lossna fördelaren låt den stå på tomgång vrid åt ett håll tills den börjar gå dåligt sen åt andra hållet tills den går dåligt och skruva fast den i mitten och åka
Har det gått bra förut? Vad har gjorts med den om den gick förut? Jag hade en Volvo 144 som inte gick igång fast allt satt rätt. Gnista hade jag också. Det var nya tändningsdelar,stift,kablar,rotor ja allt var nytt. Jag kom på efter lång tids felsökning att det lilla stiftet (Kol?)som sitter i mitten av fördelarlocket saknades. Det var bara fjädern kvar som låg mot rotorn. Den räckte visst till att visa gnista men var för svag att kunna starta på.
vakuumklockan ska stå ca 10 mm från blocket. då går motorn!
Stämmer ganska bra. Själva gradtalet är inte så knussligt, den brukar starta ändå.
Inga korsade tändkablar?
Går den bättre kallt/varmt? Alltid dåligt?
Bytte ni kondensator? Många eftermarknadskondensatorer (25 bokstäver) suger och är kassa. Byt tillbaka och testa.
Gammal bensin?
Är fördelarlocket rätt? Stämmer det med fördelaren? Vad menar jag? Jo, på många gamla B18 har vissa delar bytts ut på och om fördelaren bytts (rimligt då flera modeller passar) så kommer locket vara fel. Jag har sett det hända flera gånger. Kolla på fördelaren efter Bosch-numret och kolla om det stämmer med årsmodell på B18 motorn.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.