3841
Sök

säkert att lämna ut konto nr på nätet?

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
ja jag tänkte sälja lite prylar på nätet, har ingen ork eller lust att skaffa typ paypal eller liknande men min fråga är: är det säkert att lämna ut clering och konto nummer på nätet? med enbart dem uppgifterna går det väll inte att tömma kontot? hmm

har ni några erfarenheter om detta? kanske en dum fråga men jag är ny på fronten tongue

3 354 Inlägg
2 december 2008
skapa ett konto enbart för försäljning.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
2 december 2008
Trådstartare
Seth skrev:
skapa ett konto enbart för försäljning.

bra ide, men det besvarar inte min fråga hmm

3 354 Inlägg
2 december 2008
ok. mena att du om skapade ett xtra konto så var risken mindre att du kunde bli "rånad" på din ordinarie konto. När du fått in pengarna där kan du föra över dem till ditt vanliga.
Och vad jag vet så kan inte "svensson" sno från ditt konto med hjälp av dessa nr. man behöver bl.a din kod, id mm.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

9 108 Inlägg
2 december 2008
Jag har aldrig varit rädd för det och väldigt många på t.ex. Tradera använder ju vanligt kontonummer så det ska väl vara lugnt. Det ska inte gå att ta ut pengar bara genom ett kontonummer, man måste väl även visa legitimation när man tar ut pengar? Någon skulle ju kunna förfalska en fullmakt men tror inte man skulle göra det och riskera att hamna på bankens säkerhetskamera.

VW Ägare
1 011 Inlägg
2 december 2008
Jag har lämnat ut det många gånger. och aldrig haft problem med det. '

Man kan tömma konton med hjälp av clearingnummer och konotnummer. Men då måste man gå in på banken och visa leg och ha tillträde till kontot. Skulle banken lämna ut pengar mot förmodan så blir den banken tvungen att betala tillbaka pengarna pga de begått tjänstefel.
Senast redigerat av Eberlund (2 december 2008)

Henrik Eberlund

526 Inlägg
2 december 2008
Beror lite på vad det är för konto man har..
Har men Nordeas personkonto så ska man absolut inte göra det smile

719 Inlägg
2 december 2008
Jag har aldrig varit med om att du kan ta ut pengar på ett konto över internet med ett konto nummer? För att göra köp använder du ju kort nummer eller så gör du en insättning på en annans konto! Så kan inte se nån fara i det även om du har personkonto.

Utom att får man tag i komplett person nummer kan man göra köp på postförskott över internet men det har man ju ingen nytta av utom att jävlas lite med folk big_smile inget du kan tjäna på med andra ord.

live free, die young.

RMR-Crew
478 Inlägg
3 december 2008
Det ända dom kan göra är att sätta in pengar på ditt konto.

Egenföretagare
999 Inlägg
3 december 2008
Detta måste väl vara en av de mest spridda myterna, att det är livsfarligt att lämna ut sitt konto nummer?

Har svårt att tro att en skriven fullmakt skulle få banken att gå med på ett uttag, utan det enda är väl kontoinnehavaren med leg?

9 108 Inlägg
3 december 2008
Turbo_Erik skrev:

Varför inte det då? Jag har Nordea och du får gärna förklara hur någon skulle kunna ta ut pengar från mitt konto?

526 Inlägg
5 december 2008
MilleN skrev:
Turbo_Erik skrev:

Varför inte det då? Jag har Nordea och du får gärna förklara hur någon skulle kunna ta ut pengar från mitt konto?

Nordeas personkonto är ju ditt personnummer..
och det vill man ju inte lämna ut.. Eller??

9 108 Inlägg
6 december 2008
Turbo_Erik skrev:
Nordeas personkonto är ju ditt personnummer..
och det vill man ju inte lämna ut.. Eller??

Tur att du vet vad du pratar om wink Jag har haft Nordea i alla år och nej, det är inte mitt personnummer som är kontonummer. Sedan har dom även bytt ut skrapkoderna som fått kritik mot en dosa som man stoppar sitt kontokort-chip i när man loggar in och betalar räkningar eller till andra konton så du får gärna förklara lite mer noggrant varför man absolut inte ska lämna ut sitt Nordea-kontonummer.

Sedan är det ingen större utmaning att få tag på någons personnummer i dessa tider..

Sök