Sportig bil för upp till 200k

Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Tjosan!

Jag kommer antagligen att köpa ny bil om 1-1,5 år (åtminstone inte innan våren iaf). Eftersom jag inte har något bättre för mig samtidigt som jag är en velig person så har jag börjat titta i skogen av bilar redan nu. Tänkte att man kanske kunde få lite tips och info här.

Bilen ska vara en sportig sak, den behöver inte ha några krav för si eller så mycket packningsutrymme. Vore trevligt om man på någon vänster kan trycka in 4 pers i den, men det finns inget krav på att extra-folket ska sitta bekvämt wink
Prestanda är viktigt. Komfort är mindre viktigt, men inte helt försumbart (dock redo att offra en del komfort...).
Gärna något som man inte ser runt varje gathörn, s40 (som jag för övrigt har nu) går tex bort direkt...

Har fastnat lite för Skyline, men har fått höra att den ska vara extremt obekväm? I vilket fall, intresserad fortfarande och vill gärna höra för- resp nackdelar etc etc.
Förutom Skyline är Evo och Impreza direkta alternativ, men kom gärna med fler (och motivera).

Btw, det är troligast att jag kommer att köra året runt (i snörika Skåne^^), så lite rostskydd skadar inte.
EDIT: Ändrar lite här, det gör inget om den bara funkar på sommarhalvåret, men det är ett litet plus om den funkar året runt.

Ni får gärna tipsa om ni känner till något bra ställe där de säljer godbitarna också.
Jag är inte riktigt intresserad av att importera, nog lite för lat för det...

Ni behöver ju inte komma upp i fulla 200k om ni hittar något billigt vettigt alternativ wink

Senast redigerat av Zahak (27 november 2008)

Fredrik wilhelmsson Redlinefoto
21 november 2008 · 259 Inlägg

Mitsubishi 3000GT twinturbo är nice

-3l V6 TwinTurbo 24 ventiler. ca 320hk
-Fyrhjulsdrift
-Fyrhjulsstyrning
-Ställbar fjädring
-Active Aero

en sådan ser du garanterat inte runt varje gatuhörn tongue

Senast redigerat av Fredrik wilhelmsson (21 november 2008)

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P
Kia Ceed SW (2013)
Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Hehe, näe, den är ju kanske inte det vanligaste big_smile
Hur är kostnader för service, reservdelar etc på en sån om man jämför med tex skyline, evo och impreza?

decib3L Körv
21 november 2008 · 3 535 Inlägg

Skulle nog köpt en evo eller impreza. Då de andra japanbilarna är enligt mig en fluga som kommer att gå ner de närmsta åren (dumt köp alltså).

En impreza däremot (eller evo) kommer alltid vara vad det är. (En bra bil helt enkelt)

Truckdriving Man
yakozan
21 november 2008 · 333 Inlägg

En original skyline tycker jag faktiskt är riktigt bekväm. Hade en R33 GTS-T förut med originalfjädring och den gick riktigt mjukt och fint. Mycket bekvämare än min pappas Mazda6 t.ex.

men har man på stenhårda coilovers, stag i hela bilen, solida alu-bussningar och en 2-vägs diff så är det klart att bilen blir obekväm. Det borde alla bilar bli. Men original tycker jag absolut inte att en Skyline är obekväm.

Jag hade kikat på en R33 GTR eller om du vill ha bakhjulsdrift, en R34 GT-T. Jag hade nog föredragit GTRen om den ska gå året runt.
Annars är nog en EVO eller Impreza STI bra val också. Jag tror att dom är lite "busigare" än vad skylinen är som är mer åt GT-vagn hållet.

Jag personligen hade lätt valt en R33GTR. motorljudet slår de andra alternativen med hästlängder och jag tror att den kan vara riktigt rolig på vintern. Man får dock se till att rostskydda bilen bra eftersom dom knappt har nåt sånt original.

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Hur är rostskydden på resp? Läste på någon sida att vissa evo-r inte hade rostskydd??

Är det inte ganska svårt att hitta skyline i originalskick?

yakozan
21 november 2008 · 333 Inlägg

Zahak skrev:
Hur är rostskydden på resp? Läste på någon sida att vissa evo-r inte hade rostskydd??

Är det inte ganska svårt att hitta skyline i originalskick?

De flesta Japanimporter brukar ha väldigt dåligt rostskydd då de inte saltar och har sig där. Inga problem på en bil som bara går under sommartid här i Sverige, men eftersom du var ute efter en åretrunt-kälke så tror jag inte att det japansk rostskydded uppfyller kraven. Det gäller alltså bilar som från början är importerade från Japan. Europasålda diton brukar ha rostskydd.

En Skyline i originalskick är väldigt svårt att hitta i Sverige. Går att hitta i Japan utan större problem, men att importera därifrån nu är inte så hett med tanke på hur den japanska yennen står i förhållande till den svenska kronan.
är nog lättare att hitta en originalare i UK, men lätt är det nog ändå inte.

"Problemet" med svenska Skylines är att ägarna oftast är ute efter prestanda och därför sitter det hård fjädring på dem. Lättast om man vill ha en bekvämare skyline än de flesta som finns i Sverige är att byta ut fjädringen till antingen original eller några snälla coilovers. Tein basic, eller Nismo S-tune kanske eller nåt liknande.

edit: låt inte rostskyddet stoppa dig. Så länge bilen är i fint skick när du köper den så borde det inte kosta allt för mycket att skaffa ett bra rostskydd här i sverige. Har sett priser på dinitrol-behandlingar som ska räcka väldigt länge för ca 6-7k kr.

Senast redigerat av yakozan (21 november 2008)

Audi S5 (2007)
Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Så med andra ord så gäller det att gå över underrede och kaross med lupp för att se om man hittar rost. Sen kan det väl vara en bra idé att rostskyddsbehandla även om den har blivit behandlad någon gång tidigare i livet?

Fast o tredje sidan så kanske man lika gärna kan ha en tråkbil som vinterbil. Hmm, tål att tänka på... (fast det är ju roligt att köra på vintern tongue )

JontaK
21 november 2008 · 174 Inlägg

Zahak skrev:
Hur är rostskydden på resp? Läste på någon sida att vissa evo-r inte hade rostskydd??

Om du sneglar åt import-Imprezor och Evos så är nog lättviktsversionerna ej att föredra då det gäller vinterkörning.
STi Type R och RA har ingen underredsbehandling alls inte heller någon ljudisolering, saker som kan vara jobbiga att leva utan en svensk vinter. Går ju dock att åtgärda själv med då tappar man lite av bilens charm.

Hitta en Impreza WRX STi Spec C i Japan och ta hem den så utlovar jag ren lycka. big_smile
Kan kanske hamna över 200K men det finns andra roliga Impreza-alternativ. Mest brukbart för varje dag körning om man kollar på dom klassiska modellerna är nog en "vanlig" STi Version VI.
Extremt ovanliga bilar i Sverige, vilket är en bonus.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
T5Black
21 november 2008 · 451 Inlägg

Min Soarer har 4 platser med stor benplats , stor skuff, 320hk. enda minuset för just dig är att den är bakhjulsdriven med ATS lameldiff så det kan bli jobbigt på vintern, men samtidigt så kan du ploga vägen med den oxåsmile

Jongen
21 november 2008 · 341 Inlägg

Nackdel att köra med en fin bil på vintern är att den aldrig är ren...... Hade jag haft en Supra tex så hade det tagit emot att köra ut med den en regnig vinterdag, eller om det snöar, bor oxå i skåne. Så jag hade satsat på att ha en vinterbil oxå än vad du väljer för bil.

FL3JM Inga konstigheter
21 november 2008 · 2 064 Inlägg

Lotus Elise! Den är ju gjord helt i aluminium, borde inte rosta. smile

323fSportT "The Stig"
21 november 2008 · 390 Inlägg

En sån har ska du ha.Har inte jag haft min GTR så hade jag köpt denna.Min är för övrigt köpt på samma firma.Bra killar att ha göra med smile

http://www.j-spec.se/bilar_salu.php?id=405

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Haha, Elise är ju drömbilen mao wink

På något vis känns ju en Impreza eller Evo lite mer som ok vinterbil än en Supra... Men ju mer man tänker på det desto mer tveksam blir man, kan ju alltid behålla s40 som vinterbil eller nått.

@JontaK:
Att importera en bil är ett helt okänt område för min del, lite därför som jag helst undviker det. Men det är nog lika bra att ha det som ett alternativ ändå gissar jag. Det finns ju säkert lite folk som kan hjälpa en med det när(/om) det blir dags.

@T5Black:
Har faktiskt inte alls tänkt på den. Men den känns ju helt klart som ett alternativ.

Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

323fSportT skrev:
En sån har ska du ha.Har inte jag haft min GTR så hade jag köpt denna.Min är för övrigt köpt på samma firma.Bra killar att ha göra med smile

http://www.j-spec.se/bilar_salu.php?id=405

Helt klart annorlunda, cool!

Trevligt med ett förslag på firma också. Får säga att de var rätt generösa med finansieringen också (om det behövs). De hade många intressanta bilar också.
Karlstad är iofs inte direkt ett stenkast härifrån, men det kan jag nog överleva wink


Förresten, hör hög kan försäkringen på förslagen hittills bli, för en stackare som är under 25 år? Ifall någon har någon aning så kan ni ju hojta till, annars är det ju inte värre än att man får ringa och tjöta lite med diverse försäkringsbolag...

tobee
21 november 2008 · 735 Inlägg

En Audi RS4 runt årsm -01 borde gå att hitta för under 200 000:- om 1 år. Tänkte att eftersom du ska använda bilen på vintern så borde AUDIs förträffliga rostskydd komma väl till pass.. Kanske ingen sportbil men 0-100 4.7s, 0-200 17s räcker nog till för att hänga av en och annan skyline, impreza, evo etc=) Sen är dom ju precis lika lättrimmade som nämnda bilar om man tycker att den blir slö.

Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Audin har ju inte riktigt samma utstrålning som övriga nämnda. Men det kompenseras ju till stor del av fördelarna på vintern.

Mycket intressant det här, sitter snart och dreglar ner hela tangentbordet smile

camaro67 Meister
21 november 2008 · 6 763 Inlägg

FL3JM skrev:
Lotus Elise! Den är ju gjord helt i aluminium, borde inte rosta. smile

Eller Exige. Men de kanske ligger över 200? Skyline är vad jag har hört endast lackade under så de är nog ingen höjdare på vintern. Camaro 98-02 kanske kan vara något? Drygt 300hk och lättrimmat?

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
tobee
21 november 2008 · 735 Inlägg

Zahak skrev:
Audin har ju inte riktigt samma utstrålning som övriga nämnda. Men det kompenseras ju till stor del av fördelarna på vintern.

Tror som så att vid en senare försäljning så kommer intresset för en vinterkörd skyline vara rätt så svalt... Att en RS4 går på vintern känns mer normalt och drar nog inte ner värdet lika mycket.

Zahak Prisjägare
21 november 2008 · 238 Inlägg

Sant. Hade troligen aldrig fått för mig att köpa en vinterkörd skyline själv, så varför skulle andra få för sig att göra det...?

En Camaro skulle nog ge en liten slant över också. Är inte riktigt 100% kompis med utseendet dock... men jag får ju se till och provköra ordentligt, utseende är ju trots allt inte riktigt det viktigaste (och det går ju att ändra lite smått).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang