6503
Sök

funkar det me etanol blandning?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
inför besiktning,jag tankar nästan 50%etanol nu men ja undrar,om nån vet fakta på att de verkligen blir bättre co2 va allt heter??

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
Avgasvärdena bli markant sämmre. Lambda skjuter i höjden och till följd av det så kommer NoX som på beställning.  riktig miljöbov.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
torpis skrev:
Avgasvärdena bli markant sämmre. Lambda skjuter i höjden och till följd av det så kommer NoX som på beställning.  riktig miljöbov.

hehe är du seriös?

4 001 Inlägg
28 oktober 2008
https://www1.garaget.org/gallery/archive/80769/491616_conwez.jpg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 oktober 2008
torpis skrev:

Eh? Då var det ju väldigt märkligt att mina avgasvärden blev markant bättre med etanolblandning i tanken.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 105 Inlägg
28 oktober 2008
Mina erfarenheter av etanolblandning är inte heller så kul, hade högt lambda värde på min Galant 2,4GDI och provade med att skvätta i etanol och det resulterade i att lambdan vart 2gg så hög! tongue Men det kanske är från bil till bil..

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2008
Johan_e2 skrev:
Mina erfarenheter av etanolblandning är inte heller så kul, hade högt lambda värde på min Galant 2,4GDI och provade med att skvätta i etanol och det resulterade i att lambdan vart 2gg så hög! tongue Men det kanske är från bil till bil..

hade du frågat mig hade jag bara sagt..skrota den där sketna mitsubishin...lär ju inte spikat med gdi:ns hårda tändning å lambda gånger 2....

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2008
IceEyes skrev:
torpis skrev:

Eh? Då var det ju väldigt märkligt att mina avgasvärden blev markant bättre med etanolblandning i tanken.

din bil gick kanske riktigt fett på bensin å de magrade du ut med e85...

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
verkar ju lovande detta:P

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
IceEyes skrev:
torpis skrev:

Vad hade du för avgasvärden då? före samt efter.  Samt EGT före och efter? hur mycket E85 hällde du i? 2% eller 100%?
Senast redigerat av torpis (28 oktober 2008)

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 oktober 2008
torpis skrev:
IceEyes skrev:
torpis skrev:

Vad hade du för avgasvärden då? före samt efter.  Samt EGT före och efter? hur mycket E85 hällde du i? 2% eller 100%?

Nu var det ett bra tag sen men det enda jag kommer ihåg var att HC värdet var över 300 (100 är gräsen) innan. Efter att jag tankat i etanol sjönk det till 65 eller något sånt. CO värdet låg strax över gräsen och sjönk också efteråt, de andra värdena minns jag inte. Tror jag körde med ca 60% etanol.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 oktober 2008
IceEyes skrev:
torpis skrev:
IceEyes skrev:

Nu var det ett bra tag sen men det enda jag kommer ihåg var att HC värdet var över 300 (100 är gräsen) innan. Efter att jag tankat i etanol sjönk det till 65 eller något sånt. CO värdet låg strax över gräsen och sjönk också efteråt, de andra värdena minns jag inte. Tror jag körde med ca 60% etanol.

Med HC över 300 har du förmodligen haft fel på din lambdareglering och på ren tur fått bilen att gå lagom magert med din E85 inblnadning.  En frisk bil får värden som är åt skogen, i synnerhet Lambda samt Nox

1 353 Inlägg
29 oktober 2008
Min Katt har mer eller mindre gett upp helt och hållet, men klarade besiktningen ändå. 

Körde på 40% etanol och 60% V-power.

Allting var på 0, förutom Lambda som var precis på övre gränsen.

Bilen är en BMW 525 ifrån -93

Etanol sänker Co2 och HC värdena, men höjer lambda värdet. iallafall enligt mina erfarenheter ^^

There's no replacement for displacement

Sök