Effektförlust S60R

Nicodemus
5 november 2008 ·

Någon som vet hur många procent ?

BeCe
5 november 2008 · 364 Inlägg

Nicodemus skrev:
Någon som vet hur många procent ?

Du får nog skriva några rader till om vad du menar exakt

Saab 9-5 2.0T "-Blacked Out-" (2006)
viktore
5 november 2008 · 187 Inlägg

Effektförlust på awd brukar man höfta mellan 20-24%.

Nicodemus
5 november 2008 ·

Jag skulle mäta 0-100 tid med iphone och g-tech så skulle man skriva in effektförlust på den.
Någon som vet hur mycke det är ??
Är tacksam för svar smile

JontaK
5 november 2008 · 174 Inlägg

Effektförlusten på 4wd bilar är, som redan nämt strax över 20%.
Att få fram en helt exakt siffra gör du genom att först sätta motorn i bänk sen ställa bilen på rullande landsväg så har du effektsiffror på veven och på hjulen sen krävs inget mattegeni för att räkna ut effektförlusten. big_smile
Fast det är ju lite bökigt bara för att få fram en siffra.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Nicodemus
5 november 2008 ·

Stämmer det med 20-24%

TurbOla Reservdansk
5 november 2008 · 6 271 Inlägg

Du kan nog höfta lite, tror inte G-techen är tusendels procent-exakt. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Nicodemus
5 november 2008 ·

tror inte jag heller. har du testat ta tid på 0-100 ?

TurbOla Reservdansk
5 november 2008 · 6 271 Inlägg

Nej, lite svårt för min del, bilen har varit avställd sen Vallåkra. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Dale Sir
13 januari 2009 · 291 Inlägg

Mäta med iPhonen? VIlket program kör du med då? Har själv 4wd, iPhone å G-tech.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com
Toyota Avensis "D4D 180 Executive Plus" (2008)
torpis Forummoderator
13 januari 2009 · 10 572 Inlägg

Nicodemus skrev:
Jag skulle mäta 0-100 tid med iphone och g-tech så skulle man skriva in effektförlust på den.
Någon som vet hur mycke det är ??
Är tacksam för svar smile

Vad har effektförlusten för betydelse om du kör 0-100?

S60R är ju FWD tills det spinner, så fort det inte spinner så har den förmodligen mindre förluster än när der spinnero ch den driver på alla hjul...typ...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Syst3m
13 januari 2009 · 1 079 Inlägg

torpis skrev:

Nicodemus skrev:
Jag skulle mäta 0-100 tid med iphone och g-tech så skulle man skriva in effektförlust på den.
Någon som vet hur mycke det är ??
Är tacksam för svar smile

Vad har effektförlusten för betydelse om du kör 0-100?

S60R är ju FWD tills det spinner, så fort det inte spinner så har den förmodligen mindre förluster än när der spinnero ch den driver på alla hjul...typ...

Nä, nya haldex är 4wd även när det inte spinner. Vid kraftiga acc, kurvor, med mera när det behövs.

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Både gamla visko-AWDn och Haldexen har alltid drivning på alla fyra, men normalt driver de bara 5% bak, och 95% fram.

Dock kan den siffran i princip kastas om totalt, vid behov, gäller båda systemen.
Dock blir silikonoljan för varm i gamla AWDn efter ett tag, och då slår viskon ifrån av säkerhetsskäl.
Efter en minut så fungerar den igen.

Hur nya Haldexen reagerar vet jag inte.
Det är lameller i oljebad, som pressas ihopa med en hydraulkolv, vilket styrs av ett elsystem som jobbar med ABSen och lite andra datorer samt känner av axlarnas rotation, och så fort de båda snurrar olika fort så aktiveras systemet.

Det sker på någon hundradels sekund, har jag för mig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
13 januari 2009 · 8 228 Inlägg

TurbOla skrev:
Hur nya Haldexen reagerar vet jag inte.

I grund och botten är det samma dana / getrag-system som i gamla awd skillnaden är en koppling från Haldex

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
skogenracing xcOOb
13 januari 2009 · 388 Inlägg

på en g-tech behöver de inte ställas in nå, iaf inte på dom 2 värre ja kört med, vikt kan man ställa in om man vill få ut ett ungefärligt värde på hk.. men i vilket fall som helst kan man räkna ut ungefärliga hk om man har vikt o tid och som sagt normalt räknar man 20% eller strax över i förlust när man bänkar en 4wd bil..

Senast redigerat av skogenracing (13 januari 2009)

TurbOla Reservdansk
13 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Hur nya Haldexen reagerar vet jag inte.

I grund och botten är det samma dana / getrag-system som i gamla awd skillnaden är en koppling från Haldex

Jag tänkte på ifall den går varm, eller dylikt. smile
Båda drivlinorna går ju ut på att den inte låser mekaniskt, utan att det är lameller som trycker mot varandra och därmed låser...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang