1840
Sök

Portad eller sluten låda (Kicker 2x l7 12")

37 Inlägg
28 november 2008
Trådstartare
Tjena,

Ska köpa 2st Kicker l7 12"or, frågan är om jag ska bygga en portad eller sluten låda? Jag är inte ute efter världens finlir då jag spelar i en 240! Vill bara att det ska trycka på rejält!

Har en rockford 1 farads konding, 50mm2 kabel och ett power t1500-1bd monoblock till detta. Räcker effekten till basarna? Steget har ju mest effekt i 1ohm, så i vilket utförande i ohm ska då basarna vara i?

smile

497 Inlägg
28 november 2008
sluten suxs när det gäller redig bas kör på portad låda så ska du se på redigt tryck ops du skulle nog behöva ett störe steg tilldom basarna ifall du villdriva dom fullt ut. men visst det duger bra och kör ett extra batteri i skuffen med så blir det finfinnt

En gång till nu
760 Inlägg
28 november 2008
thamas80 skrev:
Tjena,

Ska köpa 2st Kicker l7 12"or, frågan är om jag ska bygga en portad eller sluten låda? Jag är inte ute efter världens finlir då jag spelar i en 240! Vill bara att det ska trycka på rejält!

Har en rockford 1 farads konding, 50mm2 kabel och ett power t1500-1bd monoblock till detta. Räcker effekten till basarna? Steget har ju mest effekt i 1ohm, så i vilket utförande i ohm ska då basarna vara i?

smile

Om du vill lasta steget ner till 1 ohm så måste du köpa 2x2omhs kickers.
Vill du ha sjuka tryck så är öppen låda att föreslå.

vill du ha råd för byggnation av låda så hänger de med i manualen när du köper basarna så man får de "perfekt" om nu de önskas.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

6 851 Inlägg
28 november 2008
Är det 2xL7 så ska du ha basarna med 2x4ohms spolar, inte som alexxe skriver att du ska ha 2x2ohm (då blir impendansen antingen 0.5, 2 eller 8ohm).
Portade lådor rekomenderas till de basarna, ca:45-90L/styck.

733 Inlägg
28 november 2008
jag hade kört med en portad låda till båda basarna på 140-180 liter.. basarna spelar högst i portad låda, jag har haft en och testat både sluten och portad och den spelade extremt mycket högre i portad låda... du ska ha 2x4 ohms spolar och köra ditt steg i 1 ohm. jag rekommenderar också ett extra batteri så nära slutsteget så möjligt. steget räcker mer än väl till de basarna. jag gav min 600 wrms och det spelade högt så ger du dina 750 wrms/st och kör med två st så blir det bra...synd bara att du ska ha det i en 240... det är inte jättelätt att få in ljudet bra i kupén men det lär spela bra ändå smile

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

37 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Okej tack för alla svar! Jag har en sluten fabriksbyggd låda men det är nog som ni säger, att en portad spelar högre. Jag får väl helt enkelt bygga en ny portad låda smile Men spelar den bra den färdigbyggda portade lådan från Kicker, den som dbakuten säljer?

733 Inlägg
29 november 2008
thamas80 skrev:
Okej tack för alla svar! Jag har en sluten fabriksbyggd låda men det är nog som ni säger, att en portad spelar högre. Jag får väl helt enkelt bygga en ny portad låda smile Men spelar den bra den färdigbyggda portade lådan från Kicker, den som dbakuten säljer?

det spelar nog ändå bra men i din bil så blir det ännu svårare att få det att bli bra i bilens kupé så därför måste jag säga att portad låda är till att rekommendera.. skillnade på min l7 jag använde från sluten till portad var helt sjuk! går inte riktigt att beskriva det, men ljudtrycksmässigt känndes det som jag hade två basar istället. så bygg portad låda! runt 140 liter till båda och en avstämning på runt 38 hz så basar det nog :p

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil

1 785 Inlägg
29 november 2008
thamas80 skrev:
Tjena,

smile

Om du kör portat och spela basarna framåt portarna i hatthyllan så blir det ett jävla ös. Det är precis de går att klämma in på höjden om du vinklar i ungefär samma vinkel som ryggplåten
Senast redigerat av dbjanoz (29 november 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

37 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Vat inte om jag är ute och cyklar nu, men går det inte att göra om min slutna låda till en portad?

Lådan ser ut som denna:

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91534/511191_5xssic.jpg

6 851 Inlägg
29 november 2008
Jo det går, men jag tror att volymen kan bli lite för liten för portad (beror dock på hur stor låda du har)?
Men även portarna kommer nog blir ganka så långa och det KAN ställa tll lite problem.

37 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Jo det går, men jag tror att volymen kan bli lite för liten för portad (beror dock på hur stor låda du har)?
Men även portarna kommer nog blir ganka så långa och det KAN ställa tll lite problem.

Storleken på lådan är (W x H x D): 34.5" x 14.75" x 12").

Om man skulle kunna sätta in portar i den, vart ska man då sätta dom? Hur stora och hur många? Såg på Dbakutens låda att portarna var nere o hörnen på lådan och det lär ju vara där det finns mest utrymme på min!? Ska väggen mellan lådan bort isf? Har aldrig byggt egen låda så har 0 erfarenhet hmm

21 761 Inlägg
30 november 2008
Hur tjockt material har lådan?

Du anger djupet på lådan, men den har ju inte rak bakre vägg. För att kunna räkna ut volymen behövs både övre och nedre måttet på djupet. smile

37 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur tjockt material har lådan?

Du anger djupet på lådan, men den har ju inte rak bakre vägg. För att kunna räkna ut volymen behövs både övre och nedre måttet på djupet. smile

22mm MDF.

31 cm i toppen och 40cm i botten smile

21 761 Inlägg
30 november 2008
Då är lådan på ungefär 87 liter brutto.

Fel av mig, mellanväggen tar upp ca 2,3 liter. Då blir bruttovolymen ungefär 2x42 liter. Att göra om den där lådan till portad blir knappast bra, nettovolymen är för liten.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

37 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Okej den skulle vara på ca. 140 liter? neutral

21 761 Inlägg
30 november 2008
Jag har inte provat L7 och kan därför inte säga en volym som jag vet fungerar, däremot kan jag räkna i ett program hur det teoretiskt skulle kunna bli. smile

Annars får väl någon som har provat basarna ge förslag, eller att du hör med dbakuten.
Senast redigerat av Drönirettab (30 november 2008)

37 Inlägg
30 november 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har inte provat L7 och kan därför inte säga en volym som jag vet fungerar, däremot kan jag räkna i ett program hur det teoretiskt skulle kunna bli. smile

Annars får väl någon som har provat basarna ge förslag, eller att du hör med dbakuten.

Jo annars kanske deras färdigbyggda funkar bra! Men tack för hjälpen smile Men jag ska alltså ha 2x4 ohms basarna?

21 761 Inlägg
30 november 2008
Ja, om du vill utnyttja steget och basarna så mycket som möjligt så bör du välja den impedansen på spolarna.

Har du kollat så att batteriet och generatorn är i bra skick?

Det där steget kan ju dra en hel del ström när det drivs i 1 Ohm.  Jag gav några förslag (i en annan tråd) på vad som bör kollas upp angående hela din strömförsörjning, om du minns. smile

1 785 Inlägg
30 november 2008
thamas80 skrev:
Vat inte om jag är ute och cyklar nu, men går det inte att göra om min slutna låda till en portad?

Lådan ser ut som denna:

http://www1.garaget.org/gallery/archive/91534/511191_5xssic.jpg

Lådan är för liten för basreflex.

Bygg en ny som får plats under hatthyllan med basarna framåt och portarna i hatthyllan. Det är det bästa rådet ja kan ge eftersom jag själv kört med den lösningen i både 240 och 940 så vet jag att det fungerar riktigt bra.

Basarna trivs i volymer från 55liter basreflex och upp till ca 65Liter. Anpassa lådvolymen så det blir rimliga portlängder på 2st 4" portar. Någonstans mellan 15-20cm port är vad som får plats på höjden om porten ska kunna andas ordentligt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

457 Inlägg
30 november 2008
kan säga att 2st L7 12" i slutet låter inte riktigt sådär jätte kul.... Satsa på portat!

Sök