7004
Sök

Var är basen?

1 571 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
Tjena
Jag monterade min första bilstereo häromdagen och det funkar rätt bra. Har en pioneer cd och två par Sony 5,25" från teknikmagasinet. Hur kommer det sig att högtalarna i hatthyllan spelar med mer bas medan högtalarparet framme spelar nästan helt utan? Har jag kopplat fel eller? Vad tror ni?

1 571 Inlägg
3 mars 2006
Trådstartare
Peter_J_H skrev:
Hmm, jag tror att du kan ha vänt högtalarkablarna fel så att basarna spela inåt, de är alltså fasvända som det heter! Jag är inte helt söäker, men det skulle jag gissa på!

Peter

Okay. Bäst att kolla men de låter helt rätt i stereo, inte sådär äckligt ut-och-in. Kan det inte sitta nånting på kablarna då? En polare snackade om kondingar.

8 156 Inlägg
4 mars 2006
Vad har du för högtalare i hatthyllan?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

859 Inlägg
4 mars 2006
Låter som att du monterat framhögtalrna på något olämpligt ställe. Nu vet jag ju inte var, men får dom ingen lådvolym, så spelar dom oftast väldigt klent med bas.

/Theo

1 571 Inlägg
4 mars 2006
Trådstartare
Theo skrev:
Låter som att du monterat framhögtalrna på något olämpligt ställe. Nu vet jag ju inte var, men får dom ingen lådvolym, så spelar dom oftast väldigt klent med bas.

/Theo

Det är visserligen bara Sony Xplod 5,25, flyttar inte så mycket luft iofs men det är nog som du säger att paret i hatthyllan får mycket "lådutrymme" ner i hela bakluckan medan de framme har väldigt lite under sig. Förklarar nog saken. Tack för svaren! Får kanske bygga en subwoofer och slänga in någonstans smile

505 Inlägg
6 mars 2006
Peter_J_H skrev:
henrikh skrev:
Peter_J_H skrev:
Hmm, jag tror att du kan ha vänt högtalarkablarna fel så att basarna spela inåt, de är alltså fasvända som det heter! Jag är inte helt söäker, men det skulle jag gissa på!

Peter

Okay. Bäst att kolla men de låter helt rätt i stereo, inte sådär äckligt ut-och-in. Kan det inte sitta nånting på kablarna då? En polare snackade om kondingar.

Har du kondensator på sytemet eller? Det kan ju bero på den, beroende på vad det är för typ av kond som du har, men jag tror inte att det ska spela någon roll faktiskt!  Det du säger skulle sitta på kablarna, hur menardu då? Om det är brott på kabeln så ska det vanligt vis bara spraka, vara tyst eller inte göra någon skillnad beroende på hur brottet ser ut! Du har inte vänt någon kabel fel då? Det kan ju fungera fats det är "fel"!

MVH Peter

Peter, förklara dig, vad skulle en konding göra för skillnad på basljudet? Och kan det bli olika basljud av olika kondingar? Hmm;) lol

Edit : Stavfel
Senast redigerat av Spawner (6 mars 2006)

Calibra Turbo 4x4

21 761 Inlägg
7 mars 2006
Han menar kanske att det kan sitta en konding i serie med högtalaren, då blir det ju ett högpassfilter som skär bort lite bas. Större konding skär lägre i frekvens.

864 Inlägg
7 mars 2006
att koppla stereons + till högtalarens - o vise versa har ju inte så mycke med just det här att göra, vid ett sådant scenario uppfattas helt enkelt ljudet från dessa högtalare som något fördröjda..

3 182 Inlägg
7 mars 2006
tästa att vända på högtallarsladarna på ena högtallaren fram brukar funka kanon bra.

Sök