3835
Sök

Går det att handla för trasiga sedlar??

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Som topic, Jag har en trasig hundring, den är av på mitten och jag har bara ena halvan... går det att handla för den endå??

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

174 Inlägg
29 november 2008
Om du bara har en halv så kan du inte handla för den;)

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Typiskt då..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

1 827 Inlägg
29 november 2008
Vore kul om det gick, för att sen gå in i en annan butik och handla för den andra halvan. smile

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Ace Ventura
1 240 Inlägg
29 november 2008
Var har andra halvan tatt vägen då?

huh?
10 427 Inlägg
29 november 2008
Regler för inlösen av skadade sedlar finns dokumenterat i Riksbankens författningssamling, RBFS 1993:5 (se länk nedan). I inledningen står det:

1 § Skadade sedlar inlöses

* Med hela beloppet om en yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår.
    * Med halva beloppet om en yta motsvarande mindre än två tredjedelar, men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Den återstående sedelytan får utgöras av flera sedeldelar, om det med säkerhet kan fastställas att de härstammar från samma sedel och de kan sammanfogas till en sammanhängande yta".

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9118

Moderator+
1 081 Inlägg
29 november 2008
steifan skrev:
Regler för inlösen av skadade sedlar finns dokumenterat i Riksbankens författningssamling, RBFS 1993:5 (se länk nedan). I inledningen står det:

* Med hela beloppet om en yta motsvarande minst två tredjedelar av hela sedeln återstår.
    * Med halva beloppet om en yta motsvarande mindre än två tredjedelar, men mer än en tredjedel av hela sedeln återstår.

Den återstående sedelytan får utgöras av flera sedeldelar, om det med säkerhet kan fastställas att de härstammar från samma sedel och de kan sammanfogas till en sammanhängande yta".

Den där frågan har jag funderat på sjukt länge, hur mycket det krävs för att få lösa in en sedel hos Riksbanken. Tack för svaret smile Nu slapp jag anstränga mig och leta reda på det.

Vem jag?

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
29 november 2008
Trådstartare
Aruzo skrev:
Var har andra halvan tatt vägen då?

Ingen aning...

687 Inlägg
30 november 2008
Testa på en bensinmack om det går o tanka med den.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
30 november 2008
steifan skrev:

Du har ju femtio spänn iaf tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

huh?
10 427 Inlägg
30 november 2008
Evil_90 skrev:
steifan skrev:

Du har ju femtio spänn iaf tongue

Inte illa pinkat wink

Norrlänning
1 453 Inlägg
2 december 2008
Hade du ingen växel på en hundring så du tänkte "dela" på den eller? tongue

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Sök