renovera 350 motor

Dennis75
5 november 2008 · 9 Inlägg

Tjena!
Har tänkt att renovera en bil, " vet ej märke än"  smile men har hittat en motor till att börja med.

Annons jag hittade.

Pontiac 350 motor från en firebird-68 med
2 portsförgasare, th350 automatlåda och turbin.
Lådan läcker olja, men fungerar. Grenrör och startmotor medföljer.

Pris: 5500:-

Är detta nåtgot hyfsat enkelt att ta tag i och inte allt för dyrt? då jag inte har gjort det förut.
Jag skall inte trimma eller modifiera den.
Men det får ta den tid det tar.  smile


/Dennis

Kesler
5 november 2008 · 3 650 Inlägg

Har du tänkt å helrenovera hela motorn lr bara fixa läckan?

Senast redigerat av Kesler (5 november 2008)

mrbuggy Entreprenör
5 november 2008 · 1 784 Inlägg

Dennis75 skrev:
Tjena!
Har tänkt att renovera en bil, " vet ej märke än"  smile men har hittat en motor till att börja med.

Annons jag hittade.

Pontiac 350 motor från en firebird-68 med
2 portsförgasare, th350 automatlåda och turbin.
Lådan läcker olja, men fungerar. Grenrör och startmotor medföljer.

Pris: 5500:-

Är detta nåtgot hyfsat enkelt att ta tag i och inte allt för dyrt? då jag inte har gjort det förut.
Jag skall inte trimma eller modifiera den.
Men det får ta den tid det tar.  smile


/Dennis

ska du bara renovera den lite lätt så e den väl OK...

Dennis75
5 november 2008 · 9 Inlägg

Tänkt att helrenovera.

Senast redigerat av Dennis75 (5 november 2008)

Kesler
5 november 2008 · 3 650 Inlägg

det blir ju inte direkt "billigt" tänk på att en sotningssats kostar runt 1000lappen om inte mer..ett exempel, så lapparna kan försvinna rätt snabbt smile

Senast redigerat av Kesler (5 november 2008)

Dennis75
5 november 2008 · 9 Inlägg

Har väl tänkt o lägga 10.000 - 15.000 på en längre tid eller mer.  smile

laynus
5 november 2008 · 256 Inlägg

om motorn är ifrån 68 är det ingen strypt smog motor iaf så det är ju bra, vad renoveringen kostar beror på utgångskick? tongue

Kesler
5 november 2008 · 3 650 Inlägg

Dennis75 skrev:
Har väl tänkt o lägga 10.000 - 15.000 på en längre tid eller mer.  smile

jo men borde väl helt klart räcka

camaro67 Meister
5 november 2008 · 6 763 Inlägg

Största problemet är väll att de är en pontiacmaskin. Nu kommer jag inte ihåg om de är varv eller vad de är de inte tål. Mitt tips är att leta efter en cheva sb istället. Allt är billigare och den håller bättre big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Dennis75
5 november 2008 · 9 Inlägg

Pratade med ägaren nyss, han sa att lådan läcker ganska mycket olja men motorn låter fint, inga missljud.
Han hade nyligen haft den i en bil.
Så var kan man köpa en bok med sprängskiss över just denna motorn?

Sokrates Eliminator
5 november 2008 · 1 441 Inlägg

En Cheva 350 är den billigaste V8 du kan jobba med, finns massor av delar billigt. Nästan lika vanlig som Volvo B20.

Kolla först att den inte redan är borrad till max överdimension, är den det, och sliten i cylinderloppen så duger den bara som bojsänke alt, bordsstativ.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Kesler
5 november 2008 · 3 650 Inlägg

kanske går att hitta nåt där : http://pfa.egetforum.se/forum/pagemap.php

Dennis75
5 november 2008 · 9 Inlägg

Tack för svaren, men kommer säkert återkomma med 100.000 frågor till tongue

thunderbolt
6 november 2008 · 135 Inlägg

camaro67 skrev:
Största problemet är väll att de är en pontiacmaskin. Nu kommer jag inte ihåg om de är varv eller vad de är de inte tål. Mitt tips är att leta efter en cheva sb istället. Allt är billigare och den håller bättre big_smile

Nu ska vi inte vara såna, det finns dem som har tagit ut en effekt 1600hk med ett original Pontiac-block, dock så brukar man säga att 700hk max med original och över det eftermarknads block. Om man bygger motorn rätt så håller den, vilket cheva-byggare inte brukar klara;), visst den kanske inte kan varva precis så mycket som en csb men en Pontiac har betydligt mer vridmoment i låg och mellanregistert än csb (i de flesta fall).
Det extra fina med Pontiac motorn är att Pontiac bara använde en storlek på alla sina block finns ej någon small eller big-block detta gör att du kan nästan ta vilka delar du vill från olika motorer och de passar. Sedan har alla Pontiac-toppar helt maskin bearbetade förbränningsrum från fabrik, alla motorer hade så kallade air-gap insug, kammen kan absolut inte vandra i en Pontiac, relativt hög deckhöjd, riktigt bra vipparms geometri.
Något som är dåligt på Pontiac motorn är vevstakarna, det är det första man kanske ska byta i en pontiac och den största anledning till begänsningen i varv, sedan på de större motorerna 421, 428 och 455 så används 3,25" ramtappar och dessa är svåra att förse med tillräckligt med olja över ca 6000rpm, sedan kan lyftargallriet bli lite känsligt om man använder framförallt rullyftare. tongue Sedan om man kör med riktigt många hästar har det hänt att blocket har delat sig på mitten, men det är inget den vanliga dödliga behöver alls bry sig om! big_smile
Sedan vem var det som hade den första muskelbilen? cool

Men jag vet inte om jag rekommderar nog inte en Pontiac 350 som en billigt renoveringsobjekt för det första är alltid Pontiac delar lite dyrare än cheva och sedan är 350 motorn inget att hänga i granen riktigt, en 400 är bättre på alla vis.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang