330d(chip) VS 330i

TRYIT Teddan
24 oktober 2008 · 2 495 Inlägg

Masterworks skrev:

V10 skrev:

2bliind skrev:

Men 330d låter väl oxå rätt fint?  det är ju trots allt en sexa det oxåtongue 

hade en saab 3.0TiD  6a   den lät jävligt fint:P

Då bör 330 låta bättre me sin raka v6 diesel

Nej, en diesel låter aldrig bra!

Kan påpeka att 335d låter riktigt trevligt!  wink

håller med dig:D

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
V10
24 oktober 2008 ·

Masterworks skrev:

V10 skrev:

2bliind skrev:

Men 330d låter väl oxå rätt fint?  det är ju trots allt en sexa det oxåtongue 

hade en saab 3.0TiD  6a   den lät jävligt fint:P

Då bör 330 låta bättre me sin raka v6 diesel

Nej, en diesel låter aldrig bra!

Kan påpeka att 335d låter riktigt trevligt!  wink

Jag har bara kört 530xd -07 och den lät inge vidare men gick jävligt bra smile Du får överbevisa mina tankar wink

V10
24 oktober 2008 ·

2bliind skrev:

V10 skrev:

2bliind skrev:

Men 330d låter väl oxå rätt fint?  det är ju trots allt en sexa det oxåtongue 

hade en saab 3.0TiD  6a   den lät jävligt fint:P

Då bör 330 låta bättre me sin raka v6 diesel

Nej, en diesel låter aldrig bra!

Sen vet jag inte om det finns raka V6: or? big_smile

Jag vet att dom låter lite fucked vid tomgång och låga varv men vid körning ,  kick down bör den väl endå låta hyffsat?

335an är faktist min dröm men dom har gjort mig besviken   A5  3.0Tid quattro  gör fan 0-100km på lika kort tid som 335d med sina 286hk

Audi har bara 240hk jämfört med bmw 335d 286hk

Fast iofs nyaste 330d sedan gör ju oxå lika fort som de båda ovan

Bmw har fått sig en konkurrent nu:P

Audin gör det på pappret ja men den har inte lyckats komma ner till den tiden i nåt test överhvudtaget. BMW:n har har gjort det i sina tester.

BMW:n är snabbare men dom bilarna är väl så bra båda två att det är mer en smaksak vilken man tar. Jag väljer BMw:n pga den sportigare looken och även körmässigt.

2bliind
24 oktober 2008 · 17 Inlägg

r-ted skrev:

Masterworks skrev:

V10 skrev:

Nej, en diesel låter aldrig bra!

Kan påpeka att 335d låter riktigt trevligt!  wink

håller med dig:D

Håller med vem av oss lol?

Rushman Evolution Garage
24 oktober 2008 · 1 299 Inlägg

Nu vet jag inte hur centralt du bor, men egentligen... när är 0-100km/h intressant?
Enbart rödljus typ? Bensinare är överlägsna (varför vet jag inte) 0-100km/h
Men för mig är ett intressantare intervall 80-120km/h t.ex. där är ju en vass diesel inte å leka med!

Sky´s the limit...
2bliind
25 oktober 2008 · 17 Inlägg

Rushman skrev:
Nu vet jag inte hur centralt du bor, men egentligen... när är 0-100km/h intressant?
Enbart rödljus typ? Bensinare är överlägsna (varför vet jag inte) 0-100km/h
Men för mig är ett intressantare intervall 80-120km/h t.ex. där är ju en vass diesel inte å leka med!

Nej jag vet men jag frågar om just det för de oftast lättast att ta reda på osv. 

Sen brukar en bil vara snabb om den axxar snabbt upp till 100  på några få seks oxå ju:P

Joo
25 oktober 2008 · 741 Inlägg

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

TRYIT Teddan
25 oktober 2008 · 2 495 Inlägg

hahaha

kan inte du med en original 9000aero försöka ta ett litet race mot nikemans 325 eller mot en 335 så skall du nog se något du inte förväntar dig:lol:

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Juuka
25 oktober 2008 · 166 Inlägg

r-ted skrev:
hahaha

kan inte du med en original 9000aero försöka ta ett litet race mot nikemans 325 eller mot en 335 så skall du nog se något du inte förväntar dig:lol:

Vill minnas att han har steg3. Bmw tuffar på riktigt bra måste jag säga.
Utgången blir intressant cool

Saab 9-3 SC "1.8T" "MapTun Performance" (2006)
tobee
25 oktober 2008 · 735 Inlägg

Joo skrev:
Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

Att du inte kan hantera att en BMW drar en SAAB har jag ju konstaterat tidigare men nu får du ta och ge dig... Det måste ju iaf va realistiskt:P

För övrigt:

http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_racelogic

Glo ett tag på dessa tider så fattar du(det du förmodligen redan vet men du vill väl provocera...) att du behöver trimma 9000 AERO ganska rejält för att göra 100-150 på 5.7s. 2.3t med 220hk gör exempelvis 100-150 på 7.7s vilket borde motsvara din.. Om den nu vore original vilket den förmodligen inte är..

Alexx
14 november 2008 · 141 Inlägg

tobee skrev:

Joo skrev:
Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

Att du inte kan hantera att en BMW drar en SAAB har jag ju konstaterat tidigare men nu får du ta och ge dig... Det måste ju iaf va realistiskt:P

För övrigt:

http://www.nordicuhr.se/main.php?dynotest=d_racelogic

Glo ett tag på dessa tider så fattar du(det du förmodligen redan vet men du vill väl provocera...) att du behöver trimma 9000 AERO ganska rejält för att göra 100-150 på 5.7s. 2.3t med 220hk gör exempelvis 100-150 på 7.7s vilket borde motsvara din.. Om den nu vore original vilket den förmodligen inte är..

Inget personligt mot dig nu, men dem där 5,7 VS 6,0 eller 6,5 det är siffror som du bara kan glömma. Dem siffrorna är uträknade under ideala förhållanden, alltså väglag, typ av däck, däcktryck och inte minst föraren som också är olika med längd vikt osv.

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Alexx
14 november 2008 · 141 Inlägg

Har följt tråden nu från sida 1 till 4 och läser hur vissa bara stirrar sig blinda på hur snabbt 0-100 accelerationen e osv.  Som jag skrev ovan så är det fabrikssiffror som inte alls stämmer överrens med verkligheten vad jag eller någon annan kan göra med en bil från stillastående upp till 100km/h, allt är individuellt. Att få en sån siffra måste man få perfekt start, däck, väglag, väder, förarens reaktionsförmåga, vikt osv osv.

Vad gäller Diesel VS Bensin så är det lönsammare med Diesel om man kör 1500 mil och mer. En BMW 325d -08 Automatlåda kostar 4230 kr i skatt medan en bensinare 325 Automat av samma modell 2400 kr. Bensinaren drar ca 1l/mil medan Dieseln drar 0,6l/mil och motsvarar ca hälften av förbrukningen från bensinaren. Skillnaden i skatt är 1800 kr vilket man tjänar in flera gånger om, om man kör mycket dvs. Dieselskatten är reducerad enl ny lag och är inte bara reducerad första året utan gäller hela tiden.
Chippa en 325d jämfört med en 325 så kommer dieseln få sig ca 480 Nm och 230 hk mot bensinarens 218 hk och 270 Nm, vilket kommer ÄTA upp bensinar 325an pga det höga vridmomentet.

En sak till dem som inte chippat bilar innan. Att rödljusrejsa på 1ans och 2ans växel kommer äta upp koppling och växellåda. Kanske inte direkt men det kommer gå fort, speciellt på diesel som har så högt vridmoment, och det kostar. Att under körning trycka till en diesel skadar inte bilen så som rödljusrajs.

Senast redigerat av Alexx (14 november 2008)

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
V10
14 november 2008 ·

Alexx skrev:
Har följt tråden nu från sida 1 till 4 och läser hur vissa bara stirrar sig blinda på hur snabbt 0-100 accelerationen e osv.  Som jag skrev ovan så är det fabrikssiffror som inte alls stämmer överrens med verkligheten vad jag eller någon annan kan göra med en bil från stillastående upp till 100km/h, allt är individuellt. Att få en sån siffra måste man få perfekt start, däck, väglag, väder, förarens reaktionsförmåga, vikt osv osv.

Vad gäller Diesel VS Bensin så är det lönsammare med Diesel om man kör 1500 mil och mer. En BMW 325d -08 Automatlåda kostar 4230 kr i skatt medan en bensinare 325 Automat av samma modell 2400 kr. Bensinaren drar ca 1l/mil medan Dieseln drar 0,6l/mil och motsvarar ca hälften av förbrukningen från bensinaren. Skillnaden i skatt är 1800 kr vilket man tjänar in flera gånger om, om man kör mycket dvs. Dieselskatten är reducerad enl ny lag och är inte bara reducerad första året utan gäller hela tiden.
Chippa en 325d jämfört med en 325 så kommer dieseln få sig ca 480 Nm och 230 hk mot bensinarens 218 hk och 270 Nm, vilket kommer ÄTA upp bensinar 325an pga det höga vridmomentet.

En sak till dem som inte chippat bilar innan. Att rödljusrejsa på 1ans och 2ans växel kommer äta upp koppling och växellåda. Kanske inte direkt men det kommer gå fort, speciellt på diesel som har så högt vridmoment, och det kostar. Att under körning trycka till en diesel skadar inte bilen så som rödljusrajs.

Detta gäller alla bilar, diesel som bensin!

TRYIT Teddan
15 november 2008 · 2 495 Inlägg

Alexx skrev:
Har följt tråden nu från sida 1 till 4 och läser hur vissa bara stirrar sig blinda på hur snabbt 0-100 accelerationen e osv.  Som jag skrev ovan så är det fabrikssiffror som inte alls stämmer överrens med verkligheten vad jag eller någon annan kan göra med en bil från stillastående upp till 100km/h, allt är individuellt. Att få en sån siffra måste man få perfekt start, däck, väglag, väder, förarens reaktionsförmåga, vikt osv osv.

Vad gäller Diesel VS Bensin så är det lönsammare med Diesel om man kör 1500 mil och mer. En BMW 325d -08 Automatlåda kostar 4230 kr i skatt medan en bensinare 325 Automat av samma modell 2400 kr. Bensinaren drar ca 1l/mil medan Dieseln drar 0,6l/mil och motsvarar ca hälften av förbrukningen från bensinaren. Skillnaden i skatt är 1800 kr vilket man tjänar in flera gånger om, om man kör mycket dvs. Dieselskatten är reducerad enl ny lag och är inte bara reducerad första året utan gäller hela tiden.
Chippa en 325d jämfört med en 325 så kommer dieseln få sig ca 480 Nm och 230 hk mot bensinarens 218 hk och 270 Nm, vilket kommer ÄTA upp bensinar 325an pga det höga vridmomentet.

En sak till dem som inte chippat bilar innan. Att rödljusrejsa på 1ans och 2ans växel kommer äta upp koppling och växellåda. Kanske inte direkt men det kommer gå fort, speciellt på diesel som har så högt vridmoment, och det kostar. Att under körning trycka till en diesel skadar inte bilen så som rödljusrajs.

bra skrivit.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Astramarkus
15 november 2008 · 455 Inlägg

I min gamla, ochippade 330dA var bilen oslagbar i intervallet 9-130, perfekt vid omkörningar. Jag trodde dock förbrukningen skulle vara lägre, snittade på 0,75, men iofs var det en automat. Helt fantastisk bil i övrigt, kul att köra, mycket muskler och överkomlig prislapp.

/Markus

Bygger Opel Corsa B Turbo, åker Opel Vectra OPC samt tyskstukad Opel Combo, sladdar Toyota Soarer JZZ30
http://www.realcar.se/
Årets företag på GreenlightGalan 2012!
Opel Vectra OPC "Black n chrome" (2008)
Fredrik-79
15 november 2008 · 2 164 Inlägg

Joo skrev:

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

80-120 km/h på 6,5s
Men 5,7s med en steg 3 trimmad borde vara helt möjligt.

Angående 220hk vs 225hk så är de inte ens samma turbo i dom och samma styr system så de går inte att jämföra.
Aeron på 225hk är snabbare.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Alexx
15 november 2008 · 141 Inlägg

Fredrik-79 skrev:

Joo skrev:

NiKeMaN skrev:
Jag åker en 325d med 281 kusar och straxt över 600 NM. DET är mysigt som fan att åka en snabb dieselbil. Många bensintrogna snorvalpar med 850 T5or, V70 T5or och en massa annat bensinskräp på 150-250 kusar som muppat upp sig som sedan fått spö. Av en diesel. Att bilen sen drar 0.6 liter per mil vid normal körning är ju knappast någon nackdel?

Diesel Power smile

Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

80-120 km/h på 6,5s
Men 5,7s med en steg 3 trimmad borde vara helt möjligt.

Angående 220hk vs 225hk så är de inte ens samma turbo i dom och samma styr system så de går inte att jämföra.
Aeron på 225hk är snabbare.

MVH

F

Jag bara undrar, med tanke på alla precisa siffror som anges i tiondelssekunder, har ni mätinstrument till detta eller klickar ni på era digitala armbandsur medans ni gasar? Det förtroendet är ju mindre än minimalt i så fall. Ska ni ha precisa siffror som ni anger så får det allt bli laseravmätning vid start och stopp eller bänkning.

Hästkrafter avgör fortfarande INTE ett drag i en bil, det är vridmomentet som skjuter iväg bilen. Så har du 250-300 Nm i en bil och ska accelerera så kommer du ingenvart om en bil med 600 Nm står brevid och trycker , då kan du gott hälsa hem och äta damm.

Det roligaste med inlägget är hur man jämför en...OBS!...en Steg 1 chippad BMW diesel med 280 hk och 600 Nm mot en Steg 2-3 chippad unken SAAB på 225 hk med okänd vridmoment men knappast mer än 380 Nm lol lol och åter lol Jag skulle inte våga tänka tanken på vad den BMW dieseln hade klämt ur sig med ett steg 3 trim...då kan ni jämföra Steg 3 mot Steg 3 och inte Steg 1 mot Steg 2-3. Men drömma går ju big_smile

Volkswagen Arteon "Blue Diamond" (2018)
Fredrik-79
15 november 2008 · 2 164 Inlägg

Alexx skrev:

Fredrik-79 skrev:

Joo skrev:
Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

80-120 km/h på 6,5s
Men 5,7s med en steg 3 trimmad borde vara helt möjligt.

Angående 220hk vs 225hk så är de inte ens samma turbo i dom och samma styr system så de går inte att jämföra.
Aeron på 225hk är snabbare.

MVH

F

Jag bara undrar, med tanke på alla precisa siffror som anges i tiondelssekunder, har ni mätinstrument till detta eller klickar ni på era digitala armbandsur medans ni gasar? Det förtroendet är ju mindre än minimalt i så fall. Ska ni ha precisa siffror som ni anger så får det allt bli laseravmätning vid start och stopp eller bänkning.

Hästkrafter avgör fortfarande INTE ett drag i en bil, det är vridmomentet som skjuter iväg bilen. Så har du 250-300 Nm i en bil och ska accelerera så kommer du ingenvart om en bil med 600 Nm står brevid och trycker , då kan du gott hälsa hem och äta damm.

Det roligaste med inlägget är hur man jämför en...OBS!...en Steg 1 chippad BMW diesel med 280 hk och 600 Nm mot en Steg 2-3 chippad unken SAAB på 225 hk med okänd vridmoment men knappast mer än 380 Nm lol lol och åter lol Jag skulle inte våga tänka tanken på vad den BMW dieseln hade klämt ur sig med ett steg 3 trim...då kan ni jämföra Steg 3 mot Steg 3 och inte Steg 1 mot Steg 2-3. Men drömma går ju big_smile

Steg 3 chippas Aero har ca 280hk och 440 Nm.
En annan lite mer än så och en orginal aero har 225hk och 342 Nm ca.
Så i vrid är de inte jämt men i hästkrafter är de det.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (15 november 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
V10
15 november 2008 ·

Alexx skrev:

Fredrik-79 skrev:

Joo skrev:

Konstigt du drar inte en original 9000 Aero på runt 225 häst iallfall, körde min 100-150 på 5,7 sek, din gör runt 6.0-6-5 smile för den är väl trimmad i klippet du lagt upp här på garaget?

80-120 km/h på 6,5s
Men 5,7s med en steg 3 trimmad borde vara helt möjligt.

Angående 220hk vs 225hk så är de inte ens samma turbo i dom och samma styr system så de går inte att jämföra.
Aeron på 225hk är snabbare.

MVH

F

Jag bara undrar, med tanke på alla precisa siffror som anges i tiondelssekunder, har ni mätinstrument till detta eller klickar ni på era digitala armbandsur medans ni gasar? Det förtroendet är ju mindre än minimalt i så fall. Ska ni ha precisa siffror som ni anger så får det allt bli laseravmätning vid start och stopp eller bänkning.

Hästkrafter avgör fortfarande INTE ett drag i en bil, det är vridmomentet som skjuter iväg bilen. Så har du 250-300 Nm i en bil och ska accelerera så kommer du ingenvart om en bil med 600 Nm står brevid och trycker , då kan du gott hälsa hem och äta damm.

Det roligaste med inlägget är hur man jämför en...OBS!...en Steg 1 chippad BMW diesel med 280 hk och 600 Nm mot en Steg 2-3 chippad unken SAAB på 225 hk med okänd vridmoment men knappast mer än 380 Nm lol lol och åter lol Jag skulle inte våga tänka tanken på vad den BMW dieseln hade klämt ur sig med ett steg 3 trim...då kan ni jämföra Steg 3 mot Steg 3 och inte Steg 1 mot Steg 2-3. Men drömma går ju big_smile

En bil med högt vridmoment kommer ju vara snabbare från starten då den inte behöver lika mycket varv som en bil med mindre Nm. Hk samt varv är i slutändan det som vinner när det börjar gå fort, inte vrid.

Casy vinnarskalle!
15 november 2008 · 907 Inlägg

Alexx skrev:
Hästkrafter avgör fortfarande INTE ett drag i en bil, det är vridmomentet som skjuter iväg bilen.

Så en bil med tex. 50hk och 1000nm accar snabbt menar du? Intressant teori smile

BMW M3 "Crisis" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang