Moderkorts Temperatur?

LeafBox Lat Perfektionist
21 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Okej, så här ligger det till. cool

Jag har alltid försökt haft bra koll på mina dator, dess delar och vad man borde och inte borde göra med dom, så jag kollar temperaturen på allting minst 1 gång om dan och alltid efter jag har spelat, för att se om ngt ligger i farozonen. roll

Mitt moderkort
ASUS M2N wink
Har alltid lega runt 42-45C det har jag vetat om. Men nyligen provade jag på en annan mjukvara för att kolla temperaturer och den påpekade direkt att det var för högt, och gör det varje gång temperaturen stiger över 44C hmm

Jag har letat Google och massa forum men kan inte hitta ngra uppgifter om vad driftstemperaturen ska ligga på. sad

Så frågan är den, Vad bör mitt moderkorts driftstemperatur ligga på? neutral
Tacksam för svar! smile

Senast redigerat av LeafBox (21 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Mortalis VW-nörd?
22 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

Med moderkortets driftstemp så antar jag att du menar chipsetets temperatur? Under 50 grader brukar man säga är acceptabelt iaf utan fara, så du ligger ju bra under de

christofer_k Vorsprung durch Technik
22 oktober 2008 · 2 432 Inlägg

nordbryggan på 32c och sydbryggan på 36c de är vad jag har för temp på mitt mobo  men nog är 45 c rätt så normal temp  då jack klockar datorn brukar nordbryggan  ligga på samma temp som cupn  kring 42C

bollen1986
22 oktober 2008 · 3 714 Inlägg

mitt moderkort ligger på 30 grader så lite varmt kanske det är

jag är mer orolig för min processor som ligger på 61 grader i viloläge tongue

kolla på www.sweclockers.com om du hittar nån info där smile

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Android
22 oktober 2008 · 892 Inlägg

Mitt system ligger för tillfället på:
CPU: 40c
System: 42c

När jag hårdkör det brukar min CPU fläkt föra ett herrans liv, och då ser det ut såhär:
CPU: 45-46c
System: 44-45c

Så jag tror nog ditt system är rätt normalt. smile
Om du är orolig, så se till så du har en fläkt i fronten och en fläkt i baken, ju större desto bättre, och se till så du inte har några läckor där den kan dra "tjuvluft". Detta ska vara tillräckligt, om inte så har du 1. för mycket skit i lådan (smuts, komponenter, kablar), 2. överklockat för mycket, och behöver en redigt seriös kylning (majsolja med frysagg. nästa?) eller 3. fel på sakerna, köp nytt. smile
(Tas med fördel med en nypa salt. smile )

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Team-Adolfsson Gödseldräng
22 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

normalt ligger min på 35-36
nu ligger den på 59 men skiter jag i hoppas den går sönder lol
skräpdatorer mad

LeafBox Lat Perfektionist
22 oktober 2008 · 6 359 Inlägg

Tack för svar, det verkar som om den inte är allt för hög.
+ Att det ska snart in mera fläktar ändå ;D

Senast redigerat av LeafBox (22 oktober 2008)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
beta
22 oktober 2008 · 804 Inlägg

Det skiljer även mycket på hur olika program avläser tempsensorerna och är inget ovanligt att det kan skilja uppåt 10c mellan olika mjukvara. Så gå inte för mycket på vad program säger, datorn blir ostabil med oväntade omstarter/frysningar innan komponenterna tar stryk.

expect1991
22 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

Dem flesta nyare cpu:er stängs av vid extrem hetta och skadas därför ej.

45 grader på NB är okej, är du orolig kan du köpa en 92 eller 80 mm fläkt som du ghettomoddar så den sitter på NB, problemet löst.

programmen måste dessutom oftast "gissa" Tj (t-junction) förutom core temp som fått veta riktiga värden för vissa 45 Nm intel prollar samt dem flesta extreme varainter.

är du osäker så rekomenderar jag snarare www.nordichardware.se

sirmiro Double-Unicorn Rider
22 oktober 2008 · 2 486 Inlägg

Hoppsan... jag brukar ha en temp i chassiet på runt 45 och processorn 10grader högre...

Vad kan hända? Härdsmälta - givetvis. Men börjar det brinna och ha sig? tongue

-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

Förr så va 5grader över rums temp normalt och allt annat va för högt. enklast att få ner tempen måste ju vara att sätta en eller flera 120mm fläktar på burken

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
beta
22 oktober 2008 · 804 Inlägg

-Kotten- skrev:
Förr så va 5grader över rums temp normalt och allt annat va för högt. enklast att få ner tempen måste ju vara att sätta en eller flera 120mm fläktar på burken

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

henkebenke
22 oktober 2008 · 1 703 Inlägg

beta skrev:

-Kotten- skrev:
Förr så va 5grader över rums temp normalt och allt annat va för högt. enklast att få ner tempen måste ju vara att sätta en eller flera 120mm fläktar på burken

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

*host 80486 host*

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

beta skrev:

-Kotten- skrev:
Förr så va 5grader över rums temp normalt och allt annat va för högt. enklast att få ner tempen måste ju vara att sätta en eller flera 120mm fläktar på burken

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

hehe inte så långa bak min temp ligger på 30grader dock 6st 120mm som pumpar luft

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
beta
22 oktober 2008 · 804 Inlägg

henkebenke skrev:

beta skrev:

-Kotten- skrev:
Förr så va 5grader över rums temp normalt och allt annat va för högt. enklast att få ner tempen måste ju vara att sätta en eller flera 120mm fläktar på burken

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

*host 80486 host*

Ja förlåt, blandade ihop 8086 och 80486.

Kotten- Vad en cpu idag håller idle när kärnorna är nedthrottlade är helt orelevant. Temperaturer ska jämföras vid 100% load, på alla kärnor. Min e8200 @ 3,4ghz @ 1,24v med 100% load på bägge kärnorna ligger runt 52c med thermalright ultima. De ligger förövrigt alltid på 100% då jag foldar med smp-klienten, samtidigt som gpun även den ligger på 100% load med gpu-klienten.
Så belasta dina kärnor 100% ett par timmar och se om din cpu inte är över 25-27c då.

steifan DR!FTT3KN!K3R
22 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Jag har rätt nya grejer (nån månad), ett billigt Coolermaster chassi med en 120mm samt en 80mm fläkt i fronten, 120mm som blåser ut. Corsair 650W nättagg, två hårddiskar, MSI m-atx moderkort, MSI 6800 GT OC osv osv yada yada.

Ligger på 34grader nu när jag surfar garaget. CPUn ligger på 46 (originalfläkt) Ganska lågt mot förra datorn smile

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

beta skrev:

henkebenke skrev:

beta skrev:

Jo men sen var ju inte 86486 och tidigare speciellt snabba heller.

*host 80486 host*

Ja förlåt, blandade ihop 8086 och 80486.

Kotten- Vad en cpu idag håller idle när kärnorna är nedthrottlade är helt orelevant. Temperaturer ska jämföras vid 100% load, på alla kärnor. Min e8200 @ 3,4ghz @ 1,24v med 100% load på bägge kärnorna ligger runt 52c med thermalright ultima. De ligger förövrigt alltid på 100% då jag foldar med smp-klienten, samtidigt som gpun även den ligger på 100% load med gpu-klienten.
Så belasta dina kärnor 100% ett par timmar och se om din cpu inte är över 25-27c då.

vart har jag skrivigt att den tempen va på cpu ? temp på nordbryggan ligger på ca 30 fullload. cpu 1 och 2
ligger på 49grader och diskarna ligger i ett span på 30-35grader beroende på märke

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Sushikocken Sleeper
22 oktober 2008 · 3 084 Inlägg

60 grader ligger min cpu på också det är väl knappast farligt förrän plasten börjar smälta och den börjar ryka.
men högre temp = högre motstånd men det är ju knappast farligt som sagt. Den känns lite trögare på ålderns dagar.

Senast redigerat av Sushikocken (22 oktober 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

Sushikocken skrev:
60 grader ligger min cpu på också det är väl knappast farligt förrän plasten börjar smälta och den börjar ryka.
men högre temp = högre motstånd men det är ju knappast farligt som sagt den går segare.

haha nej det är ingen fara då cpus är förbruknigsvara nu för tiden ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
M103
22 oktober 2008 · 1 570 Inlägg

Vissa moderkort har faktiskt en funktion som drar tillbaka processorns aktivitet när värmen blir för hög på själv kortet. Helt värdelöst med andra ord när man spelar osv.

Senast redigerat av henrikh (22 oktober 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang