Handla på systemet som 18åring

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 oktober 2008 · 3 404 Inlägg

Ett förslag om att sänka åldersgränsen från nuvarande 20 till 18år för att få handla alkohol på systembolaget lades fram den 1okt 2008 av Lena Asplund (M).

Nu undrar jag, vad tycker ni om detta?

Själv tycker jag det konstigt att man får köra bil, hantera vapen osv. men inte inhandla starkare alkoholhaltiga drycker (annat än på krogen då).

Här har ni länken med motion
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.a … 4D0C}

Senast redigerat av TenZer (22 oktober 2008)

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
FreddeK
22 oktober 2008 ·

man kan supa sig full på puben men man kan inte handla alkohol på bolaget....lite dubbelmoral där så iden är inte dum men jag tror ju att det blir mer fylla och fylla förstör ganska mycket i samhället.

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
22 oktober 2008 · 5 753 Inlägg

vore kanon så man slipper alla jobbiga samtal från yngre polare tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Mortalis VW-nörd?
22 oktober 2008 · 4 332 Inlägg

De behöver få in mer skattepengar alltså.
Låt dom supa, vem bryr sig..de gör de redan ändå

Eberlund VW Ägare
22 oktober 2008 · 1 011 Inlägg

Tror har mest med att göra att man umgås med folk som är +-2 år från ens egna ålder och är man då 20 och köper ut så är ens polare oftast 18 eller 19. Men skulle amn få handla när man är 18 så hade ens yngsta vänner varit runt 16 och de får inte gå ut på krogen och handla men det får 18åringen.

Tror 20 års gränsen kommer därifrån. (Min teori och inte fakta)

Personligen har jag inget emot 20 år gränsen på systemet. Vill man supa som 18 åring. Gå på krogen. Vill man supa som 16 åring. åk till danmark. Problemen är så lätt att lösa..tongue

Senast redigerat av Eberlund (22 oktober 2008)

Henrik Eberlund
Grundstrom Nismo
22 oktober 2008 · 758 Inlägg

finns väl både ont o gott om de. Men jag tycker lätt de är en bra idé smile

maccswe
22 oktober 2008 · 200 Inlägg

Eberlund skrev:
Tror har mest med att göra att man umgås med folk som är +-2 år från ens egna ålder och är man då 20 och köper ut så är ens polare oftast 18 eller 19. Men skulle amn få handla när man är 18 så hade ens yngsta vänner varit runt 16 och de får inte gå ut på krogen och handla men det får 18åringen.

Tror 20 års gränsen kommer därifrån. (Min teori och inte fakta)

Personligen har jag inget emot 20 år gränsen på systemet. Vill man supa som 18 åring. Gå på krogen. Vill man supa som 16 åring. åk till danmark. Problemen är så lätt att lösa..tongue

Håller med dig, det är precis så det är att langningen skulle öka så fruktansvärt mycket! Den som väntar på nått gott....tonguetongue

MilleN
22 oktober 2008 · 9 108 Inlägg

Helst hade jag velat se försäljning av vin och öl upp till ~6% i vanliga mataffärer med 18-årsgräns och starkare öl och sprit på systemet med 20-årsgräns.

Vill 18-åringar ha alkohol får dom tag på det och det är väl bättre att dom gör det på systemet än att dom köper smuggel/hembränt. En risk är väl som sagt att nästa steg resulterar i 16-åringar som tjatar på 18-åringar att dom ska köpa ut istället och då är vi tillbaks på ruta ett roll

IceEyes Varningar: För många..
22 oktober 2008 · 2 552 Inlägg

Låter som en bra idé, men tyvärr 4 år för sent.

Det är ju inte direkt svårt för 18 åringar eller ja, till och med 13 åringar att få tag i godis från bolaget roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Reeplayed Vi lever i en orättvis värld..
22 oktober 2008 · 560 Inlägg

Tycker att åldersgränsen är helt acceptabel, även om jag bara är 18. Visst vill jag kunna handla där men som det är nu har jag inga problem att fixa drickan ändå. Men visst, lite försvårar det ju och det är det som är bra, det kan ju ändå minska ens festande lite mer. Jag tror att jag själv hade festat mer om jag hade kunnat köpa ut. Så, åldersgränsen borde inte ändras.

Even fools they say, can find a way out of the dark.
vild
22 oktober 2008 · 208 Inlägg

Det är INGEN bra idé!
Att sänka åldern på systembolaget till 18 kommer leda till väldigt mkt mer fylla längre ner i åren.

Säg att en 20åring köper ut åt kanske 16-17åringar? Det är ju illa, men de är iaf inte pyttesmå.

En 18åring skulle ju i så fall köpa ut åt 14-15åringar, vilket är betydligt värre!

Så inte just för att personen inte är mogen att handla förrän 20, däremot så skyddar man småttingarna från att få utköpt lika enkelt. Och jag vill inte höra 'bla bla dom får tag i sprit iaf' för det är klart de får! Men varför ska vi göra det så mkt enklare? Varför ska vi se till att risken blir ännu större att minderåriga ska få supa sig fulla på systemsprit? 18 på krogen är inte alls lika farligt, det är nog överlag rätt svårt köpa ut på krogen till minderåriga (förutsatt krogen håller 18årskoll)

If you can't convince them, confuse them!
Rejad Maskin stundent!
22 oktober 2008 · 218 Inlägg

Tar ju emot lite att säga de, då man bara e 19, men att sänka åldersgränsen e ingen bra idé alls. Håller med "vild" å många andra här, sänker man åldersgränsen till 18 kmr supandet att krypa ner ytterligare i åldrarna, större risk för missbruk i framtiden m.m.

så tack, men nej tack till de förslaget

"- Vi är inte fulla, vi har pollenallergi!!"
expect1991
22 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

jag tycker den är bra som den är, har fungerat bra hittils!

ichibon mmm, blåbärssoppa.
22 oktober 2008 · 616 Inlägg

vild skrev:
Det är INGEN bra idé!
Att sänka åldern på systembolaget till 18 kommer leda till väldigt mkt mer fylla längre ner i åren.

Säg att en 20åring köper ut åt kanske 16-17åringar? Det är ju illa, men de är iaf inte pyttesmå.

En 18åring skulle ju i så fall köpa ut åt 14-15åringar, vilket är betydligt värre!

Så inte just för att personen inte är mogen att handla förrän 20, däremot så skyddar man småttingarna från att få utköpt lika enkelt. Och jag vill inte höra 'bla bla dom får tag i sprit iaf' för det är klart de får! Men varför ska vi göra det så mkt enklare? Varför ska vi se till att risken blir ännu större att minderåriga ska få supa sig fulla på systemsprit? 18 på krogen är inte alls lika farligt, det är nog överlag rätt svårt köpa ut på krogen till minderåriga (förutsatt krogen håller 18årskoll)

Håller med helt.

/ichi
Mirano
22 oktober 2008 · 263 Inlägg

Nått dom istället borde satsa på är att sänka priserna på krogen, så man inte behöver sitta hemma å dricka en massa innan man går ut för att det är så dyrt, tror det hade minskat ganska mycket på fyllan, är ju inte många länder som har sånna sjuka priser som sverige har på krogen och man ser ju på tysklandsresorna att svenskarna kan inte dricka, de skämmer ut sig överallt när de druckit tongue

richardoo290 VOLVO for life..
22 oktober 2008 · 2 113 Inlägg

haha! för nått år sen när jag var 19 följde jag med en polare till systemet, han skulle ha en flaska vin bara.. och han hade givetvis fyllt 20..jag handlade inte för jag var väl medveten om att jag inte fick! .. då ber idioten i kassan båda 2 om leg. ja försökte förklara att ja inte skulle dricka nått vin och att den bara var till hans föräldrar (som den var!)
såklart fick vi inte köpa nått och blev totalt utskämda när kassörskan nästan skrek att det skulle vara tungt langeri osv.. alla människor titta på oss.. fyfan va pinsamt!

så jag kan hålla med om att det är idioti såsom det ser ut idag.. får man köra bil börja jobba snusa köpa vapen och allt annat så varför i helvete får man inte handla ett par starkisar som man blev van vid redan vid 15-års åldern?

hoppas detta tar sig hela vägen igenom!

Senast redigerat av richardoo290 (22 oktober 2008)

golf88
22 oktober 2008 · 956 Inlägg

Var likfan hur dom gör..fyller 20 om 4 veckor..så för min del spelar det ingen roll

eldus veldus
Audi A6 (2017)
-Kotten- www.drcljusdal.se
22 oktober 2008 · 679 Inlägg

tycker dom skall höja till 30år  och att polisen har rätt att skjuta folk som dricker på stan. dom kan även skjuta mopedister och annat löst folk som är ivägen när man åker bil ;D

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!
Muttley
22 oktober 2008 ·

vanlig öl och cider kan de ju ha 18 år på
starksprit och starkare drycker tycker jag de ska ha 20 år fortfarande.

och hårdare straff på pojkspolingarna som köper ut.

Sushikocken Sleeper
22 oktober 2008 · 3 084 Inlägg

När man är 18 och går super man ju som en jävla galning. Hade man haft den regeln då hade man ju fan supt´ varje helg. Såhär i efterhand då man passerat 20 linjen så är det nog ganska bra genomtänkt ändå.
Man slutar skolan börjar jobba istället.. Sen kan man inte köpa ut åt sina "kompisar" man har som går i 1:an som i sin tur har kompisar i 9:an 8:an.

IOFS så skulle det vara ganska skönt att slippa små syskonen tjata så jävla mycket...

Senast redigerat av Sushikocken (22 oktober 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang