Hur vet man om motorvärmaren fungerar?

Peppe90
14 november 2008 · 83 Inlägg

Hej. Hur vet jag om min motorvärmare fungerar eller inte. Misstänker att den inte gör det men vet inte.

E3_Henrik Teknik Informatör
14 november 2008 · 371 Inlägg

Vad är det för bil till att börja med?

Det finns olika typer av motorvärmare, vissa värmer kylarvätskan och vissa andra värmer oljan.

Men du får inget utslag på temp givaren eller?

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Karlsson_1988 Lågt, snabbt och brett
14 november 2008 · 167 Inlägg

Är de en sån med sladd eller en Diesel/bensindriven värmare typ eberspächer eller webasto? calix, defa?
blockvärmare slangvärmare?

Ska man åka brett är de lika bra å göra de rejält!
Volvo 240 "Supra MKIV" (1975)
Peppe90
14 november 2008 · 83 Inlägg

Det är en Golf 1,6 -99. Bensin alltså. Tror det är Defa. Kupévärmaren fungerar iaf. Men borde de inte smälta lite på huven?

Boostrider Försöker iaf
14 november 2008 · 1 998 Inlägg

Nja de tror ja inte. Kanske lite. Men motorn ska ju va lite varmare än va de ä ute om vi säger så wink

Kolla på blocker där den går in. Vilket ja tror. Känn på blocket om de ä varmt

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
E3_Henrik Teknik Informatör
14 november 2008 · 371 Inlägg

ok är det en Golf 4 1.6

då sitter den inkopplad på en av kyl slangarna som går in i topplocket...det bästa är för din del är att starta värmaren en timme sen får du känna på slangarna om dem börjar bli lite varma. annars är det ju ganska vanligt att den lilla jordkabeln brukar rosta bort försök lokalisera den också och kolla skicket på den.

lycka till

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
astra2
14 november 2008 · 143 Inlägg

Hej!  Jättelätt att kolla med en motståndsmätare. Dra ut kontákten till kupevärmaren i bilen. Mät sedan över anslutningskabelns poler. Får du ca 100-150 ohm så fungerar motorvärmaren.

fredriq Olika
14 november 2008 · 907 Inlägg

E3_Henrik skrev:
ok är det en Golf 4 1.6

då sitter den inkopplad på en av kyl slangarna som går in i topplocket...det bästa är för din del är att starta värmaren en timme sen får du känna på slangarna om dem börjar bli lite varma. annars är det ju ganska vanligt att den lilla jordkabeln brukar rosta bort försök lokalisera den också och kolla skicket på den.

lycka till

Vad har skyddsjorden med funktionen på värmeelementet att göra ?

Mvh
Fredrik
blacken
14 november 2008 ·

fredriq skrev:

E3_Henrik skrev:
ok är det en Golf 4 1.6

då sitter den inkopplad på en av kyl slangarna som går in i topplocket...det bästa är för din del är att starta värmaren en timme sen får du känna på slangarna om dem börjar bli lite varma. annars är det ju ganska vanligt att den lilla jordkabeln brukar rosta bort försök lokalisera den också och kolla skicket på den.

lycka till

Vad har skyddsjorden med funktionen på värmeelementet att göra ?

Den har inget med värmarens huvudsakliga funktion att göra, utan ska enbart förhindra att man inte får en allför brutalt uppvaknande på morronen när man ska koppla bort den big_smile.
Om man vill ta reda på ifall värmaren "går" så kan man lyssna på den efter inkoppling den "fräser" eller susar lite svagt, påminnande som en vattenkokare eller dylikt..

Peppe90
14 november 2008 · 83 Inlägg

Tack för alla svar. Jag ska kika på de dära och hoppas på de bästa smile

Peppe90
16 november 2008 · 83 Inlägg

Motorvärmaren fungerar fint. Kände på blocket där vart motorvärmaren ansluter och de blev varmt direkt smile

Drönirettab
16 november 2008 · 21 761 Inlägg

Varför trodde du från början att den inte fungerade då? smile

Qus
16 januari 2016 · 52 Inlägg

Nu har jag köpt en bil med motorvärmare och undrar också hur man vet om den fungerar på ett simpelt sätt? Jag kände runt lite med handen i motorhuven efter att bilen stått under natten och haft kabeln ikopplad i 2h innan jag gick ut och kände och det jag kände var bara kyla. Finns det något enkelt sätt?

Jag är riktigt dålig på bilar kan jag tillägga.

Senast redigerat av Qus (16 januari 2016)

Bilnorden
16 januari 2016 · 294 Inlägg

Du måste känna runt området där värmaren sitter, huven blir inte varm...

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 januari 2016 · 14 039 Inlägg

Qus skrev:
Nu har jag köpt en bil med motorvärmare och undrar också hur man vet om den fungerar på ett simpelt sätt? Jag kände runt lite med handen i motorhuven efter att bilen stått under natten och haft kabeln ikopplad i 2h innan jag gick ut och kände och det jag kände var bara kyla. Finns det något enkelt sätt?

Jag är riktigt dålig på bilar kan jag tillägga.

Läs tråden från början!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
nippletwister
19 januari 2016 · 22 Inlägg

Har en BMW e36 316i och motorvärmaren verkar inte heller funka för tempen går inte upp på mätaren, kupévärmaren fungerar fint. Har försökt lokalisera värmaren och jämfört med bilder på google så det är rätt men den sitter verkligen otroligt dåligt till och känner ingen värme från kabeln eller motorn.
Någon som vet hur kablaget sitter för som jag ser det så går kablarna ihop med varandra och leder mot kupén? Har jag rätt eller döljer det sig något?

Otroligt tacksam för svar i dessa kyliga tider!

Janneutanb
19 januari 2016 · 7 271 Inlägg

Bilnorden skrev:
Du måste känna runt området där värmaren sitter, huven blir inte varm...

Min smälter då bort snön från huven, men jag har satt i en rätt kraftfull:D

Bilnorden
19 januari 2016 · 294 Inlägg

Brains skrev:

Bilnorden skrev:
Du måste känna runt området där värmaren sitter, huven blir inte varm...

Min smälter då bort snön från huven, men jag har satt i en rätt kraftfull:D

Det klart undantag finns ju alltid....big_smile

Mr_B
28 januari 2016 · 330 Inlägg

nippletwister skrev:
Har en BMW e36 316i och motorvärmaren verkar inte heller funka för tempen går inte upp på mätaren, kupévärmaren fungerar fint.

Rätt vanligt att motorvärmarna bara värmer till 35-40 grader. Tempmätaren går oftast från 50, ibland 60c. Lättaste sättet för en oteknisk, för att kolla om motorvärmaren ger något, är att koppla bort kupé-värmaren, koppla in sladden, och vänta 45minuter. Starta bilen, och slå på defroster på klimatanläggningen. Är luften som kommer farandes framme vid rutan varmare än ute, så fungerar det. Annars tar det klart längre tid att få värme. (Defroster-läget är oftast kopplat så att det låter vatten cirkulera genom bilens värmepaket även om inte termostaten säger att vattnet är varmt nog för fult drag i slingan. Används därför i rätt många fordon för att "lufta" kylslingan)


Brains skrev:

Bilnorden skrev:
Du måste känna runt området där värmaren sitter, huven blir inte varm...

Min smälter då bort snön från huven, men jag har satt i en rätt kraftfull:D

Kraftig, eller utan temperatursensor, som stänger av när tillverkaren av värmaren tycker att det är "lagom". Ska jag vara helt ärlig tror jag egentligen mer på det senare.
B!

Janneutanb
28 januari 2016 · 7 271 Inlägg

Mr_B skrev:

nippletwister skrev:
Har en BMW e36 316i och motorvärmaren verkar inte heller funka för tempen går inte upp på mätaren, kupévärmaren fungerar fint.

Rätt vanligt att motorvärmarna bara värmer till 35-40 grader. Tempmätaren går oftast från 50, ibland 60c. Lättaste sättet för en oteknisk, för att kolla om motorvärmaren ger något, är att koppla bort kupé-värmaren, koppla in sladden, och vänta 45minuter. Starta bilen, och slå på defroster på klimatanläggningen. Är luften som kommer farandes framme vid rutan varmare än ute, så fungerar det. Annars tar det klart längre tid att få värme. (Defroster-läget är oftast kopplat så att det låter vatten cirkulera genom bilens värmepaket även om inte termostaten säger att vattnet är varmt nog för fult drag i slingan. Används därför i rätt många fordon för att "lufta" kylslingan)


Brains skrev:

Bilnorden skrev:
Du måste känna runt området där värmaren sitter, huven blir inte varm...

Min smälter då bort snön från huven, men jag har satt i en rätt kraftfull:D

Kraftig, eller utan temperatursensor, som stänger av när tillverkaren av värmaren tycker att det är "lagom". Ska jag vara helt ärlig tror jag egentligen mer på det senare.
B!

Rejäl slangvärmare med pump som stänger av värmen vid 60-70 grader enligt spec.
Efter 2 timmar i -20c så var oljefilterbehållaren väldigt varm att ta på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang