2003
Sök

Rundad hjulbult på trumbroms bak, vad göra :(?

180 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en Ford Escort 95a, trumbromsbak, 4 hjulbultar.
Skulle byta till vinterdäck idag, och märker att idiotfan som bytt senast antagligen inte skruvat så snällt, för ca 25-30% av gängningen längst ut är sabbad. Alla andra bultar på resten av bilen var hur fina som helst.

Vad i helskotta ska jag göra sad? Och vad kan det kosta? Hur mycket måste man eventuellt byta??

Mvh Uffe


Allt i allo
358 Inlägg
22 november 2008
#2
du kan ju alltid göra nya gängor:) eller köpa ett par nya trummor:) eller en beg från skroten

De é nice !

Direktören
7 Inlägg
22 november 2008
#3
som ramnedirgt sade! fast om gängorna är riktigt jävla dåliga så rekomenderar jag dig och så köpa en ny tumma dem går på en 5-700 kr så eller hämta nå billligt från skroten

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2008
#4
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

Rock'n Roll

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 november 2008
#5
keffouffe skrev:
Tjena!

Har en Ford Escort 95a, trumbromsbak, 4 hjulbultar.
Skulle byta till vinterdäck idag, och märker att idiotfan som bytt senast antagligen inte skruvat så snällt, för ca 25-30% av gängningen längst ut är sabbad. Alla andra bultar på resten av bilen var hur fina som helst.

Vad i helskotta ska jag göra sad? Och vad kan det kosta? Hur mycket måste man eventuellt byta??

Mvh Uffe

köp nya bultar då,

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Sothora <3
1 201 Inlägg
22 november 2008
#6
TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 november 2008
#7
Mercedesturbodiesel skrev:
TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Svetsa på en  mutter på bulten, sen tar du ett passande verktyg av BRA kvalite och donar bort den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2008
#8
Mercedesturbodiesel skrev:
TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Han får inte bort bulten med skallen kvar...

Rock'n Roll

180 Inlägg
22 november 2008
Trådstartare
#9
Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
22 november 2008
#10
keffouffe skrev:
Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe

Vet inte hur hårt den sitter eller hur sliten skallen är, men det lättaste om du har tillgång till svets är att svetsa på en hylsa eller något som te_wik skrev tidigare

Rock'n Roll

\m/(><)\m/
742 Inlägg
22 november 2008
#11
Din bil har väl muttrar som hjulen sitter med?! Pinnbultarna sitter med splines och en liten skalle på insidan.. bara bort med trumman och knacka ur bulten innåt och sen ramla in på ford och köpa en ny.. som jag förstod det så var väl bara gängorna på pinnbulten paj?
Senast redigerat av isso (22 november 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Direktören
7 Inlägg
23 november 2008
#12
keffouffe skrev:
Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe

jaha jag trodde det var ett gängat hål som man gännar ner bulten i .. men hadde tydeligen fel:D men pinbulten går och få bort på många sätt. du kan tx ta loss trumman och värma trumman med gasol så stålet expanderar och så svetsa fast en en mutter eller liknande ordenteligt i bulten så tar du med den nyckel som passar mutern du just svetsat fast och vrider loss den

Eliminator
1 441 Inlägg
23 november 2008
#13
1 åk och köp en ny pinnbult.
2 ta trumman till en verkstad, pressa ut den defekta pinnbulten, pressa dit den nya pinnbulten.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Lokal gasglad kille
112 Inlägg
23 november 2008
#14
Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

519 Inlägg
23 november 2008
#15
_BOOST_ME_ skrev:
Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

Tänkte det med,,,pinnbultarna sitter i navet så ta bort trumman och sedan ta släggan och slå bort bulten som sitter med splines....

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 november 2008
#16
mtudiesel skrev:
_BOOST_ME_ skrev:
Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

Tänkte det med,,,pinnbultarna sitter i navet så ta bort trumman och sedan ta släggan och slå bort bulten som sitter med splines....

Japp..dom sitter i navet...

Eliminator
1 441 Inlägg
23 november 2008
#17
Precis, var lite snabb där de sitter i navet roll, men det brukar vara svårt att slå dit de nya pinnbultarna, därför skrev jag pressa dit dem istället.
Senast redigerat av Sokrates (23 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

31 Inlägg
6 maj 2012
#18
Vad använder man för att pressa i en ny pinnbult i ett nav? Jag behöver också byta en (som har gått av). Klarar man inte att banka i den med slägga? eller skadar man navet då?
Vilka verktyg använder ni?

Sothora <3
1 201 Inlägg
6 maj 2012
#19
Bästa är ju en press. 
Annars hammarn då, se till att splinesen kommer rätt

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 maj 2012
#20
Köp senaste nr av Klassiker. Där byter jag hjulskruvar på en Opel Monza i ett 4-sid rep. med 30 bilder.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab


Sök