2008
Det där med att bygga egen instrumentpanel var bra förslag för dom jag kan ju inte kalla dom snygga som sitter i haha tongue

4 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
Krink skrev:
Det där med att bygga egen instrumentpanel var bra förslag för dom jag kan ju inte kalla dom snygga som sitter i haha tongue

Tycker det också wink Därför jag vill göra det, blir ju som man själv vill och så lär man sig smile

313 Inlägg
24 oktober 2008
helt prestanda och snygghetens skulle så satsa på en Golf Vr6 Colour concept syncro.
stora motorn,ovanlig färg, + 4-hjulsdrift.
dock är dom dyra att hålla och dricker också en del.
men de kostar att ligga på topp!

MOR åt gröt,FAR åt helvete!

4 Inlägg
24 oktober 2008
Trådstartare
ezz4 skrev:
helt prestanda och snygghetens skulle så satsa på en Golf Vr6 Colour concept syncro.
stora motorn,ovanlig färg, + 4-hjulsdrift.
dock är dom dyra att hålla och dricker också en del.
men de kostar att ligga på topp!

Det är jag väl medveten om wink Kan lova att det kommer läggas ner en hel del tid och pengar. Kommer bygga på den med tiden jag har den, men tycker sänkning, fälgar samt bra ljud räcker i början. Efter det kommer stylingen! Det som är bra är att styling-delarna ligger inte så högt i pris på Golfarna om man kollar ebay.de. Och bara för att sticka ut lite så kommer jag att lackera om den när det jag är nöjd. Vitt, blåmetallic och kameleontfärg har jag tänk på smile

1 129 Inlägg
17 november 2008
Lånar tråden lite!.

Jag har oxå tittat på golf 3orna o undrar hur prestandan skiljer mellan golf 3 1,8 o 2,0, och gti o 2,0. Samt vilka förändringar det är mellan årsmodellerna?.

huh?
10 427 Inlägg
17 november 2008
Kanontips för VW-fans, GTI-klubben har en massa VW-broschyrer upplagda på sin hemsida:
http://vw.gtiklubben.nu/index.php?m=3

Finns ett par broschyrer för Golf III där, RTFM! big_smile

Sök