Denver vs Zachry

Denxor
18 november 2008 · 217 Inlägg

Min polare var och köpte lite ljud på teknikmagasinet. Han köpte då denna basen;
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=160045

och detta slutsteg;
http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.p … tnr=160046

Detta gick då på 1000 spänn.

Jag har i min bil en Zachry BX-P12, i en sluten låda, som drivs av ett DLS CA12-steg.

Det jag tycker är konstigt är att han får mer bas/dunk/vibrerande i sin bil än vad jag får i min. Bara min zachry-bas kostade mer än vad han la ut för sitt slutsteg och bas.

Han har en volvo 850 glt -92 och jag har en nissan primera -95. Det är väl inte så stor skillnad mellan dem bilarna ?

G O O G L E .com - Man's best friend.
Alpinabiturbo Kulan
19 november 2008 · 1 435 Inlägg

Din låda är felbyggd?

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Rock-Star
19 november 2008 · 2 982 Inlägg

ditt steg kanske inte klarar kräma ut effekt?

Rock-Star
19 november 2008 · 2 982 Inlägg

i min gamla bil (s40) hade jag 2st MDS 10" i en fet låda.. la inte ut mer än 2200:- för detta.
däremot brorsan har köpt från brl för 3800 och min gamla bil dunkar sönder hans bil trots att de kostade 1600:- mindre...

ho ho.. beror mestadels på att jag satsade på en bra steg samt 2 medelmåttiga basar..
men steget är det viktigaste.

kolla även att du jordat ordentligt samt att alla säkringar e på plats.
rca kablarna ska gå på ena sidan och strömsladden ska gå på andra sidan. dvs långt ifrån varandra.
se till att isolera rca/ljudkablarna till steget så bra som möjligt.

stor_lindberg Skogsbo
19 november 2008 · 209 Inlägg

sant sant. men inte hela sanningen. fortfarande kan prylar för 3000 kr spöa prylar för 30.000 kr.
mycke sitter i själva bygget. hur lådan är utformad/beräknad. inställningar m.m
en välbyggd låda med basare för 500 spänn. kan spöa skiten ur en kasst byggd låda med basare för 2000 spänn wink

Kenwood Listen to the Future
I reject your reality and substitute my own
kvalificerad som en idiot, men fullt kvalificerad.
läs även min projekt tråd.http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=104618/
benjii
19 november 2008 · 8 Inlägg

driver han bara den basen med de slutsteget? går väl bara brygga det så det blir 2 kanaler ut. då fungerar de ju inte bra ihop

felstyrd Avstängd
19 november 2008 · 21 Inlägg

byggt lådan själv utan riktiga mått lite hej vilt ?

har du ställt steget rätt?
ställt huvudenheten rätt? om du har subwoofer out i huvudenheten ? labba lite med equlizern i HD då ,kolla gain mm i steget . isolera rca kablar gör man bara om man har störningar i ljud
du saknar tryck , då har det med låda och steg att göra . eller inställningar i stereon

Denxor
19 november 2008 · 217 Inlägg

Då kanske det är min låda som är problemet... Hade en Mds-bas i den innan, sedan bytte jag bara ut den mot zachry-basen. Tänkte inte så mycket på att ändra lådan.

G O O G L E .com - Man's best friend.
thulle1
19 november 2008 · 733 Inlägg

har din zachry bas dubbla spolar? för jag har testat två st. zachry basar (10") med dubbla spolar...kosta runt 700 kr st och detta drevs med 600wrms alltså 300 wrms/bas och jag kan säga att det spelade bra för pengarna.. om det är en zachry med dubbla spolar så får den för lite effekt eller så har du en felbyggd låda...

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Alpinabiturbo Kulan
20 november 2008 · 1 435 Inlägg

Denxor skrev:
Då kanske det är min låda som är problemet... Hade en Mds-bas i den innan, sedan bytte jag bara ut den mot zachry-basen. Tänkte inte så mycket på att ändra lådan.

Och du undrar varför de låter skit. Hör med Ljudia för korrekt lådvolym och rörlängd om du ska köra portat till din bas. Dem kanske även har färdig ritning till din bas om du har tur. Efter du har byggt ny låda kommer det vara som natt och dag.

BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
Rickard-v
20 november 2008 · 2 665 Inlägg

Att han får mer vibrerande /dunk kan vara så enkelt att han har en bil som har en kraftigare resonans i kupen och då tycker man det låter högre. Det gör det men det är resonansen som förstärker basljudet och förstör basåtergivningen.
Har du ställt in dina grejer att spela max för att höra om dit låter mindre??

Lyssna hur det låter istället, hur ren låter basen, låter den som en billig hemmabiosub som låter som en matta med muller bara eller hur du basljudet klart o tydligt??? Det tycker jag är intressantare.
Men de första åren med bilstereo gillar man dunket sedan ändrar man inställning........

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Denxor
20 november 2008 · 217 Inlägg

thulle1; Basen har dubbla 4 Ohms talspolar, och jag har kopplat så basen får 400 wrms.

Alpinabiturbo; Skickade ett mail till dem igår , men såg idag att jag fått tillbaka från dem och att det liknade spam tongue Ska malina igen.

Rickard-v; Hans bas, Denver, låter ju mer bara som muller och dånande så det har du rätt i. Är inte samma ljud i Zachry-basen.

Men en annan sak jag undrar. I hans bil får jag bara ont i öronen, eller det blir jobbigt för öronen, efter en stunds spelande. Men sen när jag spelar i min bil så får jag inte ont i öronen. Kan det ha och göra med att han har en portad låda och jag en sluten, eller att jag byggt min fel ?

G O O G L E .com - Man's best friend.
cheva_raggare
20 november 2008 · 534 Inlägg

om du får ont i öronen ä de nåt sorts missljud om ja fattat rätt lika dant i min kusins epa så äkligt störande

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
micke7406
21 november 2008 · 1 400 Inlägg

cheva_raggare skrev:
om du får ont i öronen ä de nåt sorts missljud om ja fattat rätt lika dant i min kusins epa så äkligt störande

Det beror väl även på hur högt man spelar.
Jag har inga missljud men jag kan lova dig att du inte kan sitta i min bil mer än ett par sekunder om jag drar upp volymen:) För då blir du även dövlol

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Rickard-v
21 november 2008 · 2 665 Inlägg

Om ljudet låter rent utan missfärgningar kan du spela högre utan att du tycker det låter lika högt som i en anläggning som börjar ge distorsion tidigare, alltså lämna oren signal.
Kan vara så att resonansen i hans bil färgar ljudet kraftigt. Kan höja basenljudet med en smal peak vid kasnke 55hz med 10db högre än 50hz o ner och 60hz o uppåt. Då låter nästa alla basljud lika pga den resosnansen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
cheva_raggare
23 november 2008 · 534 Inlägg

hah men de ä ju inga precis värsting grejer ju finns ju mkt mkt bätre grejer

Chevrolet Impala "Airride" (1963)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Mercedes s124 "Diesel" (1996)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 november 2008 · 3 878 Inlägg

cheva_raggare skrev:
hah men de ä ju inga precis värsting grejer ju finns ju mkt mkt bätre grejer

Och med det vill du säga? Att man måste köpa annat?
Din penis är nog inga värstingrejjer, måste man byta den då?

Sorry för OT där men jag kunde inte låta bli tongue

Har du kollat GAIN på ditt steg? Dåligt att de tagit bort delen med ritningar, paramertar och byggtips på ljudia... Tipsa dem om att lägga upp det igen när du endå pratar med dem!

Drönirettab
23 november 2008 · 21 761 Inlägg

BX-P12 kan spela ordentligt högt i en basreflexlåda, den basen har även använts i tävlingar.

Hör med Morre_W här på forumet, han kan säkert ge förslag på basreflexlåda som spelar på ordentligt.

Senast redigerat av Drönirettab (23 november 2008)

andreasivarsson
23 november 2008 · 98 Inlägg

Jag kör med denver steget till min låda med dubbla tior från audiomoods och det dunkar på bra. Väldigt rena och fina dunk.

BMW E36 "Time Attack Team 91" (1992)
Denxor
23 november 2008 · 217 Inlägg

bumpe; Har ställt in gain, men får inge bra tryck.

Drönirettab; Tack för tippset, ska fråga honom direkt.

G O O G L E .com - Man's best friend.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang