2631
Sök

volvo 740 glt

39 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#1
tillverkades det 740 glt med 8 venliter också??


Stålverksarbetare
372 Inlägg
15 november 2008
#2
Njae, men det tillverkades 740 Gl med GLT-paket. Dvs 740 8v gl/t


2 953 Inlägg
15 november 2008
#3
ja 740 glt finns med både 8 och 16 v

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

2 953 Inlägg
15 november 2008
#4
MazterX skrev:
Njae, men det tillverkades 740 Gl med GLT-paket. Dvs 740 8v gl/t

det finns 8v riktigt glt oxå

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Stålverksarbetare
372 Inlägg
15 november 2008
#5
xorox_88 skrev:
MazterX skrev:
Njae, men det tillverkades 740 Gl med GLT-paket. Dvs 740 8v gl/t

det finns 8v riktigt glt oxå

Ofasen! Men vad är skillnaden mellan en 8v GLT och en 8v GL/T?
Senast redigerat av MazterX (15 november 2008)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 november 2008
#6
Ja GLT finns med både 8v och 16v, GLT har svarta lister, lite lägre, turbogrill, "tejp" på bakersta sidorutorna, turbo fälgar, (lite hårdare dämpare har jag för mej), dvs. precis som en turbo fast utan turbo

Jonas

Stålverksarbetare
372 Inlägg
15 november 2008
#7
Volvo__Mannen skrev:
Ja GLT finns med både 8v och 16v, GLT har svarta lister, lite lägre, turbogrill, "tejp" på bakersta sidorutorna, turbo fälgar, (lite hårdare dämpare har jag för mej), dvs. precis som en turbo fast utan turbo

Hehe, okey smile
Man lär sig något nytt varje dag!


2 953 Inlägg
15 november 2008
#8
MazterX skrev:
xorox_88 skrev:
MazterX skrev:
Njae, men det tillverkades 740 Gl med GLT-paket. Dvs 740 8v gl/t

det finns 8v riktigt glt oxå

Ofasen! Men vad är skillnaden mellan en 8v GLT och en 8v GL/T?

skillnaden är att gl/t har bara utrustingen å inte glt 8v motorn som ligger på mer hästar

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

39 Inlägg
15 november 2008
Trådstartare
#9
vilka årsmodeller har 8v o 16v?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 november 2008
#10
TTT skrev:
vilka årsmodeller har 8v o 16v?

GLT kom 1988 och de sista var 1990 eller 1991 kommer ej ihåg riktig.

Jonas

2 953 Inlägg
15 november 2008
#11
Volvo__Mannen skrev:
TTT skrev:
vilka årsmodeller har 8v o 16v?

GLT kom 1988 och de sista var 1990 eller 1991 kommer ej ihåg riktig.

tror nog att han menar, vilka år fanns 8v å 16v efter som 16v kom efter 8v

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Volvoskadad
6 017 Inlägg
15 november 2008
#12
16v fanns ju 88-90, 8v fanns 88-91, 16v slutade ju 90 för att 91 kom ju 940 med 16v motor

Jonas

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 november 2008
#13
De vettefan vad ni har kört för 8v 740 GLT men min har precis som MazterX säger en b230f motor som ligger på 116 döende. Den motorn som satt i GL modellerna sen 87..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 november 2008
#14
patrikhornfeldt skrev:
De vettefan vad ni har kört för 8v 740 GLT men min har precis som MazterX säger en b230f motor som ligger på 116 döende. Den motorn som satt i GL modellerna sen 87..

ja 740 GLT 8V har B230F med 116 vilda hästar.

Jonas

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
16 november 2008
#15
-89 är sista Riktiga 16valven. En sån har jag. Alla som inte är 16valve är ju 8valve typ GL, GLE etc etc.. -90-92 eller när dom nu slutade tillverkas är det inte samma motor i GLT:arna. Inga 159hk i GLT på dom..

Ngn kan säkert rätta mig om jag är ute och börnar på fel ställe.. wink

Tror det var allt jag ville säga. Annars finns google.se eller Wiki.. big_smile

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740
Senast redigerat av Sqweebz (16 november 2008)

Ont om hästkrafter är det gott om.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 november 2008
#16
Du har fel. GLT fanns åtminstone tills -90. Skillnaden var att den motorn var på 156 hk. Har skruvat i en sån en gång, och märkte att på åtminstone den så var de 2" lmm och gasspjäll. Kan iofs varit utbytt nån gång..

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 november 2008
#17
Sqweebz skrev:
-89 är sista Riktiga 16valven. En sån har jag. Alla som inte är 16valve är ju 8valve typ GL, GLE etc etc.. -90-92 eller när dom nu slutade tillverkas är det inte samma motor i GLT:arna. Inga 159hk i GLT på dom..

Ngn kan säkert rätta mig om jag är ute och börnar på fel ställe.. wink

Tror det var allt jag ville säga. Annars finns google.se eller Wiki.. big_smile

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_740

hmmm. du skriver att sista 16v fanns 1989, sen länkar du till wikipedia där de står att 16v fanns 1990 också

Jonas

1 893 Inlägg
16 november 2008
#18
GLT har volvo haft som utrusnings paket sedan 80 talets början först i 240, sedan i 740. I 240an hade man gamla Boch K-jetronik mekanisk insprutning och 136hkr, senare sjunk det till 131 hkr, fanns också GLT med 2.8an (V6a) 740 kom 84, jag tror att från och med 85 (Inte helt säker här, det är ju inte i förrgår vi snackar nu.) fanns GLT paket som tillval. I 740an var det dock inte fler hästar i stallet utan samma sura 116hkr som i GL. Fram till hösten 87 då 88orna kom med 16V toppen med balans axel(ar?)
Jag jobbade på Volvo på den tiden, fick låna en 16V och det var första gången jag kört en volvo som INTE kändes som en traktor/skördetröska att köra.
90 var i princip sista året för 700an. Sista året för 16V i alla fall. 91 kom 900an, kombin såg iofs exakt likadan ut. Så 91-92 kunde man köpa "745" med 116hkr, lite billigare än 945 som under denna tid hade 131hkr (Nått måste man ju få för merkostnaden?) 93 försvan 700 helt och 900 sänktes från 131hkr till 116hkr
Så... 16V fanns åren 87 (88 års modell) till 90.
Vad jag vet har volvo inte haft något GLT paket till 900an...
GLT Infördes som bekant till 800an igen (10V=GL/SE, 20V=GLT)


Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
16 november 2008
#19
Kristian_V skrev:
GLT har volvo haft som utrusnings paket sedan 80 talets början först i 240, sedan i 740. I 240an hade man gamla Boch K-jetronik mekanisk insprutning och 136hkr, senare sjunk det till 131 hkr, fanns också GLT med 2.8an (V6a) 740 kom 84, jag tror att från och med 85 (Inte helt säker här, det är ju inte i förrgår vi snackar nu.) fanns GLT paket som tillval. I 740an var det dock inte fler hästar i stallet utan samma sura 116hkr som i GL. Fram till hösten 87 då 88orna kom med 16V toppen med balans axel(ar?)
Jag jobbade på Volvo på den tiden, fick låna en 16V och det var första gången jag kört en volvo som INTE kändes som en traktor/skördetröska att köra.
90 var i princip sista året för 700an. Sista året för 16V i alla fall. 91 kom 900an, kombin såg iofs exakt likadan ut. Så 91-92 kunde man köpa "745" med 116hkr, lite billigare än 945 som under denna tid hade 131hkr (Nått måste man ju få för merkostnaden?) 93 försvan 700 helt och 900 sänktes från 131hkr till 116hkr
Så... 16V fanns åren 87 (88 års modell) till 90.
Vad jag vet har volvo inte haft något GLT paket till 900an...
GLT Infördes som bekant till 800an igen (10V=GL/SE, 20V=GLT)

GLT finns på 900, både som paket och sedan även 16v motorn sitter t o m 92 har ja för mej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 november 2008
#20
Kristian_V skrev:
740 kom 84, jag tror att från och med 85 (Inte helt säker här, det är ju inte i förrgår vi snackar nu.) fanns GLT paket som tillval. I 740an var det dock inte fler hästar i stallet utan samma sura 116hkr som i GL. Fram till hösten 87 då 88orna kom med 16V toppen med balans axel(ar?)
90 var i princip sista året för 700an. Sista året för 16V i alla fall. 91 kom 900an, kombin såg iofs exakt likadan ut. Så 91-92 kunde man köpa "745" med 116hkr, lite billigare än 945 som under denna tid hade 131hkr (Nått måste man ju få för merkostnaden?) 93 försvan 700 helt och 900 sänktes från 131hkr till 116hkr
Så... 16V fanns åren 87 (88 års modell) till 90.
Vad jag vet har volvo inte haft något GLT paket till 900an...
GLT Infördes som bekant till 800an igen (10V=GL/SE, 20V=GLT)

Nej du har fel, 740 GLT kom inte förens 88. dessutom finns 940 GLT med 16v motor dock endast 1991
Men

Jonas


Sök