1986
Sök

Borde det inte finnas både hp och whp

Galen!
723 Inlägg
19 oktober 2008
Trådstartare
#1
jag är en av dom som tycker hk bör räknas på hjulen.
vissa gillar det vissa gillar att räkna motorns effekt direkt på svänghjulet.
borde det inte finnas både hose power och wheel horse power att fylla i på bilen!?
då kan man fylla i den man har bromsat för eller både och. de är ju ganska stor skillnad på 200 hk i motor eller på hjul så då blir de ju bara lite ärligare!

Mvh Mats


2 751 Inlägg
19 oktober 2008
#2
det är väll lättare att räkna så som man gör idag,,, Ändras inte hk "på hjulen" ifall man byter till större fälgar eller bredare däck?

Who Djaa bless no man curse

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 oktober 2008
#3
n0b0dy_ skrev:
det är väll lättare att räkna så som man gör idag,,, Ändras inte hk "på hjulen" ifall man byter till större fälgar eller bredare däck?

Nope.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

MitsuNörd
880 Inlägg
19 oktober 2008
#4
Du har en poäng där Griffin !
Själv tycker jag det är WHP som räknas, hur mycket man får ut på hjulen.

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
#5
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

539 Inlägg
19 oktober 2008
#6
Lånar tråden lite smile

vilka uppgifter uppges i regbeviset? t.ex om bilen har ett antal hk... är det på hjulen eller i motorn?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 oktober 2008
#7
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Horsepower sells, torque wins the race. Carroll Shelby var det som sa det har jag för mig.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
#8
Aldrig på hjulen, det beror på om det är SAE eller DIN eller nån annan mätmetod, vissa Hk angivelser är utan div. utrustning som AC servo m.m.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

457 Inlägg
19 oktober 2008
#9
Siarnaq skrev:
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Horsepower sells, torque wins the race. Carroll Shelby var det som sa det har jag för mig.

Japp det var det! Nog ligger det mycket i det! smile

950 Inlägg
19 oktober 2008
#10
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Ja, men HK och Nm är ju samma sak. Hk är ju Nm där varvtalet är inkluderat kan man säga.

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
#11
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Ja, men HK och Nm är ju samma sak. Hk är ju Nm där varvtalet är inkluderat kan man säga.

Nej det är det inte.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

maskinförare
125 Inlägg
19 oktober 2008
#12
Evolution_6SiC6 skrev:
Du har en poäng där Griffin !
Själv tycker jag det är WHP som räknas, hur mycket man får ut på hjulen.

håller med dig helt.

vart jag mig i världen vänder ska jag rita streck i alla länder :-)

950 Inlägg
19 oktober 2008
#13
Sokrates skrev:
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Ja, men HK och Nm är ju samma sak. Hk är ju Nm där varvtalet är inkluderat kan man säga.

Nej det är det inte.

/Tommy.

Men hk uträknas ju typ som:

hk = (Nm * varvtal) / 7020

Så varför är inte hk och Nm typ samma sak?
Senast redigerat av Dansken- (19 oktober 2008)

1 867 Inlägg
19 oktober 2008
#14
HK är hur snabbt motorn utvecklar dessa livsviktiga nm.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Mästare
2 947 Inlägg
19 oktober 2008
#15
Siarnaq skrev:
Sokrates skrev:
Hk har ingen betydelse, det är Nm som räknas,,,

/Tommy.

Horsepower sells, torque wins the race. Carroll Shelby var det som sa det har jag för mig.

" Horsepower sells cars, Torque wins races " - Carroll Shellby

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 oktober 2008
#16
KimVsWorld skrev:
" Horsepower sells cars, Torque wins races " - Carroll Shellby

Aja, jag var nära nog iaf.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 oktober 2008
#17
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:
Dansken- skrev:

Ja, men HK och Nm är ju samma sak. Hk är ju Nm där varvtalet är inkluderat kan man säga.

Nej det är det inte.

/Tommy.

Men hk uträknas ju typ som:

hk = (Nm * varvtal) / 7020

Så varför är inte hk och Nm typ samma sak?

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

950 Inlägg
19 oktober 2008
#18
The_Mechanic skrev:
Dansken- skrev:
Sokrates skrev:

Nej det är det inte.

/Tommy.

Men hk uträknas ju typ som:

hk = (Nm * varvtal) / 7020

Så varför är inte hk och Nm typ samma sak?

FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT


I SI-enheter så ser formeln ut så här:

Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)

Ett helt varv är 2 x PI radianer.

=>

P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)

Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.

Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W

Då kan vi göra om formeln

=>

P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [  ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]

=>

P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5

smile

Exakt! En till på Garaget som kan lite matte wink

Eliminator
1 441 Inlägg
19 oktober 2008
#19
Det är inte matte Hk är en siffra. Nm är effekt vilket får bilen att röra sig framåt,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

950 Inlägg
19 oktober 2008
#20
Sokrates skrev:
Det är inte matte Hk är en siffra. Nm är effekt vilket får bilen att röra sig framåt,,,,

/Tommy.

Nm = vridmoment
Hk = effekt


Sök