Har följt tråden nu från sida 1 till 4 och läser hur vissa bara stirrar sig blinda på hur snabbt 0-100 accelerationen e osv. Som jag skrev ovan så är det fabrikssiffror som inte alls stämmer överrens med verkligheten vad jag eller någon annan kan göra med en bil från stillastående upp till 100km/h, allt är individuellt. Att få en sån siffra måste man få perfekt start, däck, väglag, väder, förarens reaktionsförmåga, vikt osv osv.
Vad gäller Diesel VS Bensin så är det lönsammare med Diesel om man kör 1500 mil och mer. En BMW 325d -08 Automatlåda kostar 4230 kr i skatt medan en bensinare 325 Automat av samma modell 2400 kr. Bensinaren drar ca 1l/mil medan Dieseln drar 0,6l/mil och motsvarar ca hälften av förbrukningen från bensinaren. Skillnaden i skatt är 1800 kr vilket man tjänar in flera gånger om, om man kör mycket dvs. Dieselskatten är reducerad enl ny lag och är inte bara reducerad första året utan gäller hela tiden.
Chippa en 325d jämfört med en 325 så kommer dieseln få sig ca 480 Nm och 230 hk mot bensinarens 218 hk och 270 Nm, vilket kommer ÄTA upp bensinar 325an pga det höga vridmomentet.
En sak till dem som inte chippat bilar innan. Att rödljusrejsa på 1ans och 2ans växel kommer äta upp koppling och växellåda. Kanske inte direkt men det kommer gå fort, speciellt på diesel som har så högt vridmoment, och det kostar. Att under körning trycka till en diesel skadar inte bilen så som rödljusrajs.
Senast redigerat av Alexx (14 november 2008)