4440
Sök

Hur kopplar jag in Hemmabio till TVn?

392 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
Hej, blir galen snart:)
Jag har köpt en plasmatv panasonic med hdmi portar.
Har också köpt ett hemmabiosystem med en hdmi port.

har dragit en hdmi kabel mellan dvdn/receivern och tvn

Hur gör jag för att få ljud till TV kanalerna?
Jag har ingen box utan jag kollar på tv via kabel.
Kollar alltsåpå tv via "TV" inputen.

Sorry om jag krånglar till det, men vore snällt med lite hjälp smile

MVH
Senast redigerat av sEAMP (4 november 2008)

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 november 2008
Du måste ha digital-tv och ansluta digital-tv-boxen till förstärkaren via SPDIF.

SpDIF är en optisk kabel (eller coaxial) som du kopplar mellan digitalboxen och förstärkaren för att få digitalt ljud...

Mvh Markus smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

392 Inlägg
4 november 2008
Trådstartare
-Mackan- skrev:
Du måste ha digital-tv och ansluta digital-tv-boxen till förstärkaren via SPDIF.

SpDIF är en optisk kabel (eller coaxial) som du kopplar mellan digitalboxen och förstärkaren för att få digitalt ljud...

Mvh Markus smile

Men alltså,det är inte hemmabio ljud jag vill ha i det analoga, det vet jag att det inte sänder ut.

Det jag vill är att ljudet från tvn ska spelas upp i hemmabio högtalarna.

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
4 november 2008
Då måste, hmm.  Det borde gå att göra så här. ''Men ta lågnivå-ljudet ur din SCART och koppla till din stereo precis som jag sade, då går det aldrig genom TVns förstärkare och högtalare.
''

Alltså ta en SCART-kabel mellan din förstärkare och din TV och sedan borde du få ut ljud i hemmabiosystemet.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 827 Inlägg
5 november 2008
HDMI sänder ju endast i digitala signaler så jag tror det blir svårt att få ut ett analogt ljud i den tyvärr...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

2 337 Inlägg
5 november 2008
Vad har du för modell på TV och hemmabiosystem? Får jag reda på det så kan jag nog lösa det.

Lagerhjon
178 Inlägg
5 november 2008
Du måste ju ha ljudutgång på tv´n (röd och vit) och sedan måste du ju ha någon ljudingång på vad jag antar är en kombinerad dvd/reciever. Det finns i de flesta fall. Har du flera alternativ bak på dvd´n så är väll det logiska att ta TV. Sen måste du ju ha dvd´n inställd på tv för att höra ljudet.

Detta ska ge ljud i hötalarna. Och du borde kunna använda någon form av souround för att "fejka" 5.1 ljud.

Lycka till!
Senast redigerat av DanThor (5 november 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 november 2008
Ja de e väl bara att koppla tvns vit/röda kontakter till receivern och sedan växla källa (fjärris) till tvn så har du ljudet där yikes

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 november 2008
Det ska gå att få ut digitalt ljud via HDMI, antar att det är vad trådskaparen är ute efter?

Då ska man väl (rätta mig om jag tänker fel) dra från bildkälla (tex digitalbox) till hemmabion (där denne tar ljudet ifrån)och sen vidare till tvn? Men trådskaparen har ingen box utan hans bildkälla är kabel... Antar att det är där felet ligger för så som han kopplat nu har han kopplat från tvns HDMI input till stereons HDMI input?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök