Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Opelmadness German cars, quality and beyond
27 november 2008 · 8 197 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Dessutom är bakhjulsdrift mer komfortabelt.

Hahahaha... lol
Då har du inte åkt i rätt FWD-bil..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 november 2008 · 8 197 Inlägg

Siarnaq skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Tycker det är galet kul t.o.m.. Mussen var ju tvungen testas när det var 20 cm nysnö. Fast på stenhårda 265'or.. Drog inte bra då. tongue

Haha jag vet hur det är, drog ut El Caminon på 275'or. tongue Visst det är bara automat men 375hk+ och 600 nm så blev det inte direkt höga hastigheter. tongue

Nä fan.. Men snön sprutade låååångt fast det inte rörde sig. Hade visserligen inga siffror på vridet, men 265 bakhjulshästar hade den iaf. (Enligt ägarn efter mig) smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Rinnegan Malleus Malificarum
27 november 2008 · 2 401 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:
Nä fan.. Men snön sprutade låååångt fast det inte rörde sig. Hade visserligen inga siffror på vridet, men 265 bakhjulshästar hade den iaf. (Enligt ägarn efter mig) smile

En välplacerad gissning så låg det runt 520nm hållet. smile Räcker gott och väl till en sån lätt bil. tongue Lär ha rört på sig rätt bra.


Fast, nu är man ju rätt förstörd, kan ju inte sitta i en FWD bil utan att dö utav tråkighet.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Opelmadness German cars, quality and beyond
27 november 2008 · 8 197 Inlägg

Siarnaq skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Nä fan.. Men snön sprutade låååångt fast det inte rörde sig. Hade visserligen inga siffror på vridet, men 265 bakhjulshästar hade den iaf. (Enligt ägarn efter mig) smile

En välplacerad gissning så låg det runt 520nm hållet. smile Räcker gott och väl till en sån lätt bil. tongue Lär ha rört på sig rätt bra.


Fast, nu är man ju rätt förstörd, kan ju inte sitta i en FWD bil utan att dö utav tråkighet.

Hehehe.. Ja det är inte omöjligt. Den gick rejält bra den lilla Forden. Fel utväxling (2:79) gjorde toppfarten rätt så överdimensionerad. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Rille0
27 november 2008 · 2 021 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Underhåller so what? framhjulsdrivet är iallafall snabbare, iaf i de mindre motorstarka klasserna och på riktigt halt underlag.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Navkapsel
27 november 2008 · 4 637 Inlägg

Jag har aldrig varit med om någon OÖNSKAD sladd p g a bakhjulsdrift.

Navkapsel
27 november 2008 · 4 637 Inlägg

Rille0 skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Underhåller so what? framhjulsdrivet är iallafall snabbare, iaf i de mindre motorstarka klasserna och på riktigt halt underlag.

När man går på rally vill man ju se bilar som går brett. Annars kan man lika gärna stå och glo på bilarna vid motorvägen.

Eisenhut
27 november 2008 · 1 827 Inlägg

Med en ordentlig diffbroms på FWD så elliminerar du problemet med understyrning (om du inte har löjligt mycket effekt förstås)

Jag tycker såhär, det är roligt när det går fort, och det går att köra RIKTIGT fort med en FWD. RWD är skoj som fan, Skylinen var trevlig men mycket folk här som kör 740, Sierra mm har ju mycket att lära redan där om innebörden av en "rolig bil". Då kör jag mycket hellre tex en Honda med FWD som är mycket roligare att köra.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MattiasH
27 november 2008 · 1 291 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Rille0 skrev:

EmilHammarlund skrev:
Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Underhåller so what? framhjulsdrivet är iallafall snabbare, iaf i de mindre motorstarka klasserna och på riktigt halt underlag.

När man går på rally vill man ju se bilar som går brett. Annars kan man lika gärna stå och glo på bilarna vid motorvägen.

just därför kom dom avhängda sladdkillarna på att "drifting" är en sport vi kan börja med roll

Navkapsel
27 november 2008 · 4 637 Inlägg

corsa_m skrev:

EmilHammarlund skrev:

Rille0 skrev:
Underhåller so what? framhjulsdrivet är iallafall snabbare, iaf i de mindre motorstarka klasserna och på riktigt halt underlag.

När man går på rally vill man ju se bilar som går brett. Annars kan man lika gärna stå och glo på bilarna vid motorvägen.

just därför kom dom avhängda sladdkillarna på att "drifting" är en sport vi kan börja med roll

RWD är fortfarande extremt vanligt inom rally.

Senast redigerat av EmilHammarlund (27 november 2008)

TurbOla Reservdansk
28 november 2008 · 6 271 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Jag har aldrig varit med om någon OÖNSKAD sladd p g a bakhjulsdrift.

Då ser jag tre scenarier framför mig:

1.Du kör bara på barmark.

2.Du har mycket kvar att lära...

3.Du kör med 5ans växel i 45km/h. wink


Förresten så är det skillnad på dataspel och verklighet, visst är det väl kul att sladda runt på tvn/dataskärmen, men inte många spel där bilen eller hus/stolpar/människor tar skada...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Jaktlund
28 november 2008 · 60 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Tar en tiger fart med fram- eller bakbenen när den springer?

Har du någonsin sett en häst som knuffar sin vagn framför sig? wink

Saab 900 2.0 Turboo "E85-för miljöns skull" (1995)
bollen1986
28 november 2008 · 3 714 Inlägg

har man lärt sig att köra framhjulsdrivet ellet bakhjulsdrivet så är det stor skillnad iaf

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Fredrik-79
28 november 2008 · 2 164 Inlägg

Så svårt är de inte att köra på bredden. Men att ha kontroll så man klarar de fullt ut är en helt annan sak.
Allt hänger på vad för bil man har och vad för motor de är.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Hoya
28 november 2008 · 7 Inlägg

Själv föredrar jag RWD. Det är också mer komfortabelt och ger mer körglädje. Tycker dessutom att det är lättare att häva en sladd med en bakhjulsdriven bil en fram. AWD har jag tyvärr inte så mycket erfarenhet utav så jag kan inte säga något om det. Har 4 bilar i familjen där 2 är RWD och 2 är FWD, tycker dom framhjulsdrivna bilarna lättare får sladd än dom bakhjulsdrivna.

I Måndags morse när det var snökaos var jag och mina kompisar på väg till Nyköping. Den ena bilen var en S60 och den andra en 525 E39. 525an tog kurvorna mycket bättre än S60'n, dessutom i uppförsbackar så spann det mer när man gasa med S60'n. Den hade helt enkelt svårare att ta sig fram. Visserligen är det många faktorer som spelar in. Sen är det ju en smaksak för vad man föredrar.

Här är ett litet test där dom jämför det som vi just pratar om.
http://www.youtube.com/watch?v=26eSsBcDwCg

Här är också ett test där dom testar FWD och RWD med bilar som har nästan lika starka motorer och väger lika mycket.

http://www.popularmechanics.com/automot … tml?page=1

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
28 november 2008 · 2 853 Inlägg

EmilHammarlund skrev:
Bakhjulsdrift är det enda som går att stå ut med på snö och grus! Dessutom är bakhjulsdrift mer komfortabelt och ger bättre körkänsla. Det är ingen slump att Ferrari, BMW m m satsar på bakjulsdrift.

Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Även i Tv-spel föredrar jag bakhjulsdrift. Släpper det bak är det bara att sladda sig ur sladden men när det släpper fram far man åt helvete!

Tar en tiger fart med fram- eller bakbenen när den springer?

hahaha den va bra den big_smile

rwd e alltid roligare bättre o allt som hör till körning..
kan man köra bil vilket man kan om man kör rwd.
drifta,känna när en sladd kommer va beredd på de,de minskar olykor.
fwd när de under styr då gör det det!!
den som säger annat o man kan gasa sej ur understyrning snackar så jävla mkt skit så de finns inge slut.
jag leker både me rwd o kör vanligt har haft flera rwd bilar o dom känns enl mig mkt säkrare,men de är för att ja e en aktiv förare.

fwd är for lata jävlar som inte tuvärr kan köra.visst dra kryckan i 40-50 om dom vågar pressa sej i 80..men wow alltså..
man kan ju drifta i 130-140 me rwd utan problem..

nu kör ja fwd o ja lider varje dag när man ser dom me rwd leka big_smile
men den duger till o glida i o spela musik,men ja e rädd i kurvan  för de tongue

Senast redigerat av pattilatti2 (28 november 2008)

IceEyes Varningar: För många..
28 november 2008 · 2 552 Inlägg

pattilatti2 skrev:

EmilHammarlund skrev:
Bakhjulsdrift är det enda som går att stå ut med på snö och grus! Dessutom är bakhjulsdrift mer komfortabelt och ger bättre körkänsla. Det är ingen slump att Ferrari, BMW m m satsar på bakjulsdrift.

Jag tittar mycket på rally och det är de bakhjulsdrivna som underhåller. Dessutom ser det rätt otäckt ut när en framhjulsdriven bil släpper.

Även i Tv-spel föredrar jag bakhjulsdrift. Släpper det bak är det bara att sladda sig ur sladden men när det släpper fram far man åt helvete!

Tar en tiger fart med fram- eller bakbenen när den springer?

hahaha den va bra den big_smile

rwd e alltid roligare bättre o allt som hör till körning..
kan man köra bil vilket man kan om man kör rwd.
drifta,känna när en sladd kommer va beredd på de,de minskar olykor.
fwd när de under styr då gör det det!!
den som säger annat o man kan gasa sej ur understyrning snackar så jävla mkt skit så de finns inge slut.
jag leker både me rwd o kör vanligt har haft flera rwd bilar o dom känns enl mig mkt säkrare,men de är för att ja e en aktiv förare.

fwd är for lata jävlar som inte tuvärr kan köra.visst dra kryckan i 40-50 om dom vågar pressa sej i 80..men wow alltså..
man kan ju drifta i 130-140 me rwd utan problem..

nu kör ja fwd o ja lider varje dag när man ser dom me rwd leka big_smile
men den duger till o glida i o spela musik,men ja e rädd i kurvan  för de tongue

Grattis, du slog precis rekord i att få med så mycket bullshit som möjligt i ett inlägg .. roll

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
beta
28 november 2008 · 804 Inlägg

pattilatti2 skrev:
hahaha den va bra den big_smile

rwd e alltid roligare bättre o allt som hör till körning..
kan man köra bil vilket man kan om man kör rwd.
drifta,känna när en sladd kommer va beredd på de,de minskar olykor.
fwd när de under styr då gör det det!!
den som säger annat o man kan gasa sej ur understyrning snackar så jävla mkt skit så de finns inge slut.
jag leker både me rwd o kör vanligt har haft flera rwd bilar o dom känns enl mig mkt säkrare,men de är för att ja e en aktiv förare.

fwd är for lata jävlar som inte tuvärr kan köra.visst dra kryckan i 40-50 om dom vågar pressa sej i 80..men wow alltså..
man kan ju drifta i 130-140 me rwd utan problem..

nu kör ja fwd o ja lider varje dag när man ser dom me rwd leka big_smile
men den duger till o glida i o spela musik,men ja e rädd i kurvan  för de tongue

Jag spinner runt på vintervägarna med min slöa 306:a på bredställ utan att rycka i spaken. Bara att ratta lite så får man upp fwd på fina ställ, behöver inte ens ha vidare med effekt. Jag kör mycket hällre med ställ med vinterbilen än toyotan, den är i det närmaste livsfarlig att få ställ på, parerar man inte direkt så drar den runt.

Baxtr Leg. nöt
28 november 2008 · 460 Inlägg

Själv ser ja inga problem med FWD på vintern ja kör hellre FWD framför RWD då ja nu e inne på min 3:e Saab(FWD), ska tillägas att min senaste bil va en Volvo 740(RWD), visst den va rolig på vintern men kan man köra FWD, då går de å få minst lika fina ställ med en FWD som en RWD..



Mvh

Senast redigerat av 740Rob (28 november 2008)

SAAB
Aerocombi Xenoholic
28 november 2008 · 2 559 Inlägg

Bakhjulsdrivet är roligt.
Men framhjulsdrift är bättre

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang