4761
Sök

volvo b18 tändningsproblem hjälp

24 Inlägg
20 november 2008
Trådstartare
#1
Hej e det nån som vet hur tändningen ska så på en volvo b18 ? Tacksam för svar


Blyfot
829 Inlägg
20 november 2008
#2
lossna fördelaren låt den stå på tomgång vrid åt ett håll tills den börjar gå dåligt sen åt andra hållet tills den går dåligt och skruva fast den i mitten och åka

"bara en mor kan älska en sån son"

15 Inlägg
20 november 2008
#3
Hej Den ska står 21 grader före TDC vid 1500 rpm och med bortagen vackumslang. och det är en B18A, är det en B18B tror jag det är 23 grader.

//PG


Blyfot
829 Inlägg
20 november 2008
#4
de är ovanligt att man ser gradskivan.

"bara en mor kan älska en sån son"

24 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#5
jag försöker hjälpa en tjej kompis med hennes epa-duett men den tänder inte rätt .


Blyfot
829 Inlägg
21 november 2008
#6
okej kolla brytarna också vanligt att dom spökar lite

"bara en mor kan älska en sån son"

24 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#7
volvokrille12 skrev:
okej kolla brytarna också vanligt att dom spökar lite

okej det ja jag göra .


65 Inlägg
21 november 2008
#8
sitter tänd kablarna rätt? Hur ser rotor och fördelare ut?

Scorpio

24 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#9
Scorpio skrev:
sitter tänd kablarna rätt? Hur ser rotor och fördelare ut?

ja allt sitter rätt rotor o fördelare e nytt . men den går inte ens igång


Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
21 november 2008
#10
Har det gått bra förut? Vad har gjorts med den om den gick förut?
Jag hade en Volvo 144 som inte gick igång fast allt satt rätt. Gnista hade jag också.
Det var nya tändningsdelar,stift,kablar,rotor ja allt var nytt.
Jag kom på efter lång tids felsökning att det lilla stiftet (Kol?)som sitter i mitten av fördelarlocket saknades.
Det var bara fjädern kvar som låg mot rotorn. Den räckte visst till att visa gnista men var för svag att kunna starta på.


+Uppfinnare+
643 Inlägg
21 november 2008
#11
de va ett tag sedan man pillade med det, men ska det inte finnas ett märke på kanten under fördelarlocket?

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 november 2008
#12
Smedhult skrev:
vakuumklockan ska stå ca 10 mm från blocket. då går motorn!

Stämmer ganska bra. Själva gradtalet är inte så knussligt, den brukar starta ändå.

Inga korsade tändkablar?

Går den bättre kallt/varmt? Alltid dåligt?

Bytte ni kondensator? Många eftermarknadskondensatorer (25 bokstäver) suger och är kassa. Byt tillbaka och testa.

Gammal bensin?

Är fördelarlocket rätt? Stämmer det med fördelaren? Vad menar jag? Jo, på många gamla B18 har vissa delar bytts ut på och om fördelaren bytts (rimligt då flera modeller passar) så kommer locket vara fel. Jag har sett det hända flera gånger. Kolla på fördelaren efter Bosch-numret och kolla om det stämmer med årsmodell på B18 motorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

35 Inlägg
20 februari 2014
#13
vart ska vakumslangen vara kopplad??



Sök