Rundad hjulbult på trumbroms bak, vad göra :(?

keffouffe
22 november 2008 · 180 Inlägg

Tjena!

Har en Ford Escort 95a, trumbromsbak, 4 hjulbultar.
Skulle byta till vinterdäck idag, och märker att idiotfan som bytt senast antagligen inte skruvat så snällt, för ca 25-30% av gängningen längst ut är sabbad. Alla andra bultar på resten av bilen var hur fina som helst.

Vad i helskotta ska jag göra sad? Och vad kan det kosta? Hur mycket måste man eventuellt byta??

Mvh Uffe

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
Ramneborg Allt i allo
22 november 2008 · 358 Inlägg

du kan ju alltid göra nya gängor:) eller köpa ett par nya trummor:) eller en beg från skroten

De é nice !
pro_rider Direktören
22 november 2008 · 7 Inlägg

som ramnedirgt sade! fast om gängorna är riktigt jävla dåliga så rekomenderar jag dig och så köpa en ny tumma dem går på en 5-700 kr så eller hämta nå billligt från skroten

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2008 · 3 404 Inlägg

Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
22 november 2008 · 1 201 Inlägg

keffouffe skrev:
Tjena!

Har en Ford Escort 95a, trumbromsbak, 4 hjulbultar.
Skulle byta till vinterdäck idag, och märker att idiotfan som bytt senast antagligen inte skruvat så snällt, för ca 25-30% av gängningen längst ut är sabbad. Alla andra bultar på resten av bilen var hur fina som helst.

Vad i helskotta ska jag göra sad? Och vad kan det kosta? Hur mycket måste man eventuellt byta??

Mvh Uffe

köp nya bultar då,

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Mercedesturbodiesel Sothora <3
22 november 2008 · 1 201 Inlägg

TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
te_wik Forummoderator
22 november 2008 · 12 813 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:

TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Svetsa på en  mutter på bulten, sen tar du ett passande verktyg av BRA kvalite och donar bort den.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2008 · 3 404 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:

TenZer skrev:
Borra bort skallen, sen får du gänga ur bulten med polygrip

då tyckte ju ja de kändes enklare o gänga ut bulten med skallen kvar då,

Han får inte bort bulten med skallen kvar...

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
keffouffe
22 november 2008 · 180 Inlägg

Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe

BMW 318i "E46 Limousine" (2003)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
22 november 2008 · 3 404 Inlägg

keffouffe skrev:
Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe

Vet inte hur hårt den sitter eller hur sliten skallen är, men det lättaste om du har tillgång till svets är att svetsa på en hylsa eller något som te_wik skrev tidigare

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
isso \m/(><)\m/
22 november 2008 · 742 Inlägg

Din bil har väl muttrar som hjulen sitter med?! Pinnbultarna sitter med splines och en liten skalle på insidan.. bara bort med trumman och knacka ur bulten innåt och sen ramla in på ford och köpa en ny.. som jag förstod det så var väl bara gängorna på pinnbulten paj?

Senast redigerat av isso (22 november 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
pro_rider Direktören
23 november 2008 · 7 Inlägg

keffouffe skrev:
Tack för alla svar smile

Okej, som jag fattat det så är bulten gängad hela vägen in i trumman?
Ser också ut att vara så, så man kan skruva ur den med ett bra verktyg och en sjuhelvettes massa råstyrka?

Mvh Uffe

jaha jag trodde det var ett gängat hål som man gännar ner bulten i .. men hadde tydeligen fel:D men pinbulten går och få bort på många sätt. du kan tx ta loss trumman och värma trumman med gasol så stålet expanderar och så svetsa fast en en mutter eller liknande ordenteligt i bulten så tar du med den nyckel som passar mutern du just svetsat fast och vrider loss den

Sokrates Eliminator
23 november 2008 · 1 441 Inlägg

1 åk och köp en ny pinnbult.
2 ta trumman till en verkstad, pressa ut den defekta pinnbulten, pressa dit den nya pinnbulten.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
_BOOST_ME_ Lokal gasglad kille
23 november 2008 · 112 Inlägg

Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

dan-kristian
23 november 2008 · 518 Inlägg

_BOOST_ME_ skrev:
Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

Tänkte det med,,,pinnbultarna sitter i navet så ta bort trumman och sedan ta släggan och slå bort bulten som sitter med splines....

mrbuggy Entreprenör
23 november 2008 · 1 784 Inlägg

mtudiesel skrev:

_BOOST_ME_ skrev:
Pinbultarna sitter väl inte i trumman??, dom sitter väl i navet!!

Tänkte det med,,,pinnbultarna sitter i navet så ta bort trumman och sedan ta släggan och slå bort bulten som sitter med splines....

Japp..dom sitter i navet...

Sokrates Eliminator
23 november 2008 · 1 441 Inlägg

Precis, var lite snabb där de sitter i navet roll, men det brukar vara svårt att slå dit de nya pinnbultarna, därför skrev jag pressa dit dem istället.

Senast redigerat av Sokrates (23 november 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
MaddeMagnus
6 maj 2012 · 31 Inlägg

Vad använder man för att pressa i en ny pinnbult i ett nav? Jag behöver också byta en (som har gått av). Klarar man inte att banka i den med slägga? eller skadar man navet då?
Vilka verktyg använder ni?

Mercedesturbodiesel Sothora <3
6 maj 2012 · 1 201 Inlägg

Bästa är ju en press. 
Annars hammarn då, se till att splinesen kommer rätt

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
7 maj 2012 · 1 594 Inlägg

Köp senaste nr av Klassiker. Där byter jag hjulskruvar på en Opel Monza i ett 4-sid rep. med 30 bilder.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang