2608
Sök

Batteriet laddar ur!

57 Inlägg
1 november 2008
Trådstartare
Hej!

Har en Audi A4 från 96. Den har varit ganska trögstartad vid kall väder nu ganska länge.

Köpte ett nytt batteri till den (dock from BT) för 3 månader sedan. Skulle starta den igår men den va helt död, fick starthjälp av en polare, efter några minuters körning var batterit laddat o helt ok. 24 h senare va den död igen, det verkar som batteriet laddar ur.

Frågor:
Är grundorsaken generatorn (fast den laddar upp batteriet)?
Hur felsöker man en sån grej?
Vet någon exakt vad som är felet och vad som behöver bytas?

tacksam för svar.

Mvh
/David

629 Inlägg
1 november 2008
Har du kollat laddning med multimeter?

Har du 12volt när batteriet är uppladdat och bilen är avstängd, sen startar du bilen och "tickar" volten neråt så har du en kass generator...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
1 november 2008
koka skrev:

Har du 12volt när batteriet är uppladdat och bilen är avstängd, sen startar du bilen och "tickar" volten neråt så har du en kass generator...

eller dåligt kol i Generatorn.

C H E V R O L E T <3

629 Inlägg
1 november 2008
Children-Of-Bodom skrev:
koka skrev:

eller dåligt kol i Generatorn.

kass generator = Lindningen är kass eller kolen även kallat laddningsregulator...

21 761 Inlägg
1 november 2008
king_david skrev:
fick starthjälp av en polare, efter några minuters körning var batterit laddat o helt ok. 24 h senare va den död igen, det verkar som batteriet laddar ur.

En sak kan jag säga direkt, det är att batteriet inte blir uppladdat när man kör bilen i några minuter. Om ett normalstort batteri blir så pass urladdat att det inte orkar starta motorn, då brukar det ta minst ett dygn innan det är fulladdat med en batteriladdare (beroende på laddare förstås).

Att batteriet verkade laddat efter en stund tyder ju på att generatorn ger laddning, annars skulle bilen inte fungera efter att du fick igång den med starthjälp. Innan du gör en felsökning så ser du till att batteriet blir helt fulladdat med en batteriladdare, när batteriet är uppladdat så börjar du felsökningen.

king_david skrev:
Frågor:

Generatorn kan vara felaktig fastän den ger laddning, tex någon diod inuti kan vara kortsluten och då tjuvdrar den ström när motorn är avslagen. Tjuvströmmen är ca 3-4A för varje diod enligt vad jag har fått veta, det räcker alltså med endast en dålig diod för att batteriet ska bli nästan helt urdraget över en natt.

För att mäta eventuell tjuvström så är det bäst att börja från batteriet och mäta sig vidare. Låt bilen vara avslagen, ta bort pluskabeln på batteriet och koppla in en multimeter mellan batteriets pluspol och pluskabelskon. Multimetern ska vara ställd i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10/20A beroende på multimeter.

Ifall multimetern visar mer än 0,1A fastän allting garanterat är avslaget, då är det någonting som är fel. Visar det flera ampere, då kan du prova att koppla bort laddkabeln nere vid generatorn och se om tjuvströmmen försvinner.

Ifall strömmen försvinner så är det generatorn som drar ström, men om strömmen inte försvinner så ligger felet i övriga elsystemet och du får då felsöka genom att plocka bort säkring efter säkring tills tjuvströmmen försvinner.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 november 2008
En barnsjukdom på Audi A4 verkar vara handsfacks belysningen som vill vara tänd hela tiden.

Kolla upp det.

Jag är mycket tveksam att generatorn är dålig då den ladda under körning.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

57 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
koka skrev:

Ett bra tips, tack ska testa!

57 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
king_david skrev:
fick starthjälp av en polare, efter några minuters körning var batterit laddat o helt ok. 24 h senare va den död igen, det verkar som batteriet laddar ur.

En sak kan jag säga direkt, det är att batteriet inte blir uppladdat när man kör bilen i några minuter. Om ett normalstort batteri blir så pass urladdat att det inte orkar starta motorn, då brukar det ta minst ett dygn innan det är fulladdat med en batteriladdare (beroende på laddare förstås).

Att batteriet verkade laddat efter en stund tyder ju på att generatorn ger laddning, annars skulle bilen inte fungera efter att du fick igång den med starthjälp. Innan du gör en felsökning så ser du till att batteriet blir helt fulladdat med en batteriladdare, när batteriet är uppladdat så börjar du felsökningen.

king_david skrev:
Frågor:

Generatorn kan vara felaktig fastän den ger laddning, tex någon diod inuti kan vara kortsluten och då tjuvdrar den ström när motorn är avslagen. Tjuvströmmen är ca 3-4A för varje diod enligt vad jag har fått veta, det räcker alltså med endast en dålig diod för att batteriet ska bli nästan helt urdraget över en natt.

För att mäta eventuell tjuvström så är det bäst att börja från batteriet och mäta sig vidare. Låt bilen vara avslagen, ta bort pluskabeln på batteriet och koppla in en multimeter mellan batteriets pluspol och pluskabelskon. Multimetern ska vara ställd i läge för strömmätning och lämpligt mätområde är 10/20A beroende på multimeter.

Ifall multimetern visar mer än 0,1A fastän allting garanterat är avslaget, då är det någonting som är fel. Visar det flera ampere, då kan du prova att koppla bort laddkabeln nere vid generatorn och se om tjuvströmmen försvinner.

Ifall strömmen försvinner så är det generatorn som drar ström, men om strömmen inte försvinner så ligger felet i övriga elsystemet och du får då felsöka genom att plocka bort säkring efter säkring tills tjuvströmmen försvinner.

I så fall köper jag en batteriladdare och laddar det fullt, men after 30 minuters körning så va den ju iförsig 12 V hur mkt mer kan den laddas?

Så det kan vara fel på laddningsregulator även om den laddar? Vad har denna för jobb, av namnet så tyder det att den ska "typ" stänga av all ström när eller om bilen är avstängd?

Om det är fel på laddningsregulator, behöver man då byta hela generatorn eller bara laddningsregulatorn?

Tack!

57 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
Tack för all tips och råd grabbar.big_smile Jag ska gå igenom allt och återkommer med resultatet.

57 Inlägg
2 november 2008
Trådstartare
te_wik skrev:
En barnsjukdom på Audi A4 verkar vara handsfacks belysningen som vill vara tänd hela tiden.

Kolla upp det.

Jag är mycket tveksam att generatorn är dålig då den ladda under körning.

Mvh Tommy

Hoppas det är handsfacks belysningen, då kommer jag undan ganska lindrig;)

tack för tipset!

21 761 Inlägg
2 november 2008
king_david skrev:
I så fall köper jag en batteriladdare och laddar det fullt, men after 30 minuters körning så va den ju iförsig 12 V hur mkt mer kan den laddas?

Ett fulladdat normalt batteri brukar ha ca 12,7-12,8V i vilospänning, när det är 12V i vilospänning så är det väldigt urladdat.

king_david skrev:
Så det kan vara fel på laddningsregulator även om den laddar? Vad har denna för jobb, av namnet så tyder det att den ska "typ" stänga av all ström när eller om bilen är avstängd?

Det är i så fall inte själva laddregulatorn som är dålig, det är någon diod inuti generatorn som är dålig. Bästa sättet att kolla ifall regulatorn fungerar är att mäta laddspänningen när motorn är igång, i ditt fall så skriver du ju att batteriet verkade ha laddats upp och det är ett tecken på att regulatorn inte är trasig.

Men för att kolla upp dessa saker så måste du först ladda upp batteriet, ett dåligt laddat batteri kan göra att mätningarna inte blir pålitliga. När batteriet är fulladdat så kan du sätta igång med den felsökning som jag och koka föreslog. smile
Senast redigerat av Drönirettab (2 november 2008)

57 Inlägg
13 november 2008
Trådstartare
OK nu har jag laddat batteriet i minst 24 timmar, efter ett full laddat batteri startade bilen utan några problem, men samma jävla grej igen dagen efter, den är nästan död igen.

Kan det vara fel på batteriet?

Batteriet (från biltema) är som sagt nästan 1 år gammal och indikerar med hjälp av en ruta i olika färger ifall batteriet är i bra skicka (grön färg), ifall batteriet behöver laddas (svart färg) eller om batteriet behöver bytas (vit färg), men just nu när den laddas ur så lyser den svart och har indikerat vit färg.

Giftig
419 Inlägg
13 november 2008
Kan vara så att det är en cell i batteriet som har gått. Hade så på min med samma symptom som du har.

Fick starthjälp några gånger och körde lite längre sträckor och då funkade det fint. Men nästa dag va det samma visa igen. Hade även batteriet på laddning i ett dygn, funkade bra nån dag men sen va det stendött igen.

Köpte nytt batteri och då funka det klockrent.

Så låna en kompis batteri om du får och testa om det funkar. Förhoppningsvis så är det så lätt.
Men du kanske redan har testat med annat batteri, vad vet jag. Men hoppas at du får ordning på det iallafall.

LTJD

21 761 Inlägg
13 november 2008
king_david skrev:
OK nu har jag laddat batteriet i minst 24 timmar, efter ett full laddat batteri startade bilen utan några problem, men samma jävla grej igen dagen efter, den är nästan död igen.

Kan det vara fel på batteriet?

Visst kan batteriet vara dåligt, bara för att det är nytt så garanterar det inte att det är felfritt. Gör som _VeNoM_ skriver, låna ett annat batteri och se om det blir samma sak. Ifall det fortfarande laddar ur efter en natt så tycker jag att du bör mäta "tjuvström" som jag beskrev i inlägg #5. smile

908 Inlägg
13 november 2008
kanske är så att bilen står å drar ur det då nått ligger å är på i bilen ? prova att ta av - kabeln under natten och se dagen efter

Giftig
419 Inlägg
17 november 2008
Hur har det gått, har du fått nån ordning på bilen??
Senast redigerat av _VeNoM_ (17 november 2008)

LTJD

1 785 Inlägg
19 november 2008
king_david skrev:
Hej!

Har en Audi A4 från 96. Den har varit ganska trögstartad vid kall väder nu ganska länge.

Köpte ett nytt batteri till den (dock from BT) för 3 månader sedan. Skulle starta den igår men den va helt död, fick starthjälp av en polare, efter några minuters körning var batterit laddat o helt ok. 24 h senare va den död igen, det verkar som batteriet laddar ur.

Frågor:

tacksam för svar.

Mvh
/David

Spänningen med bilen igång ska ligga på 14.0-14.4volt annars har du fel på laddningen

Vilospänningen bör inte ligga under 12.9volt när du stängt av bilen ner till 12.6volt kan räknas som normalt.

Om t ex en diod är är kortsluten och därmed drar ut ditt batteri är anledningen att generatorns fältlindningar blir ständigt inkopplade även när inte generatorn roterar.

Kontrollera tjuvströmmar genom att lossa minus polen på batteriet och mät amperen mellan minuspolen på batteriet och kabelsko minus. Samtliga förbrukare ska vara avslagna när du gör mätningen. Resultatet bör ligga på några få mA får du resultat på flera hela Ampere har du något i bilen som drar ström även med allt avslaget felet kan ligga i diodplattan men kan likväl bero på t ex en bagage lampa som ständigt lyser.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Sök