Fel på kupefläkt, fungerar bara på max.

DavidH
10 november 2008 · 104 Inlägg

Hej.
Jag har precis köpt en Mitsubishi Galant 94 för en vecka sedan och håller på och försöker fixa iordning den.
Nu e det så att kupefläkten fungerar men bara på läge 4 dvs på max efekt och i alla andra lägen är den inte igång alls. När den är på max så fungerar värme o kyla som det ska också.
Reglaget är i ratt format, inte digitalt och alla lägen klickar i eller vad man ska kalla det men endast 4:e blåser.
Nån som vet vad som kan va fel och hur man fixar det?
Vad skulle det ev kunna gå på att köpa nytt eller begagnat och behöver man lämna in den för byte isåfall eller är det något sånär lätt fixat själv?

All hjälp uppskattas.

David

edit: Har köpt fel värmefläktsmostånd, köpte ett till ecc som jag inte skulle ha. Har letat efter ett begagnat på bildelsbasen och jag hitar många som ser lika dana ut som det jag har som inte är till ecc men sifrorna stämmer inte på nått än så länge, på mitt står det A  12No534  och på andra jag hittat står det såsom E  2No354 eller A  11No534 och på ett jag hitta står det H  12No534. Vet nån om det har någon betydelse vilka siffror och bokstäver det är eller om det kvittar med vissa siffror? Verkar ju stört o göra 25 olika sorters motstånd till i princip samma bilmodell med små skillnader mellan dom.

Senast redigerat av DavidH (2 december 2008)

te_wik Forummoderator
10 november 2008 · 12 813 Inlägg

Byt fläktmotståndet så är det fixat!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
10 november 2008 · 104 Inlägg

te_wik skrev:
Byt fläktmotståndet så är det fixat!

Mvh Tommy

Tack för svaret. Men jag är rätt ny på o fixa med bilar så har du nått tipps på vart i bilen jag hittar det?
Ex på vart man köper ett, biltema, mekonomen, preem?`

Mvh David

Larsson_Power Saabvilde!
10 november 2008 · 1 708 Inlägg

DavidH skrev:

te_wik skrev:
Byt fläktmotståndet så är det fixat!

Mvh Tommy

Tack för svaret. Men jag är rätt ny på o fixa med bilar så har du nått tipps på vart i bilen jag hittar det?
Ex på vart man köper ett, biltema, mekonomen, preem?`

Mvh David

Kolla på Mekonomen dom har till 99% säkerhet ett sånt motstånd.

www.mekonomen.se

Mvh Michael

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)
Saab 9000 CC T16 "Lapptäcket" (1988)
te_wik Forummoderator
10 november 2008 · 12 813 Inlägg

Tror inte biltema har, inte heller preem.

Mekonomen kanske har, inte säkert.

Jag vet inte var den sitter på en sådan bil som du har tyvärr.

Dessutom när det är en japanare så är det inte säkert att den har ett motstånd, utan en annan finurlig grejj som jag inte kommer ihåg namnet på.
Den reglerar jorden ist så fläkten får olika hastigheter.
Den jag bytte på min bil var tillverkad av Delco, inte som resten av elsystemet som är av hella, bosch eller VAG original.
Denna delen hittade jag ingenstans i sverige, inte i tyskland heller, men fick tag på en begegnad.

Min satt iaf i under huven, under plasten mot vindrutan.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
10 november 2008 · 104 Inlägg

Okej, låter ju som det inte behöver bli så dyrt iaf men frågan är hur en glad amatör ska hitta detta eventuella motstånd eventualla finurliga japanesgrej. Får väll hoppas nån med mitsubishi erfarenheter ser detta och kan hjälpa mej.

Tack Mvh David

te_wik Forummoderator
10 november 2008 · 12 813 Inlägg

DavidH skrev:
Okej, låter ju som det inte behöver bli så dyrt iaf men frågan är hur en glad amatör ska hitta detta eventuella motstånd eventualla finurliga japanesgrej. Får väll hoppas nån med mitsubishi erfarenheter ser detta och kan hjälpa mej.

Tack Mvh David

Försök hitta en haynes bok, eller en PDF kopia av en sådan.

Annars är det bara att göra som man brukar när man ska hitta nåt..

Leta fram fläktmotorn, följ kablarna tills du hittar nåt vettigt som du tror det kan vara tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
11 november 2008 · 104 Inlägg

Okej har beställt ett begagnat (fungerande) värmefläktsmotstånd nu.

Hittade ett pdf dokument men där stod bara lite data om bilen.
Jag får väll göra som du sa och leta mej fram om inte nån annan sitter på lite kunskap om vart det sitter?

tack för hjälpen mvh David

te_wik Forummoderator
11 november 2008 · 12 813 Inlägg

DavidH skrev:
Okej har beställt ett begagnat (fungerande) värmefläktsmotstånd nu.

Hittade ett pdf dokument men där stod bara lite data om bilen.
Jag får väll göra som du sa och leta mej fram om inte nån annan sitter på lite kunskap om vart det sitter?

tack för hjälpen mvh David

Okay, hoppas på det bästa!

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
13 november 2008 · 104 Inlägg

Var skit enkelt att hitta var det satt men däremot sa hadde jag köpt FEL motstånd, jag trodde det var samma till alla galant av samma modell men det var ju såklart skillnad på dom med Ecc och dom utan.roll Så jag får köpa ett till.
Är du Tommy eller någon annan tämligen säker på att det är värmefläkts motståndet som orsakar problemet innan jag tar och köper ett till nu.

I övrigt var/hur kan man lättast sälja denna del tror ni?`Känns som få letar på blocket efter ett värmefläktsmotstånd till en galant 93-96 med Ecc eftersom det finns rätt få såna, har aldrig testat att sälja nått här på garaget, e det stor respons här eller ska jag bara lägga den på hyllan även att jag aldrig lär behöve den hehe.

Klantig är man men men
/ David

dan-kristian
13 november 2008 · 518 Inlägg

prova att löda motståndet så slipper köpa,har gjort det 3ggr själv.......

te_wik Forummoderator
13 november 2008 · 12 813 Inlägg

DavidH skrev:
Var skit enkelt att hitta var det satt men däremot sa hadde jag köpt FEL motstånd, jag trodde det var samma till alla galant av samma modell men det var ju såklart skillnad på dom med Ecc och dom utan.roll Så jag får köpa ett till.
Är du Tommy eller någon annan tämligen säker på att det är värmefläkts motståndet som orsakar problemet innan jag tar och köper ett till nu.

I övrigt var/hur kan man lättast sälja denna del tror ni?`Känns som få letar på blocket efter ett värmefläktsmotstånd till en galant 93-96 med Ecc eftersom det finns rätt få såna, har aldrig testat att sälja nått här på garaget, e det stor respons här eller ska jag bara lägga den på hyllan även att jag aldrig lär behöve den hehe.

Klantig är man men men
/ David

Jag är rätt säker att problemet ligger där.

Typiskt att fläkten endast går på MAX när motståndet är trasigt.

mtudiesel Alla motstånd går inte att öppna, vet dock inte hur det är med denhär.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
14 november 2008 · 104 Inlägg

te_wik skrev:

DavidH skrev:
Var skit enkelt att hitta var det satt men däremot sa hadde jag köpt FEL motstånd, jag trodde det var samma till alla galant av samma modell men det var ju såklart skillnad på dom med Ecc och dom utan.roll Så jag får köpa ett till.
Är du Tommy eller någon annan tämligen säker på att det är värmefläkts motståndet som orsakar problemet innan jag tar och köper ett till nu.

I övrigt var/hur kan man lättast sälja denna del tror ni?`Känns som få letar på blocket efter ett värmefläktsmotstånd till en galant 93-96 med Ecc eftersom det finns rätt få såna, har aldrig testat att sälja nått här på garaget, e det stor respons här eller ska jag bara lägga den på hyllan även att jag aldrig lär behöve den hehe.

Klantig är man men men
/ David

Jag är rätt säker att problemet ligger där.

Typiskt att fläkten endast går på MAX när motståndet är trasigt.

mtudiesel Alla motstånd går inte att öppna, vet dock inte hur det är med denhär.

Mvh Tommy

Okej, låter bra att du är rätt säker.
Vad menar du går ej att öppna? att dom ej går att lossa eller? det här gick att lossa men en skruv satt jävigt svårt till men det går. motståndet jag köpte ser ut så här http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … ;branch_id[]=1&branch_id[]=3&branch_id[]=8&searchmode=1&code_vc=3422&vc[]=171113100&vc1=171&vc2=113&pc[]=118105110&pc1=118&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=2&id=9446542
och motståndet jag behöver ser ut så här http://www.bildelsbasen.se/index.php?in … ;branch_id[]=1&branch_id[]=3&branch_id[]=8&searchmode=1&code_vc=3422&vc[]=171113100&vc1=171&vc2=113&pc[]=118105110&pc1=118&sortfield=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=2&id=6257002
Det är väll den sortens motstånd du tror jag behöver?

Mvh David

te_wik Forummoderator
14 november 2008 · 12 813 Inlägg

Ahaa okay. Länkakarna fungerade inte så bra.



Nej jag menade ang detta;

mtudiesel skrev:
prova att löda motståndet så slipper köpa,har gjort det 3ggr själv.......

Att alla motstånd går inte att öppna så man kommer åt att löda dom.
Vissa är helgjutna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
14 november 2008 · 104 Inlägg

te_wik skrev:
Ahaa okay. Länkakarna fungerade inte så bra.
Nej jag märkte det, här är motstånden, det jag köpt http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=501485
Det jag behöver http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=501486


Nej jag menade ang detta;

mtudiesel skrev:
prova att löda motståndet så slipper köpa,har gjort det 3ggr själv.......

Att alla motstånd går inte att öppna så man kommer åt att löda dom.
Vissa är helgjutna. Mvh Tommy

Det jag behöver är inte helgjutet men vet inte om det är lätt att öppna och se vart man behöver löda, kanske skulle kolla imorn innan jag köper ett.



MVh David

te_wik Forummoderator
14 november 2008 · 12 813 Inlägg

Okay, kolla det. Kan vara så simpelt som en lödning som släppt eller oxiderat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
DavidH
2 december 2008 · 104 Inlägg

Testade att löda men det gick inte, lödtennet fäste inte ens. Har letat efter ett begagnat på bildelsbasen och jag hitar många som ser lika dana ut som inte är till ecc men sifrorna stämmer inte på nått än så länge, på mitt står det A  12No534  och på andra jag hittat står det såsom E  2No354 eller A  11No534 och på ett jag hitta står det H  12No534. Vet nån om det har någon betydelse vilka siffror och bokstäver det är eller om det kvittar med vissa siffror? Verkar ju stört o göra 25 olika sorters motstånd till i princip samma bilmodell med små skillnader mellan dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang