Byta till manuell i volvo 855 t5 1996

Neett
13 november 2008 · 110 Inlägg

hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Växellåda + spakställ kanske 5-6000kr.

Omreggning, vet ej vad det kostar. smile
Turbo-drivaxlar, skiljer mot automatens lite mindre drivaxlar.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Ang. tiden så gör 2 skickliga personer det över dagen, beroende på om man lyfter ner subframen och tar loss automatlådan vid vänster hjulhus, eller man lyfter ur motor och växellåda helt enkelt.
Glömde koppling, kopplingscylinder (huvudcylinder) och slavcylinder (yttre eller inre beroende på årsmodell på växellåda) och givetvis rör/slangar till dessa.

Vet ej hur det skiljer med elektronik/givare.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Joo
13 november 2008 · 741 Inlägg

Du gör rätt i att ta bort automaten på din 855, otäckt slöa dom är med den sket lådan i! smile

Senast redigerat av Joo (13 november 2008)

Neett
13 november 2008 · 110 Inlägg

den e inte slö..den går rätt friskt fakiskt...okey ska kolla lite på delar ti de nu..de e lite roligare och dra i en spak faktiskt

TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Kolla på Blocket efter M56H lådor, -95 och fram till -99 tror jag, kan hända att du får konvertera hastighetsmätarsignalerna, då det saknas givare på nyare växellådorna.

Då skarvar du två kablar ifrån ABSen istället. smile

Tycker du bilen är trevlig med automat, ska du prova manuell. smile
Sitter faktiskt själv och kollar på en automare faktiskt.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Neett
13 november 2008 · 110 Inlägg

okey dåå kan du ta min så tar jag din :-p oki ska hålla ögonen öppna...automat e skönt när man kör i stan..men saknar spaken

Kolm
13 november 2008 ·

Onödigt att lägga ner så mycket pengar på en bil som ändå inte är värd spec. mkt....?

TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Jo, men när man har förstärkt koppling känns det - speciellt i stadstrafik.
Går tungt att koppla. smile

Tyvärr är jag bara intresserad av andra R. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Kolm skrev:
Onödigt att lägga ner så mycket pengar på en bil som ändå inte är värd spec. mkt....?

Det handlar om kanske 5000-7000kr, tycker du det är mycket?

Ungefär fyra nya däck...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Has
13 november 2008 · 191 Inlägg

Själv så kör man med automat smile

Volvo 855 T-5R "Plommon" (1995)
jsupreame
13 november 2008 · 137 Inlägg

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

sälj bilen å köp en annan? inte värt de jobbet som är på den där bilen tycker jag... å va fan automat är ju the shit;) behåll den

TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

jsupreame skrev:

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

sälj bilen å köp en annan? inte värt de jobbet som är på den där bilen tycker jag... å va fan automat är ju the shit;) behåll den

Så om växellådan rasar på din R är det inte värt det, utan du skrotar skiten och köper en annan? smile

Hon kanske köpte bilen för 50 000, och vill lägga ett byte från automat till manuell på 5-7000...
Det är ju lika mycket som fyra nya däck.

Eller din bil är inte värd fyra nya däck heller? wink
Du bytar bil när däcken är slut? wink

Vill hon byta till manuell, så ge henne konstruktiva tips istället för att säga åt henne att inte slänga ut de tusenlapparna det handlar om. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jsupreame
13 november 2008 · 137 Inlägg

TurbOla skrev:

jsupreame skrev:

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

sälj bilen å köp en annan? inte värt de jobbet som är på den där bilen tycker jag... å va fan automat är ju the shit;) behåll den

Så om växellådan rasar på din R är det inte värt det, utan du skrotar skiten och köper en annan? smile

Hon kanske köpte bilen för 50 000, och vill lägga ett byte från automat till manuell på 5-7000...
Det är ju lika mycket som fyra nya däck.

Eller din bil är inte värd fyra nya däck heller? wink
Du bytar bil när däcken är slut? wink

Vill hon byta till manuell, så ge henne konstruktiva tips istället för att säga åt henne att inte slänga ut de tusenlapparna det handlar om. tongue

om min automat rasar i min R så åker ja på volvo å beställer en utbytes automat=)

Neett
13 november 2008 · 110 Inlägg

shiit såå mycke gräl ti höger och vänster

TurbOla Reservdansk
13 november 2008 · 6 271 Inlägg

Neett skrev:
shiit såå mycke gräl ti höger och vänster

Vad säger du själv då?
Hellre sälja bilen och köpa en manuell 855 T5, eller fortsätta med idén om att byta växellåda? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Neett
13 november 2008 · 110 Inlägg

byta låda..för jag håller på med allt annat så kan jag lika gärna göra de me..Stötfångarna o vingen ska lackas nu i helgen..Och sätta på vinter fälgarna..ska in på chip nu snart såå jag behåller bilen..synd och byta när den går såå bra...PS ALLA HÄR INNE DE E NETTANS POJKVÄN SOM SKRIVER

Christian S
14 november 2008 · 4 816 Inlägg

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

Här är en av flera trådar om detta http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=73433 i den tråden så finns det en guide hur du gör och vad du behöver.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Sharky
14 november 2008 · 10 287 Inlägg

Tyvärr är det så här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

citat:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).


/Göran

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
viccoA
14 november 2008 · 3 109 Inlägg

Sharky skrev:
Tyvärr är det så här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

citat:

VÄXELLÅDSBYTE

Från och med 1989 års modell kan man säga att växellådan och bilens utväxling ”ingår i” avgascertifikatet, alltså att växellådan påverkar avgasreningen. Speciellt viktigt är det med byte mellan manuell låda och automatlåda eller vice versa.

I ombyggt fordon ska det alltid vara OK att byta växellåda.

I bil som inte är ombyggt fordon, är det OK att byta från manuell till automat eller vice versa, om bilen är registrerad före 1/1 1993. Från och med 1993 krävs avgasintyg från tillverkaren (svårt att få!).


/Göran

Neett skrev:
hej undrar lite om det e svårt och sätta in manuel nu när jag har automat??ca pris och tid..tacksam för svar...

Sen finns det ju många som bytt låda i nyare bilar utan problem med Bilprovningen men det är ju såklart olagligt ändå...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang