Varför e billjud så dyrt.

Lonefox Bad music kills good sound
6 november 2008 · 7 241 Inlägg

David91 skrev:

evilaudio skrev:

David91 skrev:
Masterworks: nopps wink

evilaudio: ahh det var det jag trodde...

Busfarbror: nej det vet jag inte tongue men asså en förstärkare tlx kostar ju minst 1000 kr tongue.

oljekatt: ja det kan man ju förstå men asså tänke innom rimliga priser ifall man e under 20 tongue

har man inte pengar så finns de "räntefritt"...haha

haha wink aah men till topic tongue
e det att det  e 12 volt som gör det så dyrt att bygga i bilen?

Då får man göra som jag alltid gjort...köpa pö om pö.
Man köper en del i taget.
Visst det svider att ha grejerna liggandes men det blir bättre i längden.

Jag tycker tex. att 15K är rätt billigt inom bilstereo för där kan man få grejer som låter väldigt bra för den prislappen. Tycker tom. att man får bättre ljud om man byggt rätt med grejer för15K i bil än 15K hemma.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
phettbengt
6 november 2008 · 36 Inlägg

15k är väl inget för hemmet, bara subwoofern kosta ju nästan det

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 november 2008 · 3 404 Inlägg

Är billjud dyrt? Visst, jag kan hålla med dig om att Logitechs 2.1 system för dryga 1 000lappen låter rätt ok (har själv Logitechs z-2300 för 1 500). Men ska du kolla på BRA hemaljud så inser du rätt snabbt att billjud faktiskt är ganska "billigt" endå. Ta en sväng förbi Hi-Fi klubben t.ex. för en demonstration smile

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
phettbengt
6 november 2008 · 36 Inlägg

TenZer skrev:
Är billjud dyrt? Visst, jag kan hålla med dig om att Logitechs 2.1 system för dryga 1 000lappen låter rätt ok (har själv Logitechs z-2300 för 1 500). Men ska du kolla på BRA hemaljud så inser du rätt snabbt att billjud faktiskt är ganska "billigt" endå. Ta en sväng förbi Hi-Fi klubben t.ex. för en demonstration smile

Jo där har de fina grejer, köpte våran XT serie där smile

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
6 november 2008 · 2 353 Inlägg

Det handlar om referenser. Och hur systemen som man lyssnat på verkligen presterar, dvs hur är det inställt och monterat.

På SM-finalen förra året lät mitt system lika bra som många hemmaHiFianläggningar gör som kostar en bra bit över 100k...återstår att se om jag får till det till årets final.. yikes

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (6 november 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Audi-powah
6 november 2008 · 497 Inlägg

att jämnföra datahögtalare med billjud e som att jämnföra en en porshe imot en gammal skroti ford eller nåt liknande.
har dom inte bättre ljud i bilen än i ditt dsatasystem så är det 100%felbyggt eller biltemaskit.
ljudet brukar låta rent i data kit men basen brister för mycket desvärre.
när man känner basen i kroppen och man knappt kan andas  då vet man att man har så det räcker;)

Audi S3 "Quattro" (2002)
phettbengt
6 november 2008 · 36 Inlägg

jonash skrev:
Det handlar om referenser. Och hur systemen som man lyssnat på verkligen presterar, dvs hur är det inställt och monterat.

På SM-finalen förra året lät mitt system lika bra som många hemmaHiFianläggningar gör som kostar en bra bit över 100k...återstår att se om jag får till det till årets final.. yikes

mvh Jonas

Skulle verkligen vilja sitta i din bil och lyssna på ljudet.

phettbengt
6 november 2008 · 36 Inlägg

Audi-powah skrev:
att jämnföra datahögtalare med billjud e som att jämnföra en en porshe imot en gammal skroti ford eller nåt liknande.
har dom inte bättre ljud i bilen än i ditt dsatasystem så är det 100%felbyggt eller biltemaskit.
ljudet brukar låta rent i data kit men basen brister för mycket desvärre.
när man känner basen i kroppen och man knappt kan andas  då vet man att man har så det räcker;)

Ljud som låter rent i datahögtalare? Nja det kan jag inte hålla med om.. värsta skiten skulle jag säga. Bas är det inget fel på i logitechs värre datasystem, men däremot mellanregistret hänger inte med för 5 öre. Kostar lite slantar att ta fram ett bra mellanregister, det är det man märker när man ska betala också.
Det är inte svårt att spela högt, det svåra är att spela rent.

Senast redigerat av phettbengt (6 november 2008)

dbjanoz
6 november 2008 · 1 785 Inlägg

David91 skrev:
Tjena som topic. har dator högtalare hemma som kostar något över 1000 kr.(logitech thx)
och dom är mycket bättre än många kompisars bilar som har lagt ner massa pengar på billjud.

För det första är det en orättvis jämförelse eftersom det inte räcker med högtalare för att få ljud ur dina PC högtalare. Det krävs en dator också eller hur?

Hur dina kompisars billjud låter eller vad de har lagt har jag ingen aning om. Bilen är inget bra lyssningsrum inte i närheten av vad ett vanligt rum i ett hus är. Dessutom är installationen av stor betydelse för slutresultatet.

Ett sätt är ju att flytta dina PC högtalare till bilen så får du en jämförelse hur de låter i en bilkupé.

Det är många komponenter som behövs för en komplett anläggning så det blir naturligtvis dyarare i bilen dessutom krävs det mer av slutsteg som ska drivas på 12Volt systemet och inte 230V det är lättare att transformera ner spänning än att transformera upp den!

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Sharky
6 november 2008 · 10 287 Inlägg

Där håller vi med till 100%. Badkarsmusik med massa bas och massa diskant är ofta nån slags norm för vad många tycker "läter bra". Men referensspelar man tex med nåt som LCGC (London Community Gospel Choir) har gjort så går sådana system fetbort.
Om vi går till "hemma" så har jag trevägs centersystem i min hembio  med dubbla 6.5" matat med 350W och det är väl ungefär vad jag kräver för att jag skall börja tycka att man har en mid som hänger med.

/Göran

phettbengt skrev:
men däremot mellanregistret hänger inte med för 5 öre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jocke_gronberg
6 november 2008 · 4 586 Inlägg

I många bilar idag så slår ju orginalsystemet ett datorsystem hemma för 1000:-

Har andvänt Mutant i min förra bil blev sjukt bra ljud utan att det kostade allt för mycket

Ifall du planderar själv att bygga så ta en titt på Mutant

Streethawk Billjuds Wannabe
6 november 2008 · 1 771 Inlägg

Skulle inte säga att billjud är dyrt direkt. Många klarar sig väldigt bra utan bas. Jag har däremot tre basar samt 2 slutsteg 6'9or och 2 st 4" och allt gick på ungefär 3k, Så man kan komma billigt undan, däremot så är mitt hemma system dyrare just nu. logitech z-5500

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Grodan74
6 november 2008 · 206 Inlägg

Vägljudet sabbar ju något helt otroligt tycker jag.. Står man men motorn avstängd, och har ljudet rätt inställt så låter det ju hur bra som helst.. Då slår det mina datorhögtalare med hästlängder, men däremot om man kör bilen i 70 så låter det ju inte alls lika bra, då låter datorhögtalarna bättre.

Sedan spelar jag inte så jättehögt med datorhögtalarna, om man vrider upp volymen ganska mycket börjar dom ju låta skit, och det är nog ändå inte tillräckligt högt för att överrösta väg- och motorljud!

micke7406
6 november 2008 · 1 400 Inlägg

Grodan74 skrev:
Vägljudet sabbar ju något helt otroligt tycker jag.. Står man men motorn avstängd, och har ljudet rätt inställt så låter det ju hur bra som helst.. Då slår det mina datorhögtalare med hästlängder, men däremot om man kör bilen i 70 så låter det ju inte alls lika bra, då låter datorhögtalarna bättre.

Sedan spelar jag inte så jättehögt med datorhögtalarna, om man vrider upp volymen ganska mycket börjar dom ju låta skit, och det är nog ändå inte tillräckligt högt för att överrösta väg- och motorljud!

Man får dämpa bilen bättre.Det finns inga genvägar till bra ljud.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
evilaudio
6 november 2008 · 16 195 Inlägg

micke7406 skrev:

Grodan74 skrev:
Vägljudet sabbar ju något helt otroligt tycker jag.. Står man men motorn avstängd, och har ljudet rätt inställt så låter det ju hur bra som helst.. Då slår det mina datorhögtalare med hästlängder, men däremot om man kör bilen i 70 så låter det ju inte alls lika bra, då låter datorhögtalarna bättre.

Sedan spelar jag inte så jättehögt med datorhögtalarna, om man vrider upp volymen ganska mycket börjar dom ju låta skit, och det är nog ändå inte tillräckligt högt för att överrösta väg- och motorljud!

Man får dämpa bilen bättre.Det finns inga genvägar till bra ljud.

efter 30 förpackningar me M1 matta så blir bilen väldigt tyst å stumm...hehe

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
6 november 2008 · 7 241 Inlägg

Dämpning tillhör en av de viktigaste delarna inom bst....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
David91 bor i
6 november 2008 · 529 Inlägg

många bra svar wink tackar.

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...
twin_cam Smålänning
6 november 2008 · 7 877 Inlägg

Bilar är det sämsta utrymmet som finns att bygga ljud i... För litet.. Basen kan inte breda ut sig riktigt, och har man inte tidskomp så blir det ju dessutom fel med tiden eftersom man inte sitter i mitten på bilen...

I en bil behövs ju ofta t.ex 2 st 12" basar för att få samma tryck som 2 st 6,5 eller 8" ger inomhus hemma...

Själv kör jag datorns ljud genom ett Creative SoundBlaster in till min AKAI Stereo Receiver och ut i mina PROSON Stratego smile Betydligt bättre än de flesta datorsystem jag lyssnat på i prisklassen 0-5000.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
7 november 2008 · 2 353 Inlägg

phettbengt skrev:

jonash skrev:
Det handlar om referenser. Och hur systemen som man lyssnat på verkligen presterar, dvs hur är det inställt och monterat.

På SM-finalen förra året lät mitt system lika bra som många hemmaHiFianläggningar gör som kostar en bra bit över 100k...återstår att se om jag får till det till årets final.. yikes

mvh Jonas

Skulle verkligen vilja sitta i din bil och lyssna på ljudet.

Sm final i Kristinehamn om 2 veckor, fast det e ju en bit från Motala...men du är välkommen om du skall dit! (alla är välkomna!)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
phettbengt
7 november 2008 · 36 Inlägg

jonash skrev:

phettbengt skrev:

jonash skrev:
Det handlar om referenser. Och hur systemen som man lyssnat på verkligen presterar, dvs hur är det inställt och monterat.

På SM-finalen förra året lät mitt system lika bra som många hemmaHiFianläggningar gör som kostar en bra bit över 100k...återstår att se om jag får till det till årets final.. yikes

mvh Jonas

Skulle verkligen vilja sitta i din bil och lyssna på ljudet.

Sm final i Kristinehamn om 2 veckor, fast det e ju en bit från Motala...men du är välkommen om du skall dit! (alla är välkomna!)

mvh Jonas

Okej, tack så mycket.. Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang