2168
Sök

Audi 80 Sportquattro SEDAN, ÄNTLIGEN!!!!! elmia bilder finns!

Snille ideé man fick för ett par år sen,köpte en krockad audi 80 quattro -85:a....(alltid viljat ha en sån) det började med att jag skulle renovera quattro till bruks skick..men efter hand så blev det följder samt följder,... Visa mer

Audiskadad
543 361 Visningar
Uppdaterades senast 20 juli 2015
92 Inlägg
18 mars 2014
#981
Vill se uppdatering.. vad händer? Håll oss inte på "sträckbänken"! big_smile


92 Inlägg
18 mars 2014
#983
Ut med språket, Nosliwe.. Vad har hänt?? big_smile


2 038 Inlägg
18 mars 2014
#984
Skulle tro att han vill avslöja det själv. Men har hänt en hel del iaf och jag tillverkar lite prylar nu med.


370 Inlägg
26 juni 2014
#986
Putteliten skrev:
Dags att uppdatera lite nu tycker ja!

Jag är beredd att hålla med till 100%! tongue

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
10 oktober 2014
#987
Jag vet inte om ni har redigt ut 5-bult historien, men jag tänkte bidra med min egen research.

I mitt projekt tänker jag använda 20v navhus med Audi 100 turbo nav.
Husen är som sagt samma som på S2, och diametern på turbo-naven är oxå densamma enligt ETKA.

För att koppla lådan till hjulen i mitt fall så kommer jag använda orginal coupé axeln för att få rätt längd, med 100/A6 knutar (38Yttre,30innre,59,5Ømkrets)

Borde ju gå att göra samma på de flesta 80/90/Coupé/Cab,
Senast redigerat av LeafBox (10 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
11 oktober 2014
#988
Det som Leaf säger om 90-20v spindlar/navhus/hub stämmer bra.
100-turbonaven vet jag inte om de går att använda. Det är skillnad på hur drivaxlarna går in på nyare "s2-style" nav och de äldre quattrogrejerna. Diameter på lager, splines och bredden på lager.
Själv tog jag rubbet i fram på en s2 avant för att lösa lite problem. 01E-låda och annat.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 oktober 2014
#989
wadde skrev:
Det som Leaf säger om 90-20v spindlar/navhus/hub stämmer bra.
100-turbonaven vet jag inte om de går att använda. Det är skillnad på hur drivaxlarna går in på nyare "s2-style" nav och de äldre quattrogrejerna. Diameter på lager, splines och bredden på lager.
Själv tog jag rubbet i fram på en s2 avant för att lösa lite problem. 01E-låda och annat.

I efterhand inser jag att jag borde poängterat att jag kommer behålla FWD, så detta gäller framaxeln. Baken på en q har jag tyvärr ingen större insikt om.

Men jag kan göra ett par jämförelser i datorn om jag får något att jämföra med

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

9 140 Inlägg
11 oktober 2014
#990
LeafBox skrev:
wadde skrev:
Det som Leaf säger om 90-20v spindlar/navhus/hub stämmer bra.
100-turbonaven vet jag inte om de går att använda. Det är skillnad på hur drivaxlarna går in på nyare "s2-style" nav och de äldre quattrogrejerna. Diameter på lager, splines och bredden på lager.
Själv tog jag rubbet i fram på en s2 avant för att lösa lite problem. 01E-låda och annat.

I efterhand inser jag att jag borde poängterat att jag kommer behålla FWD, så detta gäller framaxeln. Baken på en q har jag tyvärr ingen större insikt om.

Men jag kan göra ett par jämförelser i datorn om jag får något att jämföra med

Baken på en FWD passar Audi A4 B5 1,8t skivor och ok.
Senast redigerat av Putteliten (11 oktober 2014)


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 oktober 2014
#991
Putteliten skrev:
LeafBox skrev:
wadde skrev:
Det som Leaf säger om 90-20v spindlar/navhus/hub stämmer bra.
100-turbonaven vet jag inte om de går att använda. Det är skillnad på hur drivaxlarna går in på nyare "s2-style" nav och de äldre quattrogrejerna. Diameter på lager, splines och bredden på lager.
Själv tog jag rubbet i fram på en s2 avant för att lösa lite problem. 01E-låda och annat.

I efterhand inser jag att jag borde poängterat att jag kommer behålla FWD, så detta gäller framaxeln. Baken på en q har jag tyvärr ingen större insikt om.

Men jag kan göra ett par jämförelser i datorn om jag får något att jämföra med

Baken på en FWD passar Audi A4 B5 1,8t skivor och ok.

Yes, men hade jag valet skulle jag hellre användt turbo-grejjer då A4 inte är "vanliga" nav, utan en helt egen historia där skivorna är en del utav navet tongue

http://www.jcrdevelopments.com/images/audireardiscs/20090731144458.jpg
Senast redigerat av LeafBox (11 oktober 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 038 Inlägg
11 oktober 2014
#992
Ja fy fan va den där konstruktionen suger. Haft loss mina skivor 1 gång på a4an och det var ett rent helvete som slutade med att en ABS givare gav upp pga vibrationerna när man banka och slog.


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
12 oktober 2014
#993
LeafBox skrev:
I efterhand inser jag att jag borde poängterat att jag kommer behålla FWD, så detta gäller framaxeln.

Oops, jag missade det helt. Äre fwd är jag på alldeles för djupt vatten tongue


Audiskadad
1 287 Inlägg
12 oktober 2014
Trådstartare
#994
finns det nått intresse för uppdateringar här? smile
det är intresset som ger motivation smile då vill man ju uppdatera:cool:

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

2 373 Inlägg
12 oktober 2014
#995
Klart det finns intresse smile se nu till att uppdatera wink

Häls. Hervas

You say Tomato. I say fuck you!!!
473 Inlägg
12 oktober 2014
#997
intresse finns så länge det finns någon som vill visa underbart renoveringsarbete!

You say tomato
I say Fuck you!

616 Inlägg
12 oktober 2014
#999
Jättestort intresse från mig också. Men det finns ett par skäl till varför jag inte skrivit i tråden och tjatat om uppdateringar:

För det första vill jag inte stressa dig. Tycker det är mycket viktigare att jobbet blir ordentligt gjort och det blir ordentligt om du jobbar i din takt, när du har motivationen och inte jobbar bara för att du känner stress, press och förväntan från oss som följer projektet.

För det andra kanske du vill överraska och visa upp bilen (här på Garaget, på Elmia eller liknande) när den är helt färdig för att chockera och kanske därför du inte svarar mer i tråden. Det är inget jag har med att göra, för du gör som du vill och viktigast för mig är att du gör som du vill men jag hoppas förstås på att du vill göra klart bilen. Om du väljer att uppdatera eller att hålla det hemligt - ja, det spelar mindre roll.

Aja, vi är många som följer projektet. Önskar dig lycka till oavsett. smile

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
13 oktober 2014
#1000
Jo för helvete Totti, öka nu ! Sluta sitta å slösurfa på garaget.
smile



Sök