besiktingen = förstörd fram spoiler?

lundan_89
14 november 2008 · 76 Inlägg

Tjena, farsan va inne o besade bilen för ett tag sedan, då vinkade besgubben in han på lyften, fronten tog tag i lyften o sprack:( efter lite tjabb så fick dom ta en domkraft o lyfta av den:O dom sa att han skulle prata med chefen om hur dom skulle lösa detta, men han va inte där just då, så vid ombesikting skulle han ta de med honom! igår va ja inne på ombesiktning, gick igenom finfint:) sen en liten pratstund med chefen, han sa att jag kunde få 500:- o fixa de själv, men ja sa att jag inte kan fixa sånt själv:P hehe, han ville ha en offert på vad de skulle kosta, så jag åkte till Folksam Auto o pratade med dom, dom kom fram till att allt kostade 5409:- med demo / montering lack osv! åkte tillbaka till besiktingen o visade offerten, han bara glodde på mig som om att ja va dum i huvet o sa att han skulle höra av sig, någon som varit i samma sits? fick ni betalt eller hur har de löst sig för er?

lägger upp en bild inom kort.

//Emil

saaaaaaaaaab<3
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 november 2008 · 10 427 Inlägg

Bilen ser ju inte ut att vara sådär jättesänkt heller så detta var ju lite märkligt.

Om du/ni har vagnskadeförsäkring så kanske ni kan få Bilprovningen att
betala självrisken eller nåt sånt. Mygla lite.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Dragonbreath
14 november 2008 · 326 Inlägg

Man har en skyldighet att bilen ska kunna rulla över liften utan att "ta i" för om den gör det så är den för låg.. och då är det ditt eget problem..

Men.. om "dom" klantar sig och kör in i en kant och knäcker något.. då är det deras fel.. och är skade skyldiga..

"Sweet Insane Road Maniac"
alex_side Neerd
14 november 2008 · 1 596 Inlägg

det är ett jävla skit ställe bilprovningen....

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
MeloveGolf Vw trimmare
14 november 2008 · 2 995 Inlägg

URC skrev:

alex_side skrev:
det är ett jävla skitställe bilprovningen....

Därför kör jag aldrig dit wink

+1 smile

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
lundan_89
14 november 2008 · 76 Inlägg

Dragonbreath skrev:
Man har en skyldighet att bilen ska kunna rulla över liften utan att "ta i" för om den gör det så är den för låg.. och då är det ditt eget problem..

Men.. om "dom" klantar sig och kör in i en kant och knäcker något.. då är det deras fel.. och är skade skyldiga..

bilen är inte särskillt låg, dom lär ju ha sett att den skulle ta i när farsan körde in?  man måste väl kunna besiktiga en låg bil eller?

saaaaaaaaaab<3
lundan_89
14 november 2008 · 76 Inlägg

steifan skrev:
Bilen ser ju inte ut att vara sådär jättesänkt heller så detta var ju lite märkligt.

Om du/ni har vagnskadeförsäkring så kanske ni kan få Bilprovningen att
betala självrisken eller nåt sånt. Mygla lite.

bilen är inte sänkt, inte jätte låg i fronten heller:/

saaaaaaaaaab<3
Kajlie Garaget Video Crew
14 november 2008 · 842 Inlägg

lundan_89 skrev:

Dragonbreath skrev:
Man har en skyldighet att bilen ska kunna rulla över liften utan att "ta i" för om den gör det så är den för låg.. och då är det ditt eget problem..

Men.. om "dom" klantar sig och kör in i en kant och knäcker något.. då är det deras fel.. och är skade skyldiga..

bilen är inte särskillt låg, dom lär ju ha sett att den skulle ta i när farsan körde in?  man måste väl kunna besiktiga en låg bil eller?

Ja hur gör man med en bil som e låg från fabrik då ? yikes

Senast redigerat av Kajlie (14 november 2008)

lundan_89
14 november 2008 · 76 Inlägg

Kajlie skrev:

lundan_89 skrev:

Dragonbreath skrev:
Man har en skyldighet att bilen ska kunna rulla över liften utan att "ta i" för om den gör det så är den för låg.. och då är det ditt eget problem..

Men.. om "dom" klantar sig och kör in i en kant och knäcker något.. då är det deras fel.. och är skade skyldiga..

bilen är inte särskillt låg, dom lär ju ha sett att den skulle ta i när farsan körde in?  man måste väl kunna besiktiga en låg bil eller?

Ja hur gör man med en bil som e låg från fabrik då ? yikes

inte en aning:/ just nu kör jag med ihop tejpad front, inte jätte upphetsande:P hehe

saaaaaaaaaab<3
KHRacing
14 november 2008 ·

Har hört tvärtom . att det är deras skyldighet att se till så fordonet går upp på lyften, annars går det att göra visuellt test under provkörningen - Kanske våran besiktningskille här på Garaget kan svara exakt.

vet okså att folk ibland plockar av fronten innan lyften/bromsprovaren

Koop
14 november 2008 · 1 867 Inlägg

Polarens avgas tog i den där "domkraften" dom rullar fram och tillbaka under bilen pga besiktningskillen hade glömt rulla tillbaka den.
Avgaset slets av totalt. och besiktningskillen kände sig jättedum, men det löste sig ju..
Att fronten tar i och spricker låter konstigt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
DiamantSchwarz
14 november 2008 · 73 Inlägg

Senast vid besiktningen hade jag en otroligt fet besiktningsman. Inte värst lång, men fet. När han hoppade in i bilen tog magen i ratten, sen slet han nästan sönder spaken för att justera sätet, han ryckte i fel spak. Som grand finale  försökte han köra med handbromsen på.
Ibland blir jag lite sne på besiktningen, vissa tycks inte visa respekt för ens bil.

BMW 535i "Turbocharged" (1988)
Rawad C20LET
14 november 2008 · 1 041 Inlägg

jag brukar skruva loss mina fram o bak där hos de o då garvar de som fan åt mig för det har dock snabblås till de inte skruvar, så det underlättar en del, det e ju det som e jobbigt med låga bilar sad

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
Rquired Allmänt envis
14 november 2008 · 12 512 Inlägg

Om jag lyckats köra upp en toksänkt bmw på en sån ramp borde en orginal saab 900 gå på utan problem, och om besiktningsmannen ändå kör sönder spoilern låter det som om han klantat sig rejält.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rspeter Audi A5 quattro driver.
14 november 2008 · 2 203 Inlägg

alex_side skrev:
det är ett jävla skit ställe bilprovningen....

Har man skrotbil och åker runt i som inte är trafiksäker eller laglig så förstår jag ditt uttalande.

koka
14 november 2008 · 629 Inlägg

Besiktningen körde av min gamla chefs 2.5" sportavgasrör på hans 740 tongue som är SÄNKT! men de gav han 600kr eller så lämnade de iväg det smile men han valde att ta 600kr och lappa ihopa avgasröret på jobb smile

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Johankocken
14 november 2008 · 529 Inlägg

Konstiga bilprovningar ni åker på..  den bil lyften där  dem kollar min bil  kör man inte upp för nån ramp denna är helt plan o lyfter rakt upp..   jo jag kan hålla med det är ganska klantigt av besiktningsmannen han ser väll att bilen e låg. dem som klantat sej får dem stå för konsekvenserna, men det brukar va så det är inte så noga när det andras bilar skit i samma tänker dem

Volvo fore life :)
Volvo v40 (2014)
Volvo c30 (2008)
Instabil Med lem
14 november 2008 · 164 Inlägg

Det besiktningen kör sönder av oaktsamhet får dom snällt pröjsa ( dom är försäkrade), har varit med om att besiktningen har vägrat att besikta bilen för att den varit för låg och dom ville inte skada bilen. (en Manta 400 replika som jag haft) , efter viss övertalan så gjordes ett alternativt bromsprov och den backades upp på lyften. Dom kan om dom bara vill *ler*

Assumtion is the mother of all fuckupps
Assume =ASS/U/ME = assume makes an ASS of U and ME.
Den enes Antagande blir lätt någon annans Sanning.
Plymouth Road runner "white shark" (1971)
Eberlund VW Ägare
14 november 2008 · 1 011 Inlägg

Dragonbreath skrev:
Man har en skyldighet att bilen ska kunna rulla över liften utan att "ta i" för om den gör det så är den för låg.. och då är det ditt eget problem..

Men.. om "dom" klantar sig och kör in i en kant och knäcker något.. då är det deras fel.. och är skade skyldiga..

Källa????

Enligt en besiktningsman som jag prata med nu när jag var inne så fanns det ingen lag som säger något om nån markfrigång. Däremot sa han att de brukar uppskatta om man kan ta bort frontspoilern vid besiktningen om den är låg i nosen. Samt att påpeka att du har en låg bil när du kommer till besiktningen så att de inte tar in en i lastbilahallen. (bromsrullarna är högre därinne)

Om man skulle ha skyldighet att bilen ska gå över liften hur gör man då när man besiktigar sin lamborghini? Montera höjningsfjädrar????

Henrik Eberlund
Smajly
15 november 2008 · 3 059 Inlägg

Koop skrev:
Polarens avgas tog i den där "domkraften" dom rullar fram och tillbaka under bilen pga besiktningskillen hade glömt rulla tillbaka den.
Avgaset slets av totalt. och besiktningskillen kände sig jättedum, men det löste sig ju..
Att fronten tar i och spricker låter konstigt.

Märkligt att han kunde slita av hela systemet från bilen bara för att han kör på den lilla lyften med avgaset.. Lyften hade ju åkt framåt då.. Måste vatt ett jevla kasst skitavgas då.

----

Jädrans tur att besiktningen finns.. Alla ni som klagar på att det är ett skitställe, det är inte så att ni har skitbilar som aldrig går igenom? Hade inte bilprovningen funnits hade vägarna vatt fullproppade med livsfarliga skitbilar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang