IGEN! öppen eller återcirkulerande dump på volvo B21ET,

Frejd
6 november 2008 · 53 Inlägg

Hellst vill jag ha svar från folk som Har gjort det själva och som VET vad som funkar bäst. men alla svar är välkomna smile

Volvo Amazon Turbo "Sleeper" (1967)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
6 november 2008 · 2 252 Inlägg

Använda SÖK funktionen.. finns hur mkt som helst om dumpar

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
WolfZap Volvo-Beroende
6 november 2008 · 289 Inlägg

Kör öppen dump på min b23et. Funkar klockrent, dock fick jag lite högre bränsleförbrukning. Men det funkar bra. Fast jag vet inte vad du har för sprut.

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

Det går utmärkt att ha en öppen ventil på B21ET, k-jet systemet fettar på ordentligt ändå så denna extra mängd bränsle som blir iom att man släpper ut uppmätt luft är försumbar.

Frejd
6 november 2008 · 53 Inlägg

Hilmer skrev:
Det går utmärkt att ha en öppen ventil på B21ET, k-jet systemet fettar på ordentligt ändå så denna extra mängd bränsle som blir iom att man släpper ut uppmätt luft är försumbar.

Tackar så ödmjukast=) då vet jag att jag kan köra öppet då! om inte annat får jag väl byta om det skiter sig!

Volvo Amazon Turbo "Sleeper" (1967)
Tuffhaggman
6 november 2008 · 864 Inlägg

WolfZap skrev:
Kör öppen dump på min b23et. Funkar klockrent, dock fick jag lite högre bränsleförbrukning. Men det funkar bra. Fast jag vet inte vad du har för sprut.

Det luktar motsägelse...Hade det funkat klockrent hade det inte påverkat prestandan negativt över huvud taget.

Janneutanb
6 november 2008 · 7 271 Inlägg

Har svårt att se hur dumpen skulle kunna påverka bränsleförbrukningen nämnvärt...

Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

Tuffhaggman skrev:

WolfZap skrev:
Kör öppen dump på min b23et. Funkar klockrent, dock fick jag lite högre bränsleförbrukning. Men det funkar bra. Fast jag vet inte vad du har för sprut.

Det luktar motsägelse...Hade det funkat klockrent hade det inte påverkat prestandan negativt över huvud taget.

Brains skrev:
Har svårt att se hur dumpen skulle kunna påverka bränsleförbrukningen nämnvärt...

Eftersom man släpper ut redan uppmätt luft så fettar det på en aning, dvs den luft man släpper ut genom ventilen är uppmätt av LMM och då ger spridarna detta bränsle. Men eftersom luften som var avsedd för soppan går ut i det fria så går alltså motorn lite fett med en ev högre förbrukning som följd beroende på vilken körning man ligger inne med.
Vad det gäller B21ET och k-jet så fungerar det lite annorlunda, så dessa är egentligen bättre att montera dumpventil på.

JacobStenberg Billackerare
6 november 2008 · 58 Inlägg

Öppen eller återcirkulerande är ju knappt nån skillnad! Återcirkulerande pyser in luften i luftfilterboxen och det kan absolut inte ha något med bränsleförbrukningen att göra.

Janneutanb
6 november 2008 · 7 271 Inlägg

Hilmer skrev:

Tuffhaggman skrev:

WolfZap skrev:
Kör öppen dump på min b23et. Funkar klockrent, dock fick jag lite högre bränsleförbrukning. Men det funkar bra. Fast jag vet inte vad du har för sprut.

Det luktar motsägelse...Hade det funkat klockrent hade det inte påverkat prestandan negativt över huvud taget.

Brains skrev:
Har svårt att se hur dumpen skulle kunna påverka bränsleförbrukningen nämnvärt...

Eftersom man släpper ut redan uppmätt luft så fettar det på en aning, dvs den luft man släpper ut genom ventilen är uppmätt av LMM och då ger spridarna detta bränsle. Men eftersom luften som var avsedd för soppan går ut i det fria så går alltså motorn lite fett med en ev högre förbrukning som följd beroende på vilken körning man ligger inne med.
Vad det gäller B21ET och k-jet så fungerar det lite annorlunda, så dessa är egentligen bättre att montera dumpventil på.

Jo men den skickar ju fortfarande ut samma mängd soppa varesig luften är kvar eller utsläppt.
Eller är det något annat som jag har missat?

twin_cam Smålänning
6 november 2008 · 7 877 Inlägg

Om inte jag minns fel så har B21ET K-Jetronic?

Då kan du lungt ha öppen dump smile Finns ingen sturbox så långt ögat når som vill mäta referensluft och grejer smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
JacobStenberg Billackerare
6 november 2008 · 58 Inlägg

Spjällägesgivaren uppger ju även att spjället är stängt så motorn fettar inte alls på.

Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

JacobStenberg skrev:
Öppen eller återcirkulerande är ju knappt nån skillnad! Återcirkulerande pyser in luften i luftfilterboxen och det kan absolut inte ha något med bränsleförbrukningen att göra.

Med en återcirkulerande ventil så skickas luften tillbaks precis innan turbon, dvs efter LMM.
Detta gör ju att redan uppmätt luft kommer till nytta av motorn till skillnad på en öppen ventil.

Brains skrev:
[
Jo men den skickar ju fortfarande ut samma mängd soppa varesig luften är kvar eller utsläppt.
Eller är det något annat som jag har missat?

Utsläppt luft = uppmätt luft som går ut i tomma intet kommer ju inte motorn till godo, dvs den skickar in mer soppa än vad det fått luft.


twin_cam skrev:
Om inte jag minns fel så har B21ET K-Jetronic?

Då kan du lungt ha öppen dump smile Finns ingen sturbox så långt ögat når som vill mäta referensluft och grejer smile

Som jag skrev i mitt förra inlägg så ser det alltså lite annorlunda ut på k-jet, det är inte alls lika känsligt för detta.

JacobStenberg skrev:
Spjällägesgivaren uppger ju även att spjället är stängt så motorn fettar inte alls på.

Som sagt, med en öppen dump så skickas redan uppmätt luft rakt ut utanför systemet = soppan är redan skickad till spridarna = lite fetare blandning.

Kornz Solfilmsmontör
6 november 2008 · 947 Inlägg

Brains skrev:
Jo men den skickar ju fortfarande ut samma mängd soppa varesig luften är kvar eller utsläppt.
Eller är det något annat som jag har missat?

Hilmer skrev:
Utsläppt luft = uppmätt luft som går ut i tomma intet kommer ju inte motorn till godo, dvs den skickar in mer soppa än vad det fått luft.

Tror inte du förstår hans resonemang. Visst får du för fet blandning ingen snack om saken. Men det ökar ju inte bränsleförbrukningen eftersom den luft som blir utsläppt av avlastningsventilen var ju ämmad att gå in i förbrännings rummet. Alltså ger inte spridaren mer bränsle utan det är samma mängd bara att den får mindre luft. DVS: Bilen drar inte mer bensin utan lika mkt. Hoppas du förstår.

Senast redigerat av Kornz (6 november 2008)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

Kornz skrev:

Brains skrev:
Jo men den skickar ju fortfarande ut samma mängd soppa varesig luften är kvar eller utsläppt.
Eller är det något annat som jag har missat?

Hilmer skrev:
Utsläppt luft = uppmätt luft som går ut i tomma intet kommer ju inte motorn till godo, dvs den skickar in mer soppa än vad det fått luft.

Tror inte du förstår hans resonemang. Visst får du för fet blandning ingen snack om saken. Men det ökar ju inte bränsleförbrukningen eftersom den luft som blir utsläppt av avlastningsventilen var ju ämmad att gå in i förbrännings rummet. Alltså ger inte spridaren mer bränsle utan det är samma mängd bara att den får mindre luft. DVS: Bilen drar inte mer bensin utan lika mkt. Hoppas du förstår.

Alltså, en bil förbrukar ett visst värde med återcirkulerande ventil, genom att istället släppa ut redan uppmätt luft innebär ju att motorn drar in mer soppa än vad det finns luft till, dvs den går fett. Denna extra soppa som man helt i onödan ger motorn borde rimligen kunna innebära en viss förlust i bränsleekonomin.

sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

Hilmer skrev:

Kornz skrev:

Brains skrev:
Jo men den skickar ju fortfarande ut samma mängd soppa varesig luften är kvar eller utsläppt.
Eller är det något annat som jag har missat?

Hilmer skrev:
Utsläppt luft = uppmätt luft som går ut i tomma intet kommer ju inte motorn till godo, dvs den skickar in mer soppa än vad det fått luft.

Tror inte du förstår hans resonemang. Visst får du för fet blandning ingen snack om saken. Men det ökar ju inte bränsleförbrukningen eftersom den luft som blir utsläppt av avlastningsventilen var ju ämmad att gå in i förbrännings rummet. Alltså ger inte spridaren mer bränsle utan det är samma mängd bara att den får mindre luft. DVS: Bilen drar inte mer bensin utan lika mkt. Hoppas du förstår.

Alltså, en bil förbrukar ett visst värde med återcirkulerande ventil, genom att istället släppa ut redan uppmätt luft innebär ju att motorn drar in mer soppa än vad det finns luft till, dvs den går fett. Denna extra soppa som man helt i onödan ger motorn borde rimligen kunna innebära en viss förlust i bränsleekonomin.

Helt rätt där hilmer, men det beror ju på om man ahr Lmm och vilken sort, på ex en b230 et mäts luftmängden bara med en klaff och potentiometer, altså så när man gasar mäter den hur mkt luft det åker igenom bara så då spelar det ignen roll om man har öppen för den luften som försvinner emd öppen dump märks inte av då eftersom den bara mäter flödet. Men har man en luftMASSEmätare som mäter luften så vet den exakt hur mkt luft som strömmar in och räknar därför med att det inte försvinner eftersom den skickar signaler till boxen om at tdet finns så mycket luft och då kan bilen hacka till eller dö 1 sekund. har man då en återcirkulerande som då ska gå in efter Lmm så blir det ignet konstigt, men jag evt inte hur det är på k-jet, sitetr väl ignen Lmm där? och då kan det omöjligt göra någon skillnad.

Senast redigerat av sopbilen (6 november 2008)

Hilmer
6 november 2008 · 1 789 Inlägg

K-jet har en sk luftvåg som justerar efter hur mycket motorn suger och genom att vara i direkt anslutning till bränslefördelaren så skickar den soppa till spridarna.
När spjället stänger så går ju tryckvågen baklänges, så samtidigt som luften går ut genom ventilen så har det bakåtgående trycket gjort att vågen stängt och skickar alltså inte på mer soppa alls.

sopbilen
6 november 2008 · 62 Inlägg

Hilmer skrev:
K-jet har en sk luftvåg som justerar efter hur mycket motorn suger och genom att vara i direkt anslutning till bränslefördelaren så skickar den soppa till spridarna.
När spjället stänger så går ju tryckvågen baklänges, så samtidigt som luften går ut genom ventilen så har det bakåtgående trycket gjort att vågen stängt och skickar alltså inte på mer soppa alls.

Då kan det ju inte spela någon roll om man har öppen eller stängd dump för den Lmm mäter ju bara flöde  smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang