Problem, allt är "rätt" men endå så hörs knappt basen

Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

tjenare!

det är så att jag har tidigare haft ett problem med att säkringar går i ström kabeln till slutsteget, jag fick reda på en lösning som va att byta upp tjockleken på kabeln till 21mm (pga jag hade 21 mm jordning) och har nu gjort detta. har även fixat så att jag har 2 säkrings behållare precis som jag blev rekomenderad (en 20cm från batteri, en 20cm från slutsteget) och där i sitter nu 60A säkringar, mitt slutsteg är ett JBL GTO7001, och basen temporär skit "spectron" vilket ska spela BRA mycket högre. (nu låter det liiiiiite muller om jag höjer vad basen ska reagera på närmare 100hz++)

jordningen är grymt bra (borrad/slippad/bultad/lackad)
störm kabel har guld patenterad kontakt till batteriet
kablage från stereo + remote sitter som det ska (vänster sida, medans batteri går höger)

VAD kan va fel?

behöver snabbt svar då jag ska fixa klart det idag så jag kan sätta ihop allt i bilen så jag kan köra den (hanskfack/lister osv borttaget)

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

lågnivå kabeln e oxå helt rätt?
plus vs minus på högtalaren?
alla inställningar på steget?

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
thulle1
1 december 2008 · 733 Inlägg

Nivius skrev:
tjenare!

det är så att jag har tidigare haft ett problem med att säkringar går i ström kabeln till slutsteget, jag fick reda på en lösning som va att byta upp tjockleken på kabeln till 21mm (pga jag hade 21 mm jordning) och har nu gjort detta. har även fixat så att jag har 2 säkrings behållare precis som jag blev rekomenderad (en 20cm från batteri, en 20cm från slutsteget) och där i sitter nu 60A säkringar, mitt slutsteg är ett JBL GTO7001, och basen temporär skit "spectron" vilket ska spela BRA mycket högre. (nu låter det liiiiiite muller om jag höjer vad basen ska reagera på närmare 100hz++)

jordningen är grymt bra (borrad/slippad/bultad/lackad)
störm kabel har guld patenterad kontakt till batteriet
kablage från stereo + remote sitter som det ska (vänster sida, medans batteri går höger)

VAD kan va fel?

behöver snabbt svar då jag ska fixa klart det idag så jag kan sätta ihop allt i bilen så jag kan köra den (hanskfack/lister osv borttaget)

Har du testat koppla in någon annan bas och se om det blir bättre? hur har du kopplat den nuvarande basen? är det dubbla talspolar på basen?

M.v.h. Emil

M.v.h. Emil
BMW 545i (2005)
Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

HampZZ skrev:
lågnivå kabeln e oxå helt rätt?
plus vs minus på högtalaren?
alla inställningar på steget?

lågnivå är rätt, den låter ju itakt med musiken, detdär liiiiila iaf, så jag vet att lågnivå kablen sitter rätt

plus/minus på kögtalarna sitter rätt, jag va ute för några minuter sen och tog loss+satte fast dom kablarna igen

inställningar... för att få detdär lilla mulret måste man ställe in steget grymt högt "maxa" typ (vilket min högtalare långt ifrån klarade förut när det funka) men medans den står på max sådär så låter den lite bara, men det känns inte som att det ska behöva vara så...

thulle1 skrev:
Har du testat koppla in någon annan bas och se om det blir bättre? hur har du kopplat den nuvarande basen? är det dubbla talspolar på basen?

M.v.h. Emil

annan, nej jag har ingen annan att testa.

enkelt kopplat,  slutsteg -> bas

dubbla va? ^^

----------------

ska åka till stan nu på ett ärende, gjrode så att jag plockade bort en säkring så att inget pajar om det nu är så... och kör på orginal tills jag fixat det. ska sen förbi biltema här i skövde och kolla om jag kan få tag i den kille som hjälpte mig lite med mitt förra problem. kanse kan hjälpa mig smile

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

kanske någon inställning på huvud eneheten då..testa "reset" på den dvs ta av fronten så finns det ett hål säkerligen som du kan trycka in en tandpetare el dylikt..
lättare o kolla sånt här på riktigt än via internet hehe..

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
TRANSPORT Avstängd
1 december 2008 · 216 Inlägg

Högtalare och rör bör sitta på samma sida på baslådan.

• Högtalare och ev. rör skall spela in i kupén.

• Testa att fasvända basen.

• Testa att vända på baslådan så att den spelar framåt/bakåt.

• Testa olika avstämningar, ändra längd på basreflexrör.

• Testa olika delningsfrekvenser.

• Kontrollera strömförsörjningen till slutsteget.

• Dämpa och täta bilen!

Det gäller att koppla rätt för att få ut maximalt från slutsteg och bashögtalare. Ta reda på vid vilken belastning (Ω) som ditt slutsteg kan prestera maximalt. Detta kan variera mycket mellan olika slutsteg. Oavsett vilket slutsteg du har och om det går att bryggkoppla så halveras belastningen från högtalaren/högtalarna i bryggkopplat läge. T ex en 4 Ωs högtalare som kopplas till ett bryggkopplat slutsteg då kommer slutsteget att "se" halva belastningen 2 Ω. Detta för att det är två kanaler som kopplas samman och delar då på belastningen.

kolla även exakt vad du har för talspole</ talspolar i basen , vilket ohm är det på basen ?  tex 4ohm ? 2x2ohm? 2x4ohm?

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmSVC_4ohm.gif

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_2ohmDVC_1ohm.gif

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_2ohmDVC_4ohm.gif

http://www.rockfordfosgate.com/rftech/woofer_wizard/1_4ohmDVC_2ohm.gif

lycka till
HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

han har haft bra ljud innan TRANSPORT
låter mer som att någon knapp är intryckt eller sladd som sitter fel bara..

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

HampZZ skrev:
han har haft bra ljud innan TRANSPORT
låter mer som att någon knapp är intryckt eller sladd som sitter fel bara..

nope, va föbi biltema och pratade med kilen jag nämde förut, han hängde med ut "fast han inte får" och kollade lite snabbt

ställde in slutsteget som det "bör" va på... precis samma som jag hade förr när det funka

det vi kom fram till är att slutsteget inte får tillräcktligt med kräm från batteriet... varför? dono, då batteriet är bra senast jag kolla, ska testa att byta till ett annat batteri som sitter i en husvagn.

tycker det låter rätt konstigt, det funkade ju förrut tills min gammla säkring gick, innan det hade jag en för klen kabel så att den blev smäll fet varm smile och det va anledningen innan attm ina säkringar gick efter att jag byt, så jag följde hans rådo ch bytte till en 21mm kabel med 2 säkrings hållare som sagt tidigare, detta borde möjliggöra att den kan FÅ krämen den SKA ha... fast... nope hmm   min tanke nu är att det kanse är så att batteriet har tagit stryck pga att jag hade fel tjocklek på kablaget innan (16?mm ström och 21mm jord)

men det funkade fint med den gammla kabeln, (blev lite varm, säkring gick osv osv, men det funka) och nu när jag satt i den nya som är bra mycket finare och jag la ner tid på att koppla ihop allt hårt och bra så blir det såhär sad  lite tråkigt

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

NismoP11
1 december 2008 · 205 Inlägg

Tycker inte att det kan ha betydelse att du har grövre jord än + för jag och flera av mina polare kör med grövre jord än plus å har kört så i flera månader/år.

Har du så att du kan prova att ta bort sista säkringen och koppla kabeln rätt till slutsteget med bara säkringen nära batteriet kvar.

Senast redigerat av NismoP11 (1 december 2008)

Audi A4 (2002)
HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

vad har du för batteri då?

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

NismoP11 skrev:
Tycker inte att det kan ha betydelse att du har grövre jord än + för jag och flera av mina polare kör med grövre jord än plus å har kört så i flera månader/år.

Har du så att du kan prova att ta bort sista säkringen och koppla kabeln rätt till slutsteget med bara säkringen nära batteriet kvar.

jo, han förklarade så att el är ju som el är, man vet fortfarande inte helt hur det funkar smile ibland så kan det komma el in via jordkablen istellet till slutsteget och då är det lite trågt att komma därifrån för elen, vilke inte är så bra

HampZZ skrev:
vad har du för batteri då?

tror det är nått saab orginal blabla?

NismoP11
1 december 2008 · 205 Inlägg

Nivius skrev:

NismoP11 skrev:
Tycker inte att det kan ha betydelse att du har grövre jord än + för jag och flera av mina polare kör med grövre jord än plus å har kört så i flera månader/år.

Har du så att du kan prova att ta bort sista säkringen och koppla kabeln rätt till slutsteget med bara säkringen nära batteriet kvar.

jo, han förklarade så att el är ju som el är, man vet fortfarande inte helt hur det funkar smile ibland så kan det komma el in via jordkablen istellet till slutsteget och då är det lite trågt att komma därifrån för elen, vilke inte är så bra

Ok. Får se om jag vågar koppla med grövre jord nån mer gång nu tongue

Audi A4 (2002)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

pattilatti2 skrev:
om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

nu är det ju så att det inte är problemet, läss tråden igen, skulle jag köpa starkare säkringar så skulle skiten brinna typ, gammla kabeln klarade det inte.

och 2 säkringar? varför skulle det va onödigt? well well, ska kolla upp batteriet innan jag går vidare

pattilatti2 skrev:
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

och detdär gjorde att jag inte känner att man ska ta dig så seriöst, mest korkat

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

Nivius skrev:

pattilatti2 skrev:
om säkringen nu går hela tiden om du höjjer så bör du ju byta den till en kraftigare,tex en 100-140amps..

min säkring gick som du säger hela tiden förr,bytte ja den till en ANL istället för skit glas säkringar..
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

varför har du 2 säkringar på ström kabeln?lite onödigt räcker o ha vid batteriet..
det beror ju på att när du krämar på lite så kan inte din säkring tillåta strömmen passera.
byt till en dls 100amps självlösande säkring så slipper du köpa nya hela tiden..
finns på www.nardik.se

nu är det ju så att det inte är problemet, läss tråden igen, skulle jag köpa starkare säkringar så skulle skiten brinna typ, gammla kabeln klarade det inte.

och 2 säkringar? varför skulle det va onödigt? well well, ska kolla upp batteriet innan jag går vidare

pattilatti2 skrev:
har du kopplat allt rätt så behöver du ju inga säkringar ens ...

och detdär gjorde att jag inte känner att man ska ta dig så seriöst, mest korkat

du behöver ingen säkring vid batteriet om du kopplat allt rätt så äre,de är din egen försäkring mot brand osv OM det skulle hända nå..men litar du ej på dej själv så..ja..
har ju endast hållt på me detta i 12år så...men hör me dröni elr evilaudio,tokken.osv..
du har då alltså 3 säkringar på strömkabeln..batteriet/vid steget/och på steget..du e nog säkrad big_smile
de säkringarna gör är o begränsar strömflödet i amper.
och om du skulle få kortslutning.o varför får man det?

ja om de nu fungerar,så har inte mullret nå o göra me batteriet kan ja ju säga på engång..
kolla så basarna i lådan t själva kopplings dosan e rätt,+ och minus samma på utsidan till steget.
dock ska de ej spela så stor roll ska fungera för de blir bara fasvänt.

kolla så du har lågnivån i rätt ingång o inställt på rätt kanaler.
annars är det fel på lågnivå kabeln/slutsteget.

Senast redigerat av pattilatti2 (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

klart man kan ha två säkringar, en stor och en lite mindre. om man nu är osäker och rädd om prylarna.
steget har nog med inbyggd säkring.

testa med annat batteri så får vi se sen hur det går.

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
1 december 2008 · 2 853 Inlägg

HampZZ skrev:
klart man kan ha två säkringar, en stor och en lite mindre. om man nu är osäker och rädd om prylarna.
steget har nog med inbyggd säkring.

testa med annat batteri så får vi se sen hur det går.

ja visst kan man ha vi batteriet o innan steget  och på steget.. då är man alltid säkrad:P
sen kan man ju även ha en i mitten bara för at de är kul o känns bättre tongue
seriöst..

batteriet har väl inget me muller o göra tongue

de är signalkabeln/fel inställt /fel ingång på steget / fel på basar ...

har du de inställt på 100hz basarna?

hehe ställ ner de till ca 60hz då..100hz e lite högt för basar ..
så får du lite mer djupbas:D dvs
60hz på lowpass på steget,gain på lagom.0 på bassboost 30på subsonic
är allt rätt inställt så ska de spela.
kolla att inställningar på hu är rätt.ställ tex allt på flat.

Senast redigerat av pattilatti2 (1 december 2008)

DusanMandick Random Hero
1 december 2008 · 4 047 Inlägg

prova ett annat steg, annan HU o en annan bas, då kommer du nog hitta felet, gör de innan du byter batteri

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Nivius Lastbilschaufför
1 december 2008 · 78 Inlägg

pattilatti2 skrev:
ja visst kan man ha vi batteriet o innan steget  och på steget.. då är man alltid säkrad:P
sen kan man ju även ha en i mitten bara för at de är kul o känns bättre tongue
seriöst..

batteriet har väl inget me muller o göra tongue

de är signalkabeln/fel inställt /fel ingång på steget / fel på basar ...

har du de inställt på 100hz basarna?

hehe ställ ner de till ca 60hz då..100hz e lite högt för basar ..
så får du lite mer djupbas:D dvs
60hz på lowpass på steget,gain på lagom.0 på bassboost 30på subsonic
är allt rätt inställt så ska de spela.

asså...  det låter bra mycket mindre än du tror, jag hör på dig att du tror att jag kör på för hög hz så att allt ljud hörs osv osv, fel...

först när jag ändrar så att steget står närmare 100mv så börjar det låta liiite lite...

och detdär med att du håltpå i 12 år osv? varför skryter du om det? jaja, jag skiter i vilket. vill bara lösa mitt problem

DusanMandick skrev:
prova ett annat steg, annan HU o en annan bas, då kommer du nog hitta felet, gör de innan du byter batteri

skulle om jag kunde. har inget jag kan plcoka fram eller låna.

Senast redigerat av Nivius (1 december 2008)

HampZZ Proffs
1 december 2008 · 222 Inlägg

ja men då måste det va något med nån inställning. mute knapp eller något lustigt...kolla lite inställningar på din huvudenhet.

Audi A5 1.8 TFSI Coupe S-Line "black pearl" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang