Framhjulsdrift/bakhjulsdrift

Karl-Bertil
28 november 2008 · 518 Inlägg

kör 4*4 istället vetja.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
nordstromj
28 november 2008 · 1 772 Inlägg

Grimling skrev:

EmilHammarlund skrev:

Grimling skrev:
jadu Emil du verkar ha mkt åsikter men har du några belägg för det du säger eller e du bara en vanlig volvonörd som alla andra som inte provat nått annat ??

Mina belägg sitter vid bromsskivorna. Jag har förutom Volvo 244 och Volvo 142 även ägt en Ford Sierra.

Häftigt Emil, häftigt =P Lite kaxig de va jag oxå innan jag provat o sladda framhjulsdrift och lärt mig detta smile Jag påstår inte att fwd är bättre eller roligare, men de e iallafall inte sämre, bara man lärt sig, så dissa inte nått du aldrig provat..

Det är säkert jättekul med framhjulsdrift när man har "lärt" sig men det är ju inte samma känsla och du får aldrig lika fina och långa ställ som du kan få med en bakhjulsdriven bil.

Senast redigerat av NordstromJ (28 november 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.
BMW 320d (2007)
camaro67 Meister
28 november 2008 · 6 763 Inlägg

Zahak skrev:
Ni är verkligen roliga smile

-Vad spelar däck för roll?
Tja, om vi snackar om att sladda på vinterväglag (det var dit diskussionen riktade sig innan) så är det ju helt klart enklare att få sladd med sommardäck än tex dubbdäck...

-Vad spelar bilen för roll?
Så dum fråga så den svarar jag inte på.

http://www.youtube.com/watch?v=YFJ5ONW1R0E
Om ni handbromsdragare tycker att klippet ovan verkar roligt eller spännande så kan vi ju lägga ner diskussionen...

Både däck och bil spelar väldigt stor roll oavsett underlag. Testa att åka med en riktig driftingbil med rätt sortsdäck och sedan skicka på tyo 185-65-14 så ska du se att de är bra mycke svårare att åka med de.
Eller på snö med 335:or med eller 185:or. 335 blir som pulkor medans 185:orna gräver ner till fästet.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
bmx
28 november 2008 · 7 100 Inlägg

Grimling skrev:
Vet man vad man sysslar med är det lika kul att sladda både fwd o rwd, det krävs två olika tekniker och jag tror att ni volvo 240/740/940 aldrig vågat provat något annat än era lättsladdade volvosar..
Jag kör för tillfället min folkabuss(rwd) o leker som satan men förra vintern hade jag en golf 3a(fwd) och hade lika kul då, och jag ryckte inte i handbromsen för o få upp ställ, jag körde dessutom både fortare och med högre vinkel..
Olika förutsättningar, olika tillvägagångssätt, det ena förtar inte det andra..
Kolla bara på arab-driftarna på youtube, ser ni en enda 740 där eller ? nää för dom åker framhjulsdrift och vet vad dom sysslar med tongue

måste hålla med dej big_smile
ja kör både fwd och rwd,och ja föredrar att sladda med fwd.
ja visst,de är roligt med rwd ochså

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
Grimling Professionell amatör
28 november 2008 · 451 Inlägg

Zahak skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=YFJ5ONW1R0E
Om ni handbromsdragare tycker att klippet ovan verkar roligt eller spännande så kan vi ju lägga ner diskussionen...

http://www.youtube.com/watch?v=s46V8IgpE6E härliga pojkar

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
DusanMandick Random Hero
28 november 2008 · 4 047 Inlägg

bmx skrev:

Grimling skrev:
Vet man vad man sysslar med är det lika kul att sladda både fwd o rwd, det krävs två olika tekniker och jag tror att ni volvo 240/740/940 aldrig vågat provat något annat än era lättsladdade volvosar..
Jag kör för tillfället min folkabuss(rwd) o leker som satan men förra vintern hade jag en golf 3a(fwd) och hade lika kul då, och jag ryckte inte i handbromsen för o få upp ställ, jag körde dessutom både fortare och med högre vinkel..
Olika förutsättningar, olika tillvägagångssätt, det ena förtar inte det andra..
Kolla bara på arab-driftarna på youtube, ser ni en enda 740 där eller ? nää för dom åker framhjulsdrift och vet vad dom sysslar med tongue

måste hålla med dej big_smile
ja kör både fwd och rwd,och ja föredrar att sladda med fwd.
ja visst,de är roligt med rwd ochså

araberna driftar inte, de snurrar runt o skrattar, drifta kan man BARA göra med RWD eller 4wd,
i stort sett alla bilar med lite tryck i sig har rwd lr 4wd, så vi rwd,4wd åkare vinner i alla race big_smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Grimling Professionell amatör
28 november 2008 · 451 Inlägg

DusanMandick skrev:

bmx skrev:

Grimling skrev:
Vet man vad man sysslar med är det lika kul att sladda både fwd o rwd, det krävs två olika tekniker och jag tror att ni volvo 240/740/940 aldrig vågat provat något annat än era lättsladdade volvosar..
Jag kör för tillfället min folkabuss(rwd) o leker som satan men förra vintern hade jag en golf 3a(fwd) och hade lika kul då, och jag ryckte inte i handbromsen för o få upp ställ, jag körde dessutom både fortare och med högre vinkel..
Olika förutsättningar, olika tillvägagångssätt, det ena förtar inte det andra..
Kolla bara på arab-driftarna på youtube, ser ni en enda 740 där eller ? nää för dom åker framhjulsdrift och vet vad dom sysslar med tongue

måste hålla med dej big_smile
ja kör både fwd och rwd,och ja föredrar att sladda med fwd.
ja visst,de är roligt med rwd ochså

araberna driftar inte, de snurrar runt o skrattar, drifta kan man BARA göra med RWD eller 4wd,
i stort sett alla bilar med lite tryck i sig har rwd lr 4wd, så vi rwd,4wd åkare vinner i alla race big_smile

e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

AUDI - Four rings to rule them all
Volkswagen Typ 1 Bubbla "Low as my morals" (1961)
H3dlund Med lem
28 november 2008 · 1 127 Inlägg

Hur fan kan ni ha lyckats skriva 13 sidor om en sån här grej?

Jag kör en Golf mk3 som vinterbil, spännt upp handbromsen nu inför vintern. Visst går det att köra brett, men vafan. Det blir ju långt ifrån lika roligt som med en bakhjulsdriven bil. Med fwd bara släpar ju baken efter i kurvorna, med rwd kan du köra lite hur du vill. Dra kryckan långt innan en kurva så du glider in på sladd redan på rakan, sen pumpa dig igenom kurvan och pendla vidare på nästa raka.

Tur jag har en 740 som isbil så man kan köra av sig lite iaf...

Grimling skrev:
e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

Dåligt argument.

Btcc grundar på standardbilar, reglerna tillåter inte att man bygger om till rwd. Det flesta nya bilar är ju framhjulsdrivna. För säkerheten(mer lättkört?) och det är mycket enklare att bygga.

Senast redigerat av H3dlund (28 november 2008)

LeLuke
28 november 2008 · 185 Inlägg

Tycker att båda två är bra på sitt egna vis(diplomaten)

TurbOla Reservdansk
28 november 2008 · 6 271 Inlägg

Konbanan skrev:
Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Har du inte hört talas om "The scandinavian flick"?

Utförs med en FWD bil i en 90graders kurva, är väl lättast att börja med.

Du går in i kurvan "på fel håll", dvs svänger kurvan åt höger, styr du åter vänster snabbt, för att sen snabbt kasta om ratten åt höger igen, vilket slår ut bakvagnen i ett kast.
Utan handbroms.

Det går att leka duktigt med FWD också, men det kräver mer kontroll och en duktig förare. wink

FWD Tricks

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tengu1969
28 november 2008 · 1 396 Inlägg

TurbOla skrev:

Konbanan skrev:
Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Har du inte hört talas om "The scandinavian flick"?

Utförs med en FWD bil i en 90graders kurva, är väl lättast att börja med.

Du går in i kurvan "på fel håll", dvs svänger kurvan åt höger, styr du åter vänster snabbt, för att sen snabbt kasta om ratten åt höger igen, vilket slår ut bakvagnen i ett kast.
Utan handbroms.

Det går att leka duktigt med FWD också, men det kräver mer kontroll och en duktig förare. wink

FWD Tricks

Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Seth
28 november 2008 · 3 354 Inlägg

flicken gör man ju t.o.m med rwd. inte nödvändigt men går.

Senast redigerat av Seth (28 november 2008)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Joel89
28 november 2008 · 221 Inlägg

NiclasT skrev:

TurbOla skrev:

Konbanan skrev:
Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Har du inte hört talas om "The scandinavian flick"?

Utförs med en FWD bil i en 90graders kurva, är väl lättast att börja med.

Du går in i kurvan "på fel håll", dvs svänger kurvan åt höger, styr du åter vänster snabbt, för att sen snabbt kasta om ratten åt höger igen, vilket slår ut bakvagnen i ett kast.
Utan handbroms.

Det går att leka duktigt med FWD också, men det kräver mer kontroll och en duktig förare. wink

FWD Tricks

Du har fel, så som han gör där är mycket lättare att göra med FWD och det klarar varannan medlem här på Garaget.org. Det krävs inte mer kontroll och definitivt inte en speciellt duktig förare. Iallafall inte Reverse 180.

Så kunde jag göra när jag var 16 år. (Moralkärringar: På inhägnat område) (Skeptiker: Jag lärde mig köra manuell bil själv när jag var 10 år) 

Trixa med olika manövrar: FWD
Burnouter,donuts, drifting, sladda: RWD

Ordet Drifting betyder inte häv med bakhjulsdriven bil. Man kan drifta med FWD med. Har inte med drivning bak att göra. Nu kommer väl många säga emot. Att drifting är bara för RWD! Nej det är det inte. Annars så skulle väl inte det tex finns FWD bilar i D1 tex. Tror till och med att en civic vann D1 någon gång. Eller mer kanske...

lingua
28 november 2008 · 2 271 Inlägg

H3dlund skrev:
Hur fan kan ni ha lyckats skriva 13 sidor om en sån här grej?

Jag kör en Golf mk3 som vinterbil, spännt upp handbromsen nu inför vintern. Visst går det att köra brett, men vafan. Det blir ju långt ifrån lika roligt som med en bakhjulsdriven bil. Med fwd bara släpar ju baken efter i kurvorna, med rwd kan du köra lite hur du vill. Dra kryckan långt innan en kurva så du glider in på sladd redan på rakan, sen pumpa dig igenom kurvan och pendla vidare på nästa raka.

Tur jag har en 740 som isbil så man kan köra av sig lite iaf...

Grimling skrev:
e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

Dåligt argument.

Btcc grundar på standardbilar, reglerna tillåter inte att man bygger om till rwd. Det flesta nya bilar är ju framhjulsdrivna. För säkerheten(mer lättkört?) och det är mycket enklare att bygga.

Sen ser du inte heller några FWD i WRC , enbart 4WD.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
Joel89
28 november 2008 · 221 Inlägg

lingua skrev:

H3dlund skrev:
Hur fan kan ni ha lyckats skriva 13 sidor om en sån här grej?

Jag kör en Golf mk3 som vinterbil, spännt upp handbromsen nu inför vintern. Visst går det att köra brett, men vafan. Det blir ju långt ifrån lika roligt som med en bakhjulsdriven bil. Med fwd bara släpar ju baken efter i kurvorna, med rwd kan du köra lite hur du vill. Dra kryckan långt innan en kurva så du glider in på sladd redan på rakan, sen pumpa dig igenom kurvan och pendla vidare på nästa raka.

Tur jag har en 740 som isbil så man kan köra av sig lite iaf...

Grimling skrev:
e de därför i stort sett alla rally, btcc osv.. bilar e fwd ?

Dåligt argument.

Btcc grundar på standardbilar, reglerna tillåter inte att man bygger om till rwd. Det flesta nya bilar är ju framhjulsdrivna. För säkerheten(mer lättkört?) och det är mycket enklare att bygga.

Sen ser du inte heller några FWD i WRC , enbart 4WD.

Ford har väl ingen 4WD just nu? Plus några andra tillverkare.

Rojpen
28 november 2008 · 2 230 Inlägg

håller med blixten dära smile man kan drifta med allt kanske svårare men det går, det har ju japanerna bevisat såtongue

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Syst3m
28 november 2008 · 1 079 Inlägg

Suger ju dock att ha en Saab om man vill ha roligt då de har handbromsarna på framhjulen. (96% säker på detta, rätta mig om jag har fel.)

MHperformance CNC operatör
28 november 2008 · 280 Inlägg

Syst3m skrev:
Suger ju dock att ha en Saab om man vill ha roligt då de har handbromsarna på framhjulen. (96% säker på detta, rätta mig om jag har fel.)

ja på 99:an tror jag, vad har man en sån bil till? wink

sopa rent vid din egen dörr innan du börja städa oss andra
Volkswagen Golf vr6 "Syncro" (1996)
Volkswagen Passat 3c "2.0tdi" (2009)
Rojpen
28 november 2008 · 2 230 Inlägg

MHperformance skrev:

Syst3m skrev:
Suger ju dock att ha en Saab om man vill ha roligt då de har handbromsarna på framhjulen. (96% säker på detta, rätta mig om jag har fel.)

ja på 99:an tror jag, vad har man en sån bil till? wink

9000 har väll handbromsen fram med? iaf dom äldre? en kompis hadde det på sin iaf...

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Opelmadness German cars, quality and beyond
28 november 2008 · 8 197 Inlägg

Konbanan skrev:
Och hur ska man få ut en framhjulsdriven bil utan handbromsen hade du tänkt?

Hört talas om vänsterbromsning? roll
Har kört många banor på t.ex sjöisar utan att ens behöva nudda handbromsen. Brukar räcka med att bromsa upp bilen för lite förställ, eller växla ner och få ut baken på det viset. Inga problem alls, sen låta den släppa naturligt och bara glida genom kurvan. Har hängt av bakhjulsdrivna bilar med både lika mycket och mer effekt.

Senast redigerat av Irmscher Vectra (28 november 2008)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang