4945
Sök

besiktningsproblem hc och lambda

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 november 2008
Garfield skrev:
_DamnIt skrev:
100kr etanol i tanken fick jag göra för att få ner HC, lambda och oc2 värdena på min förra. Men som tidigare nämnt, det är ju ingen vettig lösning, men igenom går den smile

Du menar att du sänkte lambda-värdet när du tankade i E85? Det låter otroligt.

Jag körde en Ford mondeo 2.0glx rs innan, alla värden utom co värdet va för högt, så besiktningsgubben sa till mig att testa med 100kr etanol i tanken innan nästa besikning, och jag gjorde det. Och fick ner hc, lambda och co2 värdena inom godkända gränser! Så jag kan absolut inte i denna värld ge en förklaring till varför, men det funkade! Dock får jag tillägga att jag hade hade 3-4l bensin kvar i tanken bara när jag fyllde på. Men jag fick igenom den med den lösningen iaf!

1 948 Inlägg
9 november 2008
DoT skrev:
Garfield skrev:
_DamnIt skrev:
100kr etanol i tanken fick jag göra för att få ner HC, lambda och oc2 värdena på min förra. Men som tidigare nämnt, det är ju ingen vettig lösning, men igenom går den smile

Minst sagt. roll

lambda värdet mäts i HC = oförbrändt bränsle. och eftersom det inte e lika mycket energi i e85 som i vanlig bensin så får bilen blandning som inte e lika fet och förbränner lämnar därför inte lika mycket oförbränt bränsle.

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 november 2008
baltis skrev:
DoT skrev:
Garfield skrev:

Minst sagt. roll

lambda värdet mäts i HC = oförbrändt bränsle. och eftersom det inte e lika mycket energi i e85 som i vanlig bensin så får bilen blandning som inte e lika fet och förbränner lämnar därför inte lika mycket oförbränt bränsle.

Någon som kunde ge ett bra svar på min lösning roll

1 019 Inlägg
9 november 2008
baltis skrev:
DoT skrev:
Garfield skrev:

Minst sagt. roll

Öhh, lambdavärdet är ett mått hur mycket syre det finns i avgaserna. Om motorn går magert så kommer det finnas mycket syre i avgaserna, lambda>1. Om du tankar i E85, som kräver ännu mer bränsle till en viss given luftmassa så kommer motorn gå ännu magrare => ännu högre lambda-värde.

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2008
_DamnIt skrev:
baltis skrev:
DoT skrev:

Minst sagt. roll

Någon som kunde ge ett bra svar på min lösning roll

Har för mig att vi redan rett ut i en annan E85-tråd att din bil inte mådde bra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 november 2008
Aidin skrev:
Testat att tanka 1/3 e85? vet i alla fall att HC värdet går ner då! låter som katalysatorn har gjort sitt

Alltså... Varför fuska sig genom SBP?   för all del så är man väl ingen trafikfara bara för bilen drar mer bränsle, men det känns ju som att om man tätar avgassystemet (ja det kan läcka som tusan utan att det hörs) så kommer bilen reglera mott rätt lambda och dra rätt mängd bränsle.

Gör du likadant med rostiga bromsrör eller länkarmar som nästan är av?  silvertejp och underredsmassa?

fixa felen på era bilar, klart bästa lösningen för både plånbok och andra i trafiken!

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
9 november 2008
torpis skrev:
Aidin skrev:
Testat att tanka 1/3 e85? vet i alla fall att HC värdet går ner då! låter som katalysatorn har gjort sitt

Alltså... Varför fuska sig genom SBP?   för all del så är man väl ingen trafikfara bara för bilen drar mer bränsle, men det känns ju som att om man tätar avgassystemet (ja det kan läcka som tusan utan att det hörs) så kommer bilen reglera mott rätt lambda och dra rätt mängd bränsle.

Gör du likadant med rostiga bromsrör eller länkarmar som nästan är av?  silvertejp och underredsmassa?

fixa felen på era bilar, klart bästa lösningen för både plånbok och andra i trafiken!

Hehe..nåja...torpis...jag förstår tankarna bakom ditt förslag..å håller med..MEN..tex. köpa en katt för 4.500:- till en bil som e värd kanske 4000:- får ju vem som helst att fundera ikring fuskvägar...ELLER...Har jag fel.? (OBS. ett exempel bara.)

R1 driver!
5 128 Inlägg
9 november 2008
Garfield skrev:
baltis skrev:
DoT skrev:

Minst sagt. roll

Öhh, lambdavärdet är ett mått hur mycket syre det finns i avgaserna. Om motorn går magert så kommer det finnas mycket syre i avgaserna, lambda>1. Om du tankar i E85, som kräver ännu mer bränsle till en viss given luftmassa så kommer motorn gå ännu magrare => ännu högre lambda-värde.

Oavsett vad, det hjälpte på min bil, och jag kan inte ge något vettigt svar på varför! Men det hjälpte, punkt slut!

169 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
bilen gick igenom med med fina siffror idag med katten ja köpte på eklunds i skövde

Häst
1 099 Inlägg
10 november 2008
hangelosa_maffian skrev:
bilen gick igenom med med fina siffror idag med katten ja köpte på eklunds i skövde

Gött . smile

Än är inte den sista idioten född..

Sök