5020
Sök

varför är saab 900/9-3 så billiga??

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
http://www.blocket.se/vi/18664794.htm?ca=15_s

http://www.blocket.se/vi/18507775.htm?ca=15_s

ja varför är dem så billiga? är det jätte kassa bilar? är det för att dem är fula? lågkonjukturen?
funderar på att köpa en 9-3:a men dem är så billiga att man blir ju rädd för att de ska vara fel på dem/dåliga..osv
Senast redigerat av richardoo290 (20 oktober 2008)

470 Inlägg
20 oktober 2008
Finns för många av dem,
är nog en anledning tror jag...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
20 oktober 2008
Kan vara för att modellen är föråldrad. Det har ju kommit nyare karosser, då brukar de äldre bli billigare.
Sen att det är en saab förklarar en del. roll

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 oktober 2008
Anledningen till att saab 900 e billiga e ju inte så svårt iaf. Det var ju ett problembarn hos GM, första GM-SAABen och den gick ju åt helvete. 9-3an fick de släppa så fort de kunde som egentligen bara gjorde 900an till den bil den var tänkt att vara...sen har 9-3an bytts ut 1 gång till efter det, plus fått en facelift. Sen kan alla säga vad de vill om sina 900or, de va ju ett problembarn hur ni än vrider o vänder på de.
Alltså blir 900 och 9-3 (som är rätt lik utseendemässigt), föråldrade.
Finns ju många av dem också såklart, men SAAB har alltid haft sämre andrahandsvärde än Volvo här.
Senast redigerat av Mortalis (20 oktober 2008)

2 283 Inlägg
20 oktober 2008
* Nya modeller
* Årsmodellen
* Stort utbud
* Liten efterfrågan

R.I.P. Michael Jackson!

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 oktober 2008
Dels för att det är en gammal bil och dels för att de första ng900 var ett rent fiasko vilket gjorde modellen iskall på marknaden. Sen finns det säkert fler förklaringar med.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
20 oktober 2008
Tillgång efterfråga wink t.ex. en Volvo x40 ligger i ungefär samma pris dom. Inge större fel på varken ng900/og9-3, bara att slå till wink

Rock'n Roll

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
20 oktober 2008
Trådstartare
så det är inte så att själva bilen är dålig? det är en helt ok bil som man vågar köpa alltså?

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
20 oktober 2008
richardoo290 skrev:
så det är inte så att själva bilen är dålig? det är en helt ok bil som man vågar köpa alltså?

Absolut det är trevliga bilar, men välj helst en 96:a eller nyare i så fall smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 oktober 2008
Begtest saab 9-3, står lite om Saab 900 me där

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?page … odelID=399

Ingen himmel är så blå som min
2 986 Inlägg
20 oktober 2008
Saabs problem med motorerna (fast de va väl mer dom som slarvat med oljebytena iofs) och växellådor.. Dyra saker att laga som vanliga fel avskräcer vem som helst.. Därför blir en modell rätt kall på beg-marknaden.
Men rätt exemplar är säkert inte alls dum, och eftersom dom är billiga kan det ju vara bra? smile

/Mattias

835 Inlägg
20 oktober 2008
Rätt 9-3'a kan vara den mest prisvärda bilen enligt mig. Med lite kunskap så kan du göra ett klipp!

457 Inlägg
21 oktober 2008
Mortalis skrev:
Anledningen till att saab 900 e billiga e ju inte så svårt iaf. Det var ju ett problembarn hos GM, första GM-SAABen och den gick ju åt helvete. 9-3an fick de släppa så fort de kunde som egentligen bara gjorde 900an till den bil den var tänkt att vara...sen har 9-3an bytts ut 1 gång till efter det, plus fått en facelift. Sen kan alla säga vad de vill om sina 900or, de va ju ett problembarn hur ni än vrider o vänder på de.
Finns ju många av dem också såklart, men SAAB har alltid haft sämre andrahandsvärde än Volvo här.

Tror nog detta var det mer relevanta svaret i denna tråd ...

Saken är Saab ng900 är en Opel (samma bottenplatta mm) i grunden, men med motor från Saab. Karossen är SKIT bra (om man gillar rost). Finns en rad med fler nackdelar på dem bilarna ... 9-3 däremot är en riktigt pålitlig bil (även den första). 98-00 om man vill åka lite mer än strd, 00 tom 02 är väl det bättre alternativ om du inte tänkt modda alltför mycket. Men ingen av dessa bilar är (9-3) är dåliga :S
Skulle nog aldrig (!) kunna råda någon till, eller att själv köpa en ng900.

Är man klar 2019? Bäsa 30-års presenten!

VW Ägare
1 011 Inlägg
21 oktober 2008
Tror det beror mest på att Saabar ha dåligt andra handsvärde. Och när det finns 9-5 or för runt 50 000kr som är från 01 så är det svårt att ta bra betalt för en äldre och mindre bil.

Saabar rasar ofta i pris när de är nya och tyvärr fortsätter raset sen också.

Henrik Eberlund

1 037 Inlägg
21 oktober 2008
Sannefjord skrev:
Mortalis skrev:

Tror nog detta var det mer relevanta svaret i denna tråd ...

Saken är Saab ng900 är en Opel (samma bottenplatta mm) i grunden, men med motor från Saab. Karossen är SKIT bra (om man gillar rost). Finns en rad med fler nackdelar på dem bilarna ... 9-3 däremot är en riktigt pålitlig bil (även den första). 98-00 om man vill åka lite mer än strd, 00 tom 02 är väl det bättre alternativ om du inte tänkt modda alltför mycket. Men ingen av dessa bilar är (9-3) är dåliga :S
Skulle nog aldrig (!) kunna råda någon till, eller att själv köpa en ng900.

Ångrar inte en sekund att jag köpte min 900a, bästa bil jag haft!
Kan rekommendera en 900:a absolut!, men ej de första årsmodellerna.

1 037 Inlägg
21 oktober 2008
Mortalis skrev:

Kan bara hålla me dig, de gäller bara att hitta "rätt" exemplar..

371 Inlägg
21 oktober 2008
Jag har bara erfarenhet av min og9-3, men den är jag helnöjd med. Går mycket billigt för att vara en så pass "stor" bil med den kraften smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

2 271 Inlägg
21 oktober 2008
Brorsan har en 2.0T Talladega, rätt mysig bil om än otroligt liten och trång! (med familj) men trevlig att köra. Spårar en hel del dock, även med 16". Men å andra sidan gör min 9000 det med.smile
Men rätt ex utan rost och för många mil skrämmer inte mig i alla fall.

2 021 Inlägg
21 oktober 2008
ser inte varför alla klankar ner på ng900an tycker det är en klockren bil

Sök