2139
Sök

Saab 9-3 SS Aero - 110525 - Maptunad

(none)
1 725 Inlägg
4 oktober 2009
Fasen Jimmu du är snabb nu smile Känner igen den goa kabeldragning du gjort till dörrarna..Underbart!

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

744 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Braather skrev:
Fasen Jimmu du är snabb nu smile Känner igen den goa kabeldragning du gjort till dörrarna..Underbart!

//Jonas

Ja, det gäller att ligga i wink
Hämtade lite insperation till kabeldragandet tongue

091004
Idag har jag bytt ut 3,5":arna i panelen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777220_y0oghm.jpg
Började men att plocka av gallret och skruva loss den gamla högtalaren.

Original högtalaren har ett snabbfäste för kablarna så dessa klipptes av och det skarvades på flathylsor.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777218_lvbgu8.jpg
JBL GTO 327 och original högtalaren.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777225_9rxubp.jpg
Monterat och klart.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777228_74zfra.jpg
Fick slipa ner lite på undersidan av gallret (syns lite i övre änden på bilden)

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777233_sm5i1i.jpg
Gallret åter monterat, ser helt original ut, precis som jag vill ha det smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55857/777237_ktclwz.jpg
En liten bonus bild utifrån.
Senast redigerat av Jimmu (4 oktober 2009)

4 663 Inlägg
4 oktober 2009
skit bra big_smile kommer bli grymt bra ljud big_smile

744 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Saab_Robin skrev:
skit bra big_smile kommer bli grymt bra ljud big_smile

Säger som alla andra som bytt ut 3,5"arna, det gör verkligen skillnad!

Imorgon ska jag undersöka hur jag ska fästa diskanterna, de kommer att monteras under gallrena till 3,5"arna som byttes ut idag.
Delningsfiltrena ska även dom monteras och kablarna anslutas.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 oktober 2009
JBL GTO-327 låter riktigt bra på originalplats! smile Körde själv med dom förut och det var ett grymt lyft mot original. Men bara så du vet, om man vrider dom lite så behöver man inte slipa i gallret. wink Sen så ett litet tips, brevid skruvhålen i brädan har du några små platsklackar för att styra in originalhögtalarna, slipa ner dom så kan du skruva fast dom nya stummare. Sen så tycker iaf jag att du ska skippa diskanterna från kittet, om du nu inte kopplar bort diskanterna i 327orna.
Senast redigerat av ChriZtoffer (4 oktober 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

744 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
JBL GTO-327 låter riktigt bra på originalplats! smile Körde själv med dom förut och det var ett grymt lyft mot original. Men bara så du vet, om man vrider dom lite så behöver man inte slipa i gallret. wink Sen så ett litet tips, brevid skruvhålen i brädan har du några små platsklackar för att styra in originalhögtalarna, slipa ner dom så kan du skruva fast dom nya stummare. Sen så tycker iaf jag att du ska skippa diskanterna från kittet, om du nu inte kopplar bort diskanterna i 327orna.

Ja, jag såg att det var några plast spår som skulle centréra originalhögtalaren, men jag orkade inte slipa ner dom ikväll. Men jag funderade på det faktist smile
Körde in bilen på jobbet när jag gjorde det och hade redan skruvat fast högtalarna när jag skulle montera gallret, då gick det snabbare att kapa i gallret än att skruva loss högtalaren igen. -Lat? - En aning big_smile
Anledning till att skippa diskanterna?

221 Inlägg
5 oktober 2009
riktigt snygg saab! Och att det börja komma in lite stereo de är ju sjukt bra! wink tummen upp!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2009
Jimmu skrev:
Ja, jag såg att det var några plast spår som skulle centréra originalhögtalaren, men jag orkade inte slipa ner dom ikväll. Men jag funderade på det faktist smile
Körde in bilen på jobbet när jag gjorde det och hade redan skruvat fast högtalarna när jag skulle montera gallret, då gick det snabbare att kapa i gallret än att skruva loss högtalaren igen. -Lat? - En aning big_smile
Anledning till att skippa diskanterna?

Aha okej, men ett tips, gör det! smile Mellanregistret låter bättre (renare) och du får mer tryck när det blir riktigt tätt runt högtalaren. Om du vill sen så kan du även sätta för dom små hålen brevid där man fäster diskanterna om man har SS3. Anledningen till att jag tycker du ska skippa ett par av diskanterna är för att jag själv har testat exakt samma set-up, och det blir inte riktigt bra. Diskanterna i kittet låter bättre än dom i koaxialerna, så du bör helst köra med dom. Men då bör du som sagt koppla ur (och helst ta bort) dom i koaxialerna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

744 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
Bacemaker skrev:
riktigt snygg saab! Och att det börja komma in lite stereo de är ju sjukt bra! wink tummen upp!

Tack så mycket! Visst måste det uppgraderas tongue

ChriZtoffer skrev:
Aha okej, men ett tips, gör det! smile Mellanregistret låter bättre (renare) och du får mer tryck när det blir riktigt tätt runt högtalaren. Om du vill sen så kan du även sätta för dom små hålen brevid där man fäster diskanterna om man har SS3. Anledningen till att jag tycker du ska skippa ett par av diskanterna är för att jag själv har testat exakt samma set-up, och det blir inte riktigt bra. Diskanterna i kittet låter bättre än dom i koaxialerna, så du bör helst köra med dom. Men då bör du som sagt koppla ur (och helst ta bort) dom i koaxialerna.

Du har testat, koax..., koax..+diskanterna, samt endast diskanterna? Att köra med både diskanterna från kittet och koax blir för skrikigt då eller? Hur koplar du bort diskanten från 3,5"arna då? klipper kabeln?

744 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
091005
Idag har det börjats dra lågnivåkablar, ska fortsätta imorgon, blir nog lite provisoriskt nu då det börjar bli lite bråttom till installationen av resterande komponenter.

Ska dra om kablarna i vinter när jag har mera tid och bilen blir avställd.

141 Inlägg
6 oktober 2009
Här hade de hänt lite igen såg ja. Alltid roligt med ljudbygge smile

En fråga. Hur får man lös trösklarna utan att något går sönder? Lyckades få lös en tröskel utan den gick sönder. Tror på en sidan att ja lyckades ha sönder 4 av 6 clips iaf. :S

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
744 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
kane5100 skrev:
Här hade de hänt lite igen såg ja. Alltid roligt med ljudbygge smile

En fråga. Hur får man lös trösklarna utan att något går sönder? Lyckades få lös en tröskel utan den gick sönder. Tror på en sidan att ja lyckades ha sönder 4 av 6 clips iaf. :S

Visst, försöker ligga i så gott det går nu smile
Jag vet inte hur det är på 9-3og som dyu har (antar att det är på den du menar att trösklarna gått sönder på?) På SS/SC är det bara att dra dem rätt upp, men jag kan erkänna att ett clips sagt upp sig, men då har jag nog haft av trösklarna 3ggr/sida redan.
sirmiro skrev:
Ser riktigt bra ut. big_smile

Tack tack!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
Jimmu skrev:
Du har testat, koax..., koax..+diskanterna, samt endast diskanterna? Att köra med både diskanterna från kittet och koax blir för skrikigt då eller? Hur koplar du bort diskanten från 3,5"arna då? klipper kabeln?

Nja jag har testat middar samt koax med diskant, middar med diskant samt koax med diskant & middar med diskant samt koax utan diskant. Bäst lät sistnämda, alltså middar med diskant (kittet komplett) och koaxerna utan diskant. Har för mig då att jag kopplade middarna direkt som original och sen så körde jag diskanterna till dom samt koaxerna på filtret. Kablarna till diskanten i koaxen är det bara att löda bort eller klippa. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

744 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nja jag har testat middar samt koax med diskant, middar med diskant samt koax med diskant & middar med diskant samt koax utan diskant. Bäst lät sistnämda, alltså middar med diskant (kittet komplett) och koaxerna utan diskant. Har för mig då att jag kopplade middarna direkt som original och sen så körde jag diskanterna till dom samt koaxerna på filtret. Kablarna till diskanten i koaxen är det bara att löda bort eller klippa. smile

Får ta och prova lite olika varianter då smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2009
Gör så du. smile Om du ska ha diskanterna ovanför gallren riktade korrekt så bör du ju köra på dom som följde med kittet och skippa dom i koaxialerna (detta ger klart bäst resultat) men om du ska ha diskanterna osynliga, alltså under gallret, då kan du lika gärna köra på koxialerna och låta diskanter samt delningsfilter till kittet ligga kvar i kartongen. Men experimentera själv så blir du nog nöjd! smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

744 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Gör så du. smile Om du ska ha diskanterna ovanför gallren riktade korrekt så bör du ju köra på dom som följde med kittet och skippa dom i koaxialerna (detta ger klart bäst resultat) men om du ska ha diskanterna osynliga, alltså under gallret, då kan du lika gärna köra på koxialerna och låta diskanter samt delningsfilter till kittet ligga kvar i kartongen. Men experimentera själv så blir du nog nöjd! smile

Tackar för tipsen smile

744 Inlägg
9 oktober 2009
Trådstartare
091008
Nya huvudenheten sitter på plats, återstår nu endast lite finjusteringar smile

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 oktober 2009
Härligt att höra att det går framåt fortarande smile

141 Inlägg
9 oktober 2009
Visst, försöker ligga i så gott det går nu smile
Jag vet inte hur det är på 9-3og som dyu har (antar att det är på den du menar att trösklarna gått sönder på?) På SS/SC är det bara att dra dem rätt upp, men jag kan erkänna att ett clips sagt upp sig, men då har jag nog haft av trösklarna 3ggr/sida redan.

De är bra de. smile

De är som en saab 9-3se och clipsen är inte hållbara iaf.
Skulle nog satsa på att köpa hem massa clips ifall man behöver.

Vad har du för planer hädan efter?

Saab 900 -95 260hk T5, Saab 9-3 -00 185hk T7
Saab 9-3 -99 200hk T5 --Krockad & Inlöst--
Saab 9-3 -00 185hk T7 --Krockad & Inlöst--
Volvo 740 -90 116hk --såld--

Sök